Gå til innhold

TEST: Samsung SyncMaster 193P


Anbefalte innlegg

Jeg kan ikke se at det står noe info om hvilket oppsett skjermen ble testet på (hardware altså). Er kanskje en liten fordel å vite hvilket skjermkort testen har blitt utført med og hva som ellers er av hardware, selv om det er tørt lesesoff så syns jeg nesten at det burde være med.

 

En annen ting, er at man vil gjærne se nærbilder, store bilder av det som blir testet. Synes det blir litt for tynt når man må bruke Opera (f.eks) til å zoome inn bildene for å se detaljene.

 

Ellers så blir vel perhaps denne skjermen mitt neste kjøp av hardware etter at den nye pc'en kommer i hus :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei B|Real

 

Du ser hovedmaskinen til Dag i signaturen hans. Der står også referanseskjermen hans. Kunne vel vært greit om alle som tester skjermer slenger opp hardware specs osv i testen. PCer blir jo byttet ut båder titt og ofte.

 

Når det gjelder nærbilder, er jeg vel enig i at alle bilder kunne være klikkbare og ikke bare noen...

 

SyncMaster 193P ser forøvrig rålekker ut, men jeg ville kanskje foretrekke sort eller blå fremfor den røde. Blir litt skrikende farge for meg. Eneste tankene jeg har om skjermen, er hva om man har lyst til å stille lys/kontrast mens man spiller eller lignende ? Nå skal det vel ikke være nødvendig å gjøre dette når først skjermen er kalibrert da, men allikevel.

 

Oh, holdt på å glemme, jeg gjetter ikke hva Dag tester skjermene sine med for tiden om noen lurer. Jeg bor faktisk rett bortenfor han så det hender jeg er innom og smugtitter på hva slags snadder han har på testbenken sin. Blir jo småfristet til å skifte ut min NEC MultiSync FP955 19-tommer CRT nå :yes:

Endret av Sozinho
Lenke til kommentar

I en erfaring på prisguiden står det følgende:

Ulemper:

Programvare for justering av skjermen finnes kun til Windows, hvilket er et problem for Linux-nerder.

Så det spørs..

Ellers en lekker skjerm ja :yes:

 

I så fall er det latterlig lite smart gjort av Samsung. Har de ennå ikke skjønt at ikke alle liker å kjøpe dyre OS fra amerikanske selskaper? Etter min mening er det tåpelig å gjøre en skjerm operativsystemavhengig ved å kreve at skjerminnstillinger gjøres via software.

 

Don't fix it if it aint broken, Samsung!

Lenke til kommentar

Er helt enig i at det er tåpelig av Samsung å levere ett produkt som favoriserer Windows operativsystemer only. Grunnen til at de kun har valgt den ene knappen er vel for at designet skal være "minimalistisk" osv, men da burde de vel også knottre sammen programvare for mer enn Onkel Bill

 

Og så fort man finner noe man liker, så kommer det noe bedre.

 

Sitter og leser om Samsung SyncMaster 193P+ som kommer med 1000:1 kontrast og 8ms responstid. Det skulle vel holde for de som synes 20ms var for mye for 193P :yes:

 

Her er skjermen: SyncMaster 193P+

Endret av Sozinho
Lenke til kommentar

Dere kan jo sitte å surmule så mye dere vil, men hvis Samsung har gjort et valg så er det sansynligvis ikke basert på et innfall bare. De har nok gjort en avveing på hva som er mest fornuftig ut fra deres forutsetninger. At det ikke dekker alle andres behov får så være, men sånn er det når man bruker linux. Man tar et valg, som medfører at man ikke kan forvente full støtte fra alle komponenter. Det burde kanskje ikke være sånn, men slutt nå for guds skyld å sitte og sippe over det...

Lenke til kommentar

Ser du på datoen så tror jeg dette er snakk om en eldre versjon av skjermen.

For så vidt jeg husker så er det ganske lenge siden denne først kom ut, og jeg da fikk veldig lyst til å kjøpe den, men ombestemte meg fordi den fikk en del dårlige resultater i tester. Men nå derimot får den pluss flere steder, så tror nok at de har fikset på en del av problemene. (Det går da an selv om det er samme modell?)

 

Personlig synes jeg ihvertfall det var en bra test, og er ganske bestemt på at jeg skal kjøpe denne nå.

Lenke til kommentar
Så var det responstiden igjen, da... Jeg ble skeptisk når jeg så følgende kommentar i prisguiden :cry: :
Ulemper:

Etter min mening ubrukelig til FPS spill. Ghoster langt over akseptabelt, faktisk så mye at jeg lurte på om noe kunne være feil med den ? Sendte den tilbake og fikk pengene igjen.

Link: https://prisguiden.no/vis_produkt.p..._review_id=9892

Bare tull. Nå er jo ghosting noe subjektivt, men dette har ikke plaget meg noe i det hele tatt på denne skjermen. Jeg spiller faktisk veldig mye spill i tillegg.

Lenke til kommentar

Men hvis Samsung nå har skiftet panel på denne skjermen uten å endre navn eller noe spesielt på spesifikasjonene vil det jo være litt vanskelig å vite om en weshop selger ny eller gammel versjon?

På prisguiden her så varierer jo prisen på skjermen med 2000kroner. Kan det ikke være at de billigste da er en gammel versjon med et annet panel, som de har fått kjøpt billig. Eller skjer ikke sånn?

 

Det var bare noe som plutselig slo meg, også fant jeg ut det var litt viktig å finne ut av når jeg er på vei til å kjøpe en. (Gidder jo ikke kjøpe en med det gamle panelet bare fordi den er litt billigere f.eks.)

Lenke til kommentar

Men vil det si at denne funker helt fint til spill? Har generelt mer tro på en test hos hardware.no enn en dårlig erfaring i prisguiden, men ghosting nevnes mange steder. Flere tester på nett, brukererfaringer, og brukererfaringene til Dell 1905FP som skal være samme panel som Samsung 193P. Da syns jeg det blir litt sprikende når hardware.no sier at den har "Tilnærmet null etterslep".

Endret av Tjohei
Lenke til kommentar

Lurer på en ting her;

 

Ser at på noen av bildene så er det et klistermerke (TCO-03) oppe i høyre hjørne av skjermen. Er dette klistermerket der når man kjøper skjermen? Synes det bryter veldig med det ellers veldig stilige designet, nesten ødelegger litt for resten av "minimalismen".

 

Er det noen som har denne skjermen som kan bekrefte/avkrefte dette?

Og er det i tilfelle lett å fjerne, eller sitter det så godt fast at man vil se merke etter limet..?

Lenke til kommentar

Har en kompis med 2 slike skjermer og etter å ha sett noen spill på hans pc, fant jeg ut at jeg måtte teste den ene på min pc, da jeg har bedere hardware enn han.

 

Og jeg må si jeg ble veldig POSTIVT overrasket, farcry og collin 4 f.eks funka dårlig på hans pc, vi lurte på om det var skjermen eller hardwaren som lagget, og for å si det sånn det var hardwaren ja.

 

+ at den funker VELDIG bra i filmer også, har ikke merket noe etterslep i filmer. Jeg bare venter på at den skal bli litt billigere jeg ;)

 

Den har utrolige flotte og skarpe farger.

 

Men det jeg lurer på er f.eks om jeg synes dem hadde vært like bra hvis jeg hadde hatt en HIGH END pc, eller om det hadde kommet tydligere etterslep da?

 

Liksom min kompis har litt dårligere pc enn meg og da lagget spill, på min litt bedere pc, fløyt alt fint, hvordan vil det da funke på dagens high end pc?

Lenke til kommentar

Klistremerket er oppe i høyre hjørne ja. Har ikke fjernet det selv, da det ikke er noe sjenerende. Ingen etterslep på skjermen enn med ekstremt raske bevegelser i FPS spill som foreksempel Painkiller eller Quake 2. Kommer ikke på noen andre spill. Den fungerer fint i ikke optimale oppløsninger til spill også.

 

Tror du kan merke litt mer til etterslepet når alt flyter fint fint, men dette er jeg rett og slett ikke sikker på. GFX kortet mitt er ikke bra nok til å se dette på nyere FPS spill, kanskje derfor jeg bare merker til det i litt eldre spell. :dontgetit:

Endret av Drizt
Lenke til kommentar
Goodall: Hvilket oppsett har du og hvilket oppsett kjører kameraten din?

Mine specs kan du se i profilen min.

 

Kameraten min har et ati 9000 kort på et eller annet via hk, en barton xp2500 og 1 gigg med noe sånn midt på 3 ram tror jeg.

Endret av Goodall
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...