Gå til innhold

TEST: Samsung SyncMaster 193P


Anbefalte innlegg

Hei folkens.

 

Denne skjermen kommer i flere farge varianter men det var den rød som kom til meg til test.

 

greit hvis man er ungdom og ikke liker rød fargen så finnes det andre farge alternaitiver.

Men som en designer skjerm til for feks til bank,kontorer så er den faktisk stilig.

 

Uhh, så dette er den perfekte LCD skjerm?

 

Med 20ms???

 

 

Jeg har aldrig sagt at dette er den perfekte skjermen,og den vil vi neppe se heller :roll:

Men i sin prisklasse så er den faktisk veldig bra,og man skal lete lenge for å finne noe som kan slå den.

 

Mange ganger så lurer jeg på om folk ikke leser hva folk sier om millisekunder på skjermer.

Om en fabrikant setter 8ms eller 16 så er ikke dermed den som har 8ms noe bedre enn 16ms.

fabrikanter måler dette forskjellig så derfor får man ikke vært 100% på hva som er riktig og galt.

Så der må jeg nok legge meg på Simen1 sitt innlegg og være enig med han.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mye vrøvl her: "Filmen blir vist med gode farger men mangler den siste fargespruten vi har blitt skjemt bort med hos de dyrere S-IPS-panelene".

 

Vis meg ett S-IPS panel som slår et VA-panel på kontrast og fargedybde i en side-ved-side test. Her farer hw.no med feilinformasjon.

 

Har du lest specen på skjermen?

Står det VA panel?

Nei, det står PVA og godt forklart så er det en videreutvikling VA panel.

Panelet reager raskere ,men det går desværre ut over fargene.

Dette er allemkjent hos fabrikantene så hvis du vil finne ut mer om det så kan du gjerne ringe til Samsung Norge.

Lenke til kommentar

Noen watt er bedre enn andre watt, og dette gjelder vel ikke bare PSUer og hifi anlegg. Eller er jeg helt på jordet her. Jeg merket faktisk ganske mye etterslep i et spill som het Painkiller. Dette var også en av de første spillene jeg spilte etter å ha gått over fra CRT til LCD. Painkiller var også et spill preget av mye rødfarge, som viistnok skal være lettere å se etterslep på enn andre farger.

Lenke til kommentar
en jeg kjenner tror millisekunder er alt, så hvis noe har 8 ms er skjermen bra nomatterwhat.

Men hva mer spiller inn egentlig?

 

Det er mye som spiller inn her:)

Faktisk så er det elektronikken bak som styrer panelet veldig mye å si for sluttresultatet.

Det er derfor de beste skjermene fortsatt koster mye for folk flest og kvier seg for å legge så mye penger i en skjerm.

Men ting blir bedre mens tiden går og rimligere.

Lenke til kommentar
Ja dette lurer jeg også på! Finnes kalibreringsprogrammet for andre operativsystmer enn windows, eller blir skjermen "ubrukelig" med for eksempel Linux?

 

 

Jeg glemte å skrive om det i testen.

Jeg bruker ikke Linux så jeg fikk ikke testet det,men jeg mener 99% at den støtter det.

Mener å huske at det lå programvare for Windows og Linux på Cdèn.

Lenke til kommentar
Noen watt er bedre enn andre watt, og dette gjelder vel ikke bare PSUer og hifi anlegg. Eller er jeg helt på jordet her. Jeg merket faktisk ganske mye etterslep i et spill som het Painkiller. Dette var også en av de første spillene jeg spilte etter å ha gått over fra CRT til LCD. Painkiller var også et spill preget av mye rødfarge, som viistnok skal være lettere å se etterslep på enn andre farger.

 

Det stemmer helt det du sier.

Mange kommer med måleresultater i Peak Watt og andre bruker RMS watt.

siden du nevner Painkiller så ser du virklig lett etterslep på det våpenet som du bruker i spillet som roterer veldig fort.

De dårligste skjermene ser du bare at det er noe grøt som er der,men har du en virklig god LCD så klarer den å vise de roterende bladene veldig bra,men ikke perfekt.

Endret av vammaveien
Lenke til kommentar
Har du lest specen på skjermen?

Står det VA panel?

Nei, det står PVA og godt forklart så er det en videreutvikling VA panel.

Panelet reager raskere ,men det går desværre ut over fargene.

Dette er allemkjent hos fabrikantene så hvis du vil finne ut mer om det så kan du gjerne ringe til Samsung Norge.

Vrøvl fra ende til annen. PVA, MVA og VA er det samme. Eneste forskjellen er at PVA-panel produseres av Samsung, mens MVA-panel hovedsaklig produseres av Nec-Mitsubishi, LG-Philips og Hitachi. Det at et PVA-panel skulle reagere raskere enn andre VA-paneler på bekostning av fargedybden er rent oppspinn og vås.

Endret av ShAvAnO
Lenke til kommentar
193P bruker samme panel som dell 1905FP, skjermene er så og si identiske eller bortsett fra utseende og farge. Mer kan leses om dette på:

http://www.anandtech.com/displays/showdoc.aspx?i=2332

 

Dell skjermen får man for 3150kr. inkl. frakt når Dell har kampanje, noe de ofte har på flatskjermer. Kjøpte 2stk slike selv til dual-opsett og er kjempefornøyd

Vel, en får jo ikke med det designet som er på 193P, noe som jeg mener er verdt den tusenlappen ekstra. Men det blir jo den enkeltes valg..

 

Testene av lcd-skjermer på anandtech er for øvrig veldig bra og burde være noe å strekke seg etter for hw.no.

Lenke til kommentar
PVA: what's new?

 

 

The situation on the LCD market is getting more and more interesting. The new TN matrices showed that the rumors predicting a soon death of this technology are exaggerated: their viewing angles have caught up with those of other matrices, and the response time of fast TNs is not achievable for the alternative technologies at all. However, it's possible that the TNW is nearing its end. Anyway, to get a good place on the market of large displays Samsung could take one of the following ways:

 

1:Continue developing the TN technology. Actually, this technology can manage 20", sometimes even better than others, but what will be next... At least, no one produces 22" and over TNW matrices.

2:License one of the existent technologies, in particular, MVA or IPS. LG did that quite a while ago and has mastered both technologies, that is why it could be a problem to catch up with the main competitor.

3:Think out something else.

 

 

Samsung chose the third way, though it looked scaring: if something can be invented why hasn't it been invented yet? ;) Thus Samsung gave birth to PVA. How this technology works is difficult to find out because if you enter Samsung site you can see that absolutely all monitors are based on the PVA technology. I could find the only difference from MVA in the technical documentation: when the power is off the molecules are  oriented at the right angle not only to the low filter, but to the upper one as well (i.e. a part of them is at the right angle to the upper one, the others are to the lower one). Anyway, this difference is enough not to pay the license fee and get the main advantages of the MVA. However, brightness and contrast must be inferior to the MVA, and the time of switching between colors other than white and black must be greater.

 

Hvis du leser dette så ser du at Samsung har laget et pva panel som skal være bedre på papiret enn andre.

Men om det er er bedre enn andre VA panel eller ikke skal man ikke si.

Men å si at de er helt identiske er vell helt feil.

Lenke til kommentar
Har du lest specen på skjermen?

Står det VA panel?

Nei, det står PVA og godt forklart så er det en videreutvikling VA panel.

Panelet reager raskere ,men det går desværre ut over fargene.

Dette er allemkjent hos fabrikantene så hvis du vil finne ut mer om det så kan du gjerne ringe til Samsung Norge.

Vrøvl fra ende til annen. PVA, MVA og VA er det samme. Eneste forskjellen er at PVA-panel produseres av Samsung, mens MVA-panel hovedsaklig produseres av Nec-Mitsubishi, LG-Philips og Hitachi. Det at et PVA-panel skulle reagere raskere enn andre VA-paneler på bekostning av fargedybden er rent oppspinn og vås.

mye rett i det du sier.

 

VA panel er en teknikk for å produsere LCD panel. Under Skjermer forumet ligger en sticky hvor det er et dokument for de intresserte ;)

 

Men det er også ulik måte å produsere VA paneler på ;) Tenker ikke da bare på PVA og MVA, men innenfor disse er det ulik måte å få krystallene til å reagere raskere.

 

Det Dag mener her er at PVA produsentene har i likehet med MVA produsentene forbedret panelene. I jakten på å få raskere responstid har dette derimot ført til at du får dårligere fargedybde på enkelte paneler.

 

Eksemplet er 172t som hadde to ulike spesifikasjoner for USA og Europa, men de baserte seg begge på VA (PVA) paneler. Håper du skjønner hva jeg mener.

 

.

Lenke til kommentar
Ja dette lurer jeg også på! Finnes kalibreringsprogrammet for andre operativsystmer enn windows, eller blir skjermen "ubrukelig" med for eksempel Linux?

 

 

Jeg glemte å skrive om det i testen.

Jeg bruker ikke Linux så jeg fikk ikke testet det,men jeg mener 99% at den støtter det.

Mener å huske at det lå programvare for Windows og Linux på Cdèn.

I en erfaring på prisguiden står det følgende:

Ulemper:

Programvare for justering av skjermen finnes kun til Windows, hvilket er et problem for Linux-nerder.

Så det spørs..

Ellers en lekker skjerm ja :yes:

 

EDIT:

Fant ikke noe på supportsidene til samsung heller.. :hrm:

Endret av JrRRr
Lenke til kommentar
Testene av lcd-skjermer på anandtech er for øvrig veldig bra og burde være noe å strekke seg etter for hw.no.

Litt morsomt å se hva som skjuler seg inni skjermene også.

 

Dag:

 

Får du lov å åpne skjermene du tester også, slik at du kan gå litt mer i "dybden" av skjermen ?

Lenke til kommentar
Dag:

 

Får du lov å åpne skjermene du tester også, slik at du kan gå litt mer i "dybden" av skjermen ?

 

 

ja da hadde nok blitt ramaskrik fra importørene ja :D

Selfølgelig kan vi gjøre testene mer avansert,men det vil koste mye mer tid og penger.

Men kanskje fremtiden vil vi se noe slikt hos oss også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...