Gå til innhold

Ixus 700 eller Panasonic Lumix DMC-FX7?


Anbefalte innlegg

Heisann dere...

 

Hele greia startet da jeg klarte å vaske mitt "gamle" Ixus 40 i vaskemaskinen på 60 grader i 45 minutter. Ble helt hvit i ansiktet og fikk helt panikk da jeg skjønte at jeg hadde klart det stooore!!

 

Jeg får nok endel igjen på forsikringen. Jeg skal nå kjøpe nytt kamera. Slikt må man jo ha til sommeren kommer :p

 

Valget står mellom et Canon Ixux 700 eller Panasonic Lumix DMC-FX7. Ixus har 7 megapixel, Panasonic har 5. Dette skal holde lenge.

 

Panasonic kameraet har antistøtfunskjon, noe som kommer hendig med med et så lite kamera.

 

Noen som vet hvordan størrelsen på disse to kameraene er med tanke på at Ixus40 var knøttlite ?

 

Innspill mottas med takk! :yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ixus 700 er noe større enn Ixus 40 men en effekt av det er at man da har plass til bedre optikk. Panasonic FX-7 er vel omtrent like stor som Ixus 700, men litt flatere.

 

Skjermen på FX-7 er større enn Ixus sin skjerm, men ikke så skarp og den mangler også optisk søker. Batterikapasiteten er også relativt dårlig. På Ixus 700 er den bedre.

 

Bildekvalitetsmessig stoler jeg mest på Ixus 700 utendørs, mens du kan få bedre innebilder med FX-7 på grunn av bildestabilisatoren. Du kan for eksempel ta bilder uten blits og få mer riktig stemning. Når det gjelder skarphet og støy er de nok ganske like, men stoler av en eller annen grunn mest på Ixus 700 her. Det er også ett nyere og noe mer moderne kamera.

 

Ta også en titt på andre aktuelle kamera. Nikon Coolpix 7900 vant nylig TIPA awards for beste kompaktkamera, og lager etter min mening bedre bilder enn Ixus 700 da optikken er meget påkostet. Veldig mange har kjøpt kameraet, og mange skryter av det også her på forumet. Søk etter Coolpix 7900 og Coolpix 5900 så ser du hvorfor dette kameraet bør vurderes fremfor Ixus 700. Det ser en del større ut, men er egentlig veldig lite og nett. At det er litt større på den ene siden, gjør at det er meget godt å holde.

 

Og ikke minst kan du få tak i det til en billigere penge enn det billigste jeg har sett Ixus 700 gå for. Ekstra batterier er også mye billigere enn til Ixus 700.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar

Takker for svar så langt.

 

Ixus 700 og FX-7 er de mest aktuelle kameraene til nå. Jeg skal ha et lite og lett kamera jeg bare kan dytte ned i bukselummen (ref. ikke vaske i maskin denne gangen).

 

Bruker kamera mye på fester og tilstemninger. Ønsker også at det kamera jeg til syvende og sist velger skal være bedre på anti-røde øyner enn det Ixux 40 var.

I 85% av bildene jeg tok, var røde øyner å se av forskjellig grad. Noen ganger bare med litt rødt, men stort sett med svære "djevel-øyner". Noe jeg ikke satt serlig stor pris på.

Lenke til kommentar

IRazor: Er dette noe du vet er fakta, eller bare noe du antyder?

 

Vet at røde øyner et svært utbredt på kompakte digitalkamera, men vil unngå det så mye som er mulig!

 

Har nå tatt en titt på Nikon Coolpix 7900.Dette hadde jeg ikke regnet som spesielt intressant, men blir også en het kanditat sammen med Ixux 700 og FX7.

 

Likte også at Nikon Coolpix 7900 virket svært sterkt på røde øyne og det tar vist enormt bra bilder til å være så lite.

Endret av inoan
Lenke til kommentar

ALLE små kompaktkameraer har problemer med røde øjne af den simple grund at blitzen sidder tæt på objektivet. For nogle kameraer er dette problem mer udpræget end hos andre, men i de fleste tilfælde er det netop tilfældigheder der afgør om personerne på billedet får røde øjne.

 

Hvis det skal undgås er der følgende muligheder:

 

- undgå at bruge blitz

- køb et kamera med pop-up blitz er hvor blitz og objektiv er et stykke fra hinanden

 

Alternativt kan de røde øjne fjernes bagefter:

 

- enten i kameraet (Nikon, HP)

- eller i billedbehandlingsprogram

 

Konklusion: Du slipper ikke for røde øjne på små kompaktkameraer - eneste mulighed er at fjerne dem bagefter

Lenke til kommentar

Ok. Takk for det.

 

Vurderer veldig sterkt Nikon Coolpix 7900 også nå. Virker vanvittig bra på bildekvalitet. Koster ca 3400. Men er endel tjukkere enn Ixus og FX-7. Vil kunne gå med kamera i lomma, og dette er litt i overkant stort og klumpete.

 

Har du noen erfaring med dette da?

Lenke til kommentar
Men er endel tjukkere enn Ixus og FX-7. Vil kunne gå med kamera i lomma, og dette er litt i overkant stort og klumpete.

Har du noen erfaring med dette da?

Har du prøvd Coolpix 7900? Det er nemlig ikke så stort som det ser ut som på bilder. Blir faktisk ikke så mye tykkere enn Ixus 700 i praksis. "Klumpen" gjør bare at kameraet er meget godt å holde. Ellers får det plass i mine lommer, untatt de som allerede er for små for Ixus 700 og FX7.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...