Gå til innhold

Digitalkamera til 5000.-


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Panasonic DMC-FZ5 er et godt tips hvis du er ute etter et kamera som tar bra bilder og har mye zoom. Det har også optisk bildestabilisator. Du får det vel til litt over 3500 kr + ekstra minnebrikke og frakt så er du fort på over 4000 kr. Eventuelt kan du jo velge DMC-FZ20 som har litt mer funksjonalitet og ligger på litt over 4500 kr. Begge har forøvrig 5 Mpx. Optikken er meget god.

Lenke til kommentar

De første spm du bør stille deg selv er.

 

Hva skal du bruke kameraet til? Innendørs? Utendørs? Hobbyfoto eller bare sånn til festbruk og lignende?

 

Hva er viktigst av batterikapasitet, zoom, bildekvalitet, hurtighet, størrelse på kamera, mulighet for ekstra optikk/annet?

 

Da er det mye lettere å komme med gode anbefalinger, og du vil mye lettere bli fornøyd med handelen :).

Lenke til kommentar

Skal ha et vanlig "familiekamera".

 

Vi reiser imidlertid til syden 4 ganger pr. år , og tar derdor naturlignok en masse bilder da.

Landskpsbilder og bilder i dårlig lys. Dette er grunnen til at jeg skl skifte kamera.

 

Så... jeg trenger nok god zoom, og et kamera som er godt i "halvmørket". Batterikapasiteten har imidlertid ikke så mye å si, da jeg har mulighet til å ladde ofte der vi ferdes.

 

Ønsker selvfølgelig god oppløsning, slik at det er mulighet for forstørring eller utsnitt av bildene ved behov.

 

Størrelse betyr endel da vi også drar med et videokamera på dagturer.

 

Følte selv at Panasonic Lumix DMC-F25 var et meget godt alternativ, Men det er utsolgt hos ALLE forhandlere på nette for tiden... bortsett fra hos IT-Butikken, men der får jeg vel dansk støpsel, og det er jo ubrukbart...

Lenke til kommentar

jeg har haft FZ20. Det er et fint kamera, men hvis du gerne vil tage billeder ved dårligt lys og går op i fotografering vil jeg klart anbefale spejlrefleks. Fz20 tog rigtigt fine billeder, men i dårligt lys meldte det pas.

 

Kig evt. på et alternativt og lysstærkt objektiv. Standardoptikken er ikke noget specielt.

Lenke til kommentar

FZ20 var så og si det beste kameraet på foto i dårligere lysforhold, fordi den hadde F2.8 helt fra full vidvinkel til full tele, noe som er veldig imponerende. Men nå har kameraet gått ut, og blitt erstattet av FZ5. Det er noe mindre, men har samme 12x optiske zoom og optiske bildestabilisator. Problemet er at den ikke lenger er like god på å ta inn lys, nå er det F2.8 - F.3.3, altså marginalt dårligere.

 

Allikevel bedre enn de fleste andre i klassen! :).

Lenke til kommentar

Fant ut at konklusjonen ble -etter min LOMMEBOK så ble det Panasonic FZ5 denne gang.

 

Og i dag faktisk -etter lang tid på nettet fant jeg ut at Advance solgte dette kameraet kjempebillig.

Pris for kameraet, met 256 MB high-speed sd kort, og porto betalte jeg bare 4581.- (billigere enn de jeg søkte på hos Kelkoo, som alle var utsolgt for dette kameraet)

 

Tror at jeg har gjordt et godt kjøp :-)

 

 

Takk for god tips og informasjon vedr. mitt kameravalg! :)

Lenke til kommentar

Beklager at jeg ikke kunne vente lengre før jeg bestilte meg kamera.

 

 

Regnet ødela det kameraet jeg hadde på 17. mai (jeg måtte jo selvfølgelig ta fotografere i øsende regn) og jeg kan ikke være lenge uten.

 

Må ha nytt kamera til syden-turen i Juni -og så litt tid i forveien til å bli kjent med kameraet og eksperimentere :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...