Gå til innhold

Den store R/C-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Minner meg om den gangen jeg var ungdom da elbiler var svake og puslete og Nicd batterier var det skikkelig hotte.

Bortenfor der jeg bodde var det en branntomt etter en butikk opg bare gulvet i 1. etasjen låg igjen med linolium med litt aske og noen reter som enda ikke var ryddet bort etter brannen.

Med andre ord et perfekt sted å ha det morro med bakhjulsdreven bil.

Hadde denne her tamstriker2.jpg som var morro oppå plata der.

Vel reiv av hjulopphenget bak 2 ganger i en tegelstein og det knakk akkurat som fyrstikker.

Lenke til kommentar

Nå har jeg nettopp vært ute å kjørt med Velineon Slash-en min på 7,4v-Lipo på 8000mah. Utrolig stor forskjell fra 7,2v-NiMh på 3000-5100mah. Auto Cut Off-en slo inn mellom 7.2v og 7,4v ved å redusere motorhastigheten til 50%. Var det veldig tidlig, eller er det bare meg? Jeg fikk uansett kjørt i en liten evighet. :wee:

 

D.J, jeg anbefaler deg å gå for de større, mer kjente prudosentene som Kyosho, HPI og Traxxas.

Endret av Cutthroat Bill
Lenke til kommentar

Det virker som du skulle tatt steget opp til 3 eller 4 seller med lavere mAh istedenfor.

Må nok bytte motor for dette men du får mere power av det.

Lav driftsspenning med høyt strømmtrekk gir relativt mye varmetap og krever mere av batteriene en om du dobler spenningen og halverer mAh størrelsen på batteriene.

Lenke til kommentar

Hvorfor er det egentlig så utbredt med 2 og 3 cellers lipo på biler, mens vi i flyverdenen gjerne kjører på 10 eller flere (på biler og fly med litt størrelse i alle fall)?

Det som er interressant er jo hvor mange watt/timer man har med seg med tanke på driftstid, og det vil jo være det samme med høy volt/lav amp, og lav volt/høy amp. I tillegg blir varmeutviklingen i regulator og ledninger være lavere ved høyere volt, samt mye billigere regulatorer.

Lenke til kommentar

Noen som har noen tips for få start på en snorstart-bil ute i kulda? Har blåst litt i trykkslangen (mellom eksospotta og tanken) for å få fuel til motoren, justert forgasseren i alle mulige stillinger, sjekka om det kommer fuel inn til motoren, gitt motoren en dram (litt fuel i luftfilteret) og jah...

 

Det var det meste tror jeg. Jeg har testet med begge pluggene mine og de gløda litt svakt. Enten kan det være vinterkulden (har medium plugg), eller dårlig batteri. Hva er mest sannsynlig for at jeg ikke får start? :p

 

Fikk start til slutt, og akkurat ved start kjørte bilen en meter før den stoppet :p

 

 

 

post-70204-1235750256_thumb.jpg

Slik går det etter mange drag i snora. ><

 

 

tam41003.jpg

Slik plugg har jeg

Lenke til kommentar

Fuel motorer er desværre sure i kulda så snorstarten kommer nok til kort.

Få tak i deg en elektrisk starter så får du start om vinteren også.

Ser på flystripa at flygutte kjører starteren mye for å få start om vinteren og gjerne et halvminutt i strekk, så forstår god hvorfor snorstarten kommer til kort.

Lenke til kommentar

Heisann. Jeg sitter å planlegger kjøp av en Savage Flux (:love:) og nødvendig tilbehør for å komme i gang. Sliter litt med å finne batterier med nok kapasitet (2x 2s/7.2v LiPo 5000+ mAh) som har små nok dimensjoner til å passe i batteribeholderene (45mm dyp, 35mm side, 208mm lang hvis man ikke teller med skomgummien) her i Norge. Ser ikke ut til at utvalget av LiPo batterier og ladere er noe særlig stort i Norge.

 

Amerikanske nettbutikker har et mye bredere utvalg. Har hørt at det finnes en del 2s batterier med 8000 mAh som akkurat får plass i beholderene :wow:. Lurer dermed på om det er mye dyrere/billigere å kjøpe bil og utstyr fra USA (mtp. frakt, toll osv)? Har dere evt noen forslag til gode nettbutikker?

Endret av Oz370
Lenke til kommentar

Ah, høres digg ut :)

 

4x ZIPPY Flightmax 5000mAh 3S1P 25C $198.92

 

2x GT-Twins - Twin pack charge lead (2 x 3S)6S $3.84

 

GT-A6 - GT A-6 Charger/balancer/discharger $69.95

 

IMAX-401 - IMAX Power Supply 100~240v 5A $17.50 (skal passe laderen i følge kommentarer)

 

Sum: $290

Frakt: EMS Express to Norway(MAX 3kg) $52.17

Totalt m/frakt: $342

 

Her er hva jeg har funnet hittil. Ble vist 3s batterier, siden de var så billige. Trenger jeg noe mer enn dette for å komme i gang?

 

Blir kostnaden for det hele noe ala dette regnestykket? (valutakursen i dag er 7,16):

(Sum av varer * 7,16 * 1,25) + frakt * 7,16 = 3060kr + 374kr frakt.

 

Høres litt for billig ut til å være sant, mtp at du betalte 800kr for frakt (og moms?).

 

Beklager hvis det blir litt mange dumme spørsmål. Helt fersk i RC ;)

Endret av Oz370
Lenke til kommentar

Tror delene skal være greie. Hmm, ser ut til at 10x "regelen" fortsatt gjelder, siden du betalte litt under 3400 for en $350 vare inkl frakt. Det tyder bra :)

 

Har hørt fra mange at MaxAmps er av god kvalitet, men de er veldig dyre. På den annen side så tviler jeg sterkt på at du vil finne tilsvarende batteri/lader i Norge for under 3400kr :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...