Laibach Skrevet 14. mai 2005 Skrevet 14. mai 2005 som dere sikkert skjønner når dere ser disse spørsmålene er jeg helt ny og uerfaren innenfor linux, men det er noen ting jeg lurer på før jeg tør prøve meg på en instalasjon av Fedora. 1. har hat "problemer" med å instalere windows på min sata hd, ved at jeg først måtte lage en disket med sata drivere, for så å trykke f6 når windows cd`en starter og instalere sata driverene fra disketen. Kommer jeg til å måtte gjøre noe av det samme hvis jeg skal instalere fedora på en sata disc? 2. hva er FC3-i386-rescuecd.iso og når trenger jeg den? 3. er også litt usikker på dette med swap partition, er dette noe jeg må lage med PartitionMagic før jeg innstalerere eller settes det opp under instalasjonen? (har lest forskjellige ting om dette) 4. er det stor forskjell mellom Fedora Core 2 og Fedora Core 3? har lest "den store Fedora Core-guiden" der det står om fedora core 2, og lurer på om jeg kan følge denne guiden også når det gjeller fedora 3.
Gronz Skrevet 14. mai 2005 Skrevet 14. mai 2005 (endret) 1. har hat "problemer" med å instalere windows på min sata hd, ved at jeg først måtte lage en disket med sata drivere, for så å trykke f6 når windows cd`en starter og instalere sata driverene fra disketen. Kommer jeg til å måtte gjøre noe av det samme hvis jeg skal instalere fedora på en sata disc? Sannsynligvis ikke. 2. hva er FC3-i386-rescuecd.iso og når trenger jeg den? FC3-i386-rescuecd.iso er en rescue-cd-rom, altså trenger du den sannsynligvis ikke. 3. er også litt usikker på dette med swap partition, er dette noe jeg må lage med PartitionMagic før jeg innstalerere eller settes det opp under instalasjonen? (har lest forskjellige ting om dette) Alle Linux-partisjoner settes opp under installasjonen, inkludert swap. 4. er det stor forskjell mellom Fedora Core 2 og Fedora Core 3? har lest "den store Fedora Core-guiden" der det står om fedora core 2, og lurer på om jeg kan følge denne guiden også når det gjeller fedora 3. Det meste er likt, spesielt installasjonen så det skal gå fint å følge den guiden. Endret 14. mai 2005 av Gimper
RattleBattle Skrevet 14. mai 2005 Skrevet 14. mai 2005 CD nr 1 kan også brukese som rescue-cd. Bortsett fra at et par buger ble rettet i FC3, merket jeg ikke noe forskjell på FC3 og FC2.
mbirkis Skrevet 14. mai 2005 Skrevet 14. mai 2005 hei! 1. Du vil mest sannsynlig ikke må gjøre det samme med fedora core 3. eg har et kv8max3 hovedkort, og min sata installasjon gikk helt fint! her er noe info om emnet http://forums.fedoraforum.org/showthread.php?t=54496 liste over sata drivere i linux kernel(er sata kontrolleren din her så skal den funke tror jeg) 2. FC3-i386-rescuecd.iso er en cd du kna brenne for å ha en cd du kan bruke for å fikse opp fc3, jeg har aldrig brukt rescue på fedora(c1, c2, c3,) men man vet jo aldrig. 3
buskmann Skrevet 14. mai 2005 Skrevet 14. mai 2005 3. er også litt usikker på dette med swap partition, er dette noe jeg må lage med PartitionMagic før jeg innstalerere eller settes det opp under instalasjonen? Nei, lag en stor (min 5 GB) upartisjonert del på harddisken din med Partition Magic. Det gjøres ved å splitte og deretter slette en eksisterende partisjon, slik at du får en grå del i Partition Magic. Brukergrensesnittet for å lage nye partisjoner i Fedora er ganske likt Partition Magic, og er enkelt å bruke. Det kan gjøres automatisk også (du får spørsmål om dette), men det er ikke vanskelig i det hele tatt.
Laibach Skrevet 14. mai 2005 Forfatter Skrevet 14. mai 2005 ok, tusen takk for alle svar. jeg glemte å skrive hva hw jeg skal instalere fedora på og skriver dette her: abit NF7-S v2 WD Raptor 73,4 GB
ratix Skrevet 14. mai 2005 Skrevet 14. mai 2005 Det vi trenger å vite er brikkesettet til hovedkortet og om harddisken din er scsi, sata eller ata/ide.
olear Skrevet 14. mai 2005 Skrevet 14. mai 2005 Brikkesettet er nForce2, som er veldig bra støttet. Regner med at kontrolleren er av typen Promise (?).
kyrsjo Skrevet 14. mai 2005 Skrevet 14. mai 2005 Forøvrig kommer FC4 om et par uker. Men på en annen side er det sikkert ikke så dumt å velge fc3 - den gamle versjonen - da denne har vært lenge nok ute til at få bugs gjenstår. Ikke at FC4 er buggy - det er faktisk veldig, veldig bra Mesteparten er likt. Men mye er også nytt - hovedsakelig på "overflaten". Under er det mye av det samme. Du kommer neppe til å ha noen problemer med å skjønne hvordan det funker. Et tips er å melde seg på fedora-announcements, for å få melding om oppdateringer etc., og hvorfor. Mye nyttig der. En annen nyttig side er fedorafaq.org Forøvrig: velkommen til Linuxland! Du vil her lære mye nytt og spennende, mye annerledes. Hvis du tar deg tid til å sette deg inn i ting, kommer du aldri til å angre. Det kan jeg love deg.
Laibach Skrevet 15. mai 2005 Forfatter Skrevet 15. mai 2005 takker for all hjelp som har kommet til nå, men har desvere kommet opp i et problem under innstalasjonen problemet kommer når jeg skal finne/lage en partisjon til å innstalere fedora på. Prøver med den automatiske partisjoneringen, og velger det valget der den bruker den ubrukte delen av hardisken. huker også bare av på den hardisken jeg skal ha fedora på (har 3 hardisker og skal ha fedora på en WD Raptor 73,4 GB sata). på den hardisken der jeg skal ha fedora har jeg 15 gb som er upartisjonert ( det som vises som grått i PartitionMagic). feilmeldingern jeg får opp sier dette: Unsatisfied partition request New part request - mountpoint none uniqueID: 112 type: Physical volume (LVM) format: 1 badbocks: none Device: None Drive: (`sda`) primary: none size: 0 grow Maxsize: none Start: none end: none Migrate: none origfstype: none og så dette: du har ikke definert en rot-partisjon (/). detter må gjøres før installasjonen av fedora kan fortsette dette kan skje hvis det ikke er nok plass på harddisken(e) før innstalasjonen du kan velge et annet alternativ for automatisk partisjonering eller trykke <tilbake> for å velge manuel partisjonering. hva har jeg gjort feil? noe jeg kan gjøre for å få den automatiske partisjoneringen til å fungere? hvis ikke kan noen linke til et sted hvor det er en god guide til hvordan jeg kan partisjonere manuelt eller fortelle meg hvordan jeg gjør det, og hva jeg må huske på. på forhånd takk
zyp Skrevet 15. mai 2005 Skrevet 15. mai 2005 Brikkesettet er nForce2, som er veldig bra støttet. Regner med at kontrolleren er av typen Promise (?). Ikke Promise, men Silicon Image. Har samme hovedkortet selv, og jeg bruker også SATA. Har ikke hatt et eneste problem.
Laibach Skrevet 15. mai 2005 Forfatter Skrevet 15. mai 2005 ok, nå har jeg funnet ut av de tidligere spørsmålene jeg har hat, og nå lurer jeg bare på en ting til (en så lenge ) har nå kommet til dette bildet og her står fedora core, slik som på bildet på pc`en min, men det står også "other". er denne "other" windows xp? eller må jeg legge det til selv, og hvordan gjør jeg det?
Laibach Skrevet 15. mai 2005 Forfatter Skrevet 15. mai 2005 Fedora ordnar nok dualbooten automagisk. sikker? selv om win xp ligger på en annen harddisk?
RattleBattle Skrevet 16. mai 2005 Skrevet 16. mai 2005 Other er windows xp ja. Om det fungerer smertefritt hvis du har xp på en annen disk (fysisk og ikke bare annen partisjon), kan jeg ikke svare for. Men jeg regner med det i og med at den fant "other".
kyrsjo Skrevet 16. mai 2005 Skrevet 16. mai 2005 Bare pass på at den ikke sprer LVM'en over en masse disker Men om de andre diskene dine er *absolutt* fulle (hele disken partisjonert) så skulle ikke dette være et problem. Har sett tilfeller hvor en disk har vært dedikert til fedora, og så har installeren laget mesteparten av LVM'en over denne - og 5 MB på disk 2 (som var "upålitelig"). Noe som ville resultert i at "/" hadde falt sammen om denne disken ble borte/flytta/døde...
Laibach Skrevet 16. mai 2005 Forfatter Skrevet 16. mai 2005 (endret) ok takk for alle svar, nå er jeg ferdig med instarlasjonen og har kommet meg igjenneom alt av setings og oppgraderinger. ok, har nå funnet ut at hvis jeg skal ha noe nytte av fendora, utenom å bare leke meg å prøve å finne ut å lære ny ting om linux trenger jeg tilgang til mine "gamle" windows filer. har defor sett litt rundt og funnet en guid som skulle hjelpe meg å få tilgang til filen mine som ligger i NTFS formatet. http://stanton-finley.net/fedora_core_3_in...notes.html#NTFS men det første problemet kommer da jeg skal laste ned en fil for å få til akuratt dette. i guiden linkes det til denne siden der jeg utifra "2.6.9-1.667 athlon" skal velg hvilken fil jeg skal ha, men problemet er at det er to filer som passer til detter for meg. den ene heter i586 og den andre heter i686. hva er dette og hva er forskjellern (mener å ha sett noe om dette i installasjonen, men husker ikke helt hvilken) Endret 16. mai 2005 av Laibach
Laibach Skrevet 16. mai 2005 Forfatter Skrevet 16. mai 2005 hjelp krise!!!!!! når jeg nå startet windows er ikker bare partisjonen der fedora er instalert borte, men hele hardisken der fedora ligger er borte. hva kan ha skjedd, vet at jeg ikke har formatert hele hardislken ja, så ikke prøv å foreslå det. noen forslag til hva jeg kan gjøre for å få windows til å finne denne hardisken?
olear Skrevet 16. mai 2005 Skrevet 16. mai 2005 Windows greier ikke å lese andre formater en sine egne.
Laibach Skrevet 16. mai 2005 Forfatter Skrevet 16. mai 2005 Windows greier ikke å lese andre formater en sine egne. har ikke endret formatet på denne partisjonen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå