Gå til innhold

Den store R/C-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har egentlig aldri skjønt meg på strømtrekk, ampere, volt teoretiske greiene...

Hvis jeg har en motor som vil trekker 555W på 11,1V som er 50A og etter som jeg har forstått det teoretisk, og hvis jeg kjører med 7,4V så vil motoren trekke mer amp som blir da 75A for å få samme effekt.

Hvordan kan det ha seg at i praksis så er det mindre effekt i motoren når en får 7,4V?

 

Eller er det sånn at motoren trekker 50A uansett spenning?

 

hmm, et godt spørsmål...

Jeg vet iallfall at motoren ikke vil yte like mye dersom jeg holder motstanden til motoren konstant og skifter batteri...

 

Mulig man kan tenke på det slik:

Volt er "vanntrykket" i en ledning, mer volt vil derfor øke magnetfeltet rundt statorene i motoren, som øker momentet og kraften i motoren.

En elektromotor varierer hastigheten ved å endre spenningen (V), både ekkeften (W) og strømmen(A) vil gå ned. Effekt inn i motoren balanseres med effekt ut av motoren (med tap på ca 5-15% i børsteløse motorer).

Etterhvert ligger begrensningen i ledningene i motoren som ikke klarer å transportere nok strøm, de går varme og ledningene smelter.

Endret av Itek
Lenke til kommentar

Dersom det er noen som kan begrunne med fysikken hvorfor jeg ikke kan sette 220V (likestrøm) på hvilkensomhelst motor, fyr løs!

Du trenger flere viklinger eller tynnere tråd for å bruke høyere spenning. Hvis ikke vil strømmen rett og slett bli for stor til at varmen kan ledes bort.

 

Flere viklinger = lengre tråd = høyere motstand = mindre strøm = mindre varme.

Tynnere tråd = høyere motstand = mindre strøm = mindre varme.

 

I tillegg kommer forskjellen på børstemotorer (DC) og børsteløse motorer (AC). Kjører du DC på en børsteløs motor vil den bare stå helt stille.

 

Edit: Det er også noe med at magnetiseringa går i metning ved en bestemt spenning eller noe men der er ikke jeg ekspert.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Kul plass. Neste steg for deg nå er å anskaffe deg noe FPV utstyr så blir det orden i filminga. ^^

 

Når man kjører FOV så blir det litt stakkato i filmingen syns jeg. Særlig hvis man bruker roll for mye.

 

Som sagt jeg holder fremdeles på og lære meg selv å bli kjent med Phantom. Og ja har veldig lyst på f.eks Fat Shark men det koster og man får ikke tak i det i det i Norske nettbutikker så vidt jeg vet.

Har ikke sjekket det så nøye men tror ikke det så vidt jeg vet.

Lenke til kommentar

Jeg ønsker meg en brushless gimbal, for stabil og fin filming, jeg rykker litt for mye i spakene per i dag for smooth filming via direct mount.

 

Så er det vel fpv oppsett for flyving på litt avstand.

Pga behov for briller, har jeg sett på et par setups med vanlig skjerm bare, og det er endel tøffe løsninger der ute.

 

Her er et lite uredigert klipp ifra en runde på hytta til foreldra, da jeg var innom der en kjapp tur i helgen.

http://www.youtube.com/watch?v=-gnNW_em77Q&hd=1

 

Edit: Gudene vet hva youtube gjør med klippet mitt, men mulig det er det faktum at jeg tar opp i 1080 60hz og bare laster opp raw filen ifra hero3 som gjør at det blir litt grøt.

Endret av lain
Lenke til kommentar

Du trenger flere viklinger eller tynnere tråd for å bruke høyere spenning. Hvis ikke vil strømmen rett og slett bli for stor til at varmen kan ledes bort.

 

Flere viklinger = lengre tråd = høyere motstand = mindre strøm = mindre varme.

Tynnere tråd = høyere motstand = mindre strøm = mindre varme.

 

I tillegg kommer forskjellen på børstemotorer (DC) og børsteløse motorer (AC). Kjører du DC på en børsteløs motor vil den bare stå helt stille.

 

Edit: Det er også noe med at magnetiseringa går i metning ved en bestemt spenning eller noe men der er ikke jeg ekspert.

 

Ahh, du fikk meg til å søke opp resistans, selvsagt. R=U/I. Altså avhenger motstanden (som utvikler varme som til slutt smelter "motoren") også av spenningen...

Lenke til kommentar

Var ute å koste meg med nitro bilen på en parkeringsplass. Alt var gikk bra helt til den døde plutselig og som jeg regnet med så var den tom for fuel. Okey, tenkte jeg. Fyll opp tanken og fortsette å kjøre var planen. Men etter jeg fylte opp tanken så slet jeg først med å få start på bilen og når jeg fikk start så døde bilen når jeg tok av gløderen. Greide å kjøre med gløderen i bilen.

 

Noen som vet hva som problemet kan være? Hvis det er noen sammenheng så spytta potta ut en del veske.

Lenke til kommentar

*snip*

Hadde nok fått en del kule klipp med en gimball på den plassen ja :)

 

Regner med jeg får denne gimballen rett over helgen, så poster nok et par filmer fra da.

13546557657.jpg

 

Den gimballen koster bare rundt $150, så om den er bra så er det nok verdt pengene.. :)

Lenke til kommentar

Hadde nok fått en del kule klipp med en gimball på den plassen ja :)

 

Regner med jeg får denne gimballen rett over helgen, så poster nok et par filmer fra da.

 

 

Den gimballen koster bare rundt $150, så om den er bra så er det nok verdt pengene.. :)

 

150 inkl frakt (med passe fin verdi på) ?

Og hvilken butikk var det ifra?

Lenke til kommentar

150 inkl frakt (med passe fin verdi på) ?

Og hvilken butikk var det ifra?

$155 + $18 i frakt (billigste), ellers så koster det $29 for EMS 4-8 dager frakt), med "$25 på pakka" typ ting. :p

 

Her forresten:

http://www.foxtechfp...yro-p-1096.html

 

(In the last year you spend $SENSURERT :D, enjoy 3.6% discount)

 

:p

 

Edit: Ting går raskt hos DHL for tiden.

qnavdy.jpg

Endret av Merko.
Lenke til kommentar

Var ute å koste meg med nitro bilen på en parkeringsplass. Alt var gikk bra helt til den døde plutselig og som jeg regnet med så var den tom for fuel. Okey, tenkte jeg. Fyll opp tanken og fortsette å kjøre var planen. Men etter jeg fylte opp tanken så slet jeg først med å få start på bilen og når jeg fikk start så døde bilen når jeg tok av gløderen. Greide å kjøre med gløderen i bilen.

 

Noen som vet hva som problemet kan være? Hvis det er noen sammenheng så spytta potta ut en del veske.

Når du kjører tanken tom, vil blandinga bli magrere helt på slutten og du kan risikere å brenne pluggen. Derfor er det greit å fylle før tanken er helt tom så lenge du skal kjøre mer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...