Gå til innhold

AMD flytter over på nye sokler


Anbefalte innlegg

Tja,men dette vil vel bremse salget av amd sine nye cpuèr en del, da mange heller vil vente til den nye sokkelen kommer istedenfor å satse på en som er på tur ut  :hmm:

hmm, altså Cpu og hovedkort henger så sammen, når man først kjøper ny cpu kjøper man også nytt hk?

 

 

Selge gamle pcn på qxl, kjøpe ny for ca samme pris.. det har jeg gjort de siste årane.

Vel jeg og du gjør dette, men langtfra alle.

Så at det kan få en viss innvirkning er det neppe serlig tvil om

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvem i guds (!) navn har bruk for å oppgradere cpu hele tiden ? Hvor mange ganger har du som sitter på forskjellige sokler, UNTATT socket A, oppgradert CPU ? Hvor stor var i så måte forbedringen ? Oppgradering i hastighet på en maskin kommer gjerne som en følge av utskrfting av komponenter på flere plan. F.eks. er brikkesett ofte viktig, og NCQ harddisker har stor innvikrkning på multitasking.

 

Jeg tror det er en illusjon at folk skifter cpu hele tiden. Få har råd til det, og effekten er ofte begrenset, ved å KUN skifte cpu altså. Tror de som lurte på om de skulle gå for 939 som nå venter, gjør det av samme grunner som de som hele tiden venter på det beste, -de skjønner ikke egentlig hva det handler om.

 

Sjøl sitter jeg på en 400mhz-bus p4-m 2ghz, med steinalderram. Gjør en hel masse avansert 3d arbeid på maskinen og skjønner ikke helt denne rasinga etter et system som er kjappere enn en a64-x2.

Lenke til kommentar
Hvem i guds (!) navn har bruk for å oppgradere cpu hele tiden ? Hvor mange ganger har du som sitter på forskjellige sokler, UNTATT socket A, oppgradert CPU ? Hvor stor var i så måte forbedringen ? Oppgradering i hastighet på en maskin kommer gjerne som en følge av utskrfting av komponenter på flere plan. F.eks. er brikkesett ofte viktig, og NCQ harddisker har stor innvikrkning på multitasking.

 

Jeg tror det er en illusjon at folk skifter cpu hele tiden. Få har råd til det, og effekten er ofte begrenset, ved å KUN skifte cpu altså. Tror de som lurte på om de skulle gå for 939 som nå venter, gjør det av samme grunner som de som hele tiden venter på det beste, -de skjønner ikke egentlig hva det handler om.

 

Sjøl sitter jeg på en 400mhz-bus p4-m 2ghz, med steinalderram. Gjør en hel masse avansert 3d arbeid på maskinen og skjønner ikke helt denne rasinga etter et system som er kjappere enn en a64-x2.

Amen.

Skal man sitte å vente på "det neste" som skal komme frammover så kan du liksågodt bare la være å kjøpe PC, med mindre man har en rik pappa som kan betale hele saken for deg.

 

Kronztad: Så er dette da snakk om et år frammover da.

Lenke til kommentar

nå vet ikke jeg åssen det var føre socket A, fordi jeg begynnte å følge med rundt omkring da athlon 800 mhz dukket opp, men det virker på meg som vi amd folk er litt borskjemte med socketbytte fordi nettopp socket A varte så sykt lenge så vidt jeg har lagt merke til så har intel bytta ganske ofte de siste åra de også.

 

dessuten så har socket 939 vart hvor lenge nå? et år? og så skal det vare bortimot to år til (med forbehold om feil :wee:)? det er rimelig lenge synes jeg med tanke å fort utviklingen går framover. noen dager synes jeg det var bare et par uker sia 939 kom på markedet, og hvor bra det var da det kom. og allerede nå har vi dual core cpu på vei med stormskritt. selvsagt må vi da bytte andre ting også, det funker ikke med super cpu på et gammelt møkka HK

 

en mulighet er å oppgradere det systemet du har til en billig penge når de lanserer nye ting, da trenger du ikke bytte med en gang, ergo slipper du de syke nyprisene, og har fremdeles et veldig bra system til en billig penge, fordi det er litt "gammelt"

 

at de bytter socket hvert 2-3 år er greit for meg, jeg bytter maskindeler mye oftere enn det uansett :D

Endret av Spirre
Lenke til kommentar

Tja før socket A bytta jo og amd socket temmelig ofte siden de benyttet socket 370, fcpga og socket 7 og så den slot a? eller hva den het før de fikk igang socket A.

 

Så hvis en ser de over en hvis tidsperiode har det vel vært en forholdsvis lik mengde oppgraderinger fra både amd og intel. Vel i starten lagde vel amd kun cpu til x86 plattformen uten å ha eget chipsett

 

Eller tar jeg helt feil nå....:dontgetit:

Lenke til kommentar
Tja før socket A bytta jo og amd socket temmelig ofte siden de benyttet socket 370, fcpga og socket 7 og så den slot a? eller hva den het før de fikk igang socket A.

Før sokkel A (462), så hadde AMD slott A for Athlon og super 7 for K6-2/K6-III. Førstnevnte var mekanisk helt lik slott 1 for Intel P2/P3, men de var ikke kompatible med hverandre ettersom de benyttet forskjellig systembuss (FSB). Sistnevnte var en modifisert versjon av Intel sin sokkel 7 for Pentium bare med støtte for 100MHz FSB (vanlig sokkel 7 hadde kun støtte for 66MHz FSB).

 

Så hvis en ser de over en hvis tidsperiode har det vel vært en forholdsvis lik mengde oppgraderinger fra både amd og intel. Vel i starten lagde vel amd kun cpu til x86 plattformen uten å ha eget chipsett

 

Eller tar jeg helt feil nå....:dontgetit:

AMD har faktisk laget brikkesett selv en god stund allerede; det begynte med AMD-640 for K5/K6 (sokkel 7), så AMD-750 for Athlon (slott A), AMD-760 for Duron/Athlon/XP (sokkel A), deretter AMD-760 MP/MPX for Athlon MP (sokkel A), og AMD-8000 for Opteron (sokkel 940).

 

Mer informasjon om AMD sine brikkesett finnes her:

http://www.amd.com/us-en/Processors/Produc...202_873,00.html

 

Frem til bruddet i 1996 så var faktisk AMD og Intel partnere og benyttet felles brikkesett og bussteknologi, så veien frem til der hvor AMD befinner seg nå har derfor vært alt annet enn enkel slik InfoWorld beskriver det i disse artiklene:

http://www.infoworld.com/article/04/08/27/....html?s=feature

http://www.infoworld.com/article/04/08/27/....html?s=feature

 

Norsk oversettelse av PCWorld Norge her:

http://www.pcworld.no/index.cfm?fuseaction...A00236CDC5950AF

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Tja før socket A bytta jo og amd socket temmelig ofte siden de benyttet socket 370, fcpga og socket 7 og så den slot a? eller hva den het før de fikk igang socket A.

AMD har aldri benyttet sokkel 370, men de brukte sokkel 7 (321 pinner) (som ligner litt på Sokkel 370). Altså:

1996-1997: Sokkel 5 (296 pin): K5

1997-2000: Sokkel 7 (321 pin): K6, K6-2, K6-III, K6-2+, K6-III+

1999-2001: Slot A (242 pin): Athlon

2001-2004: Sokkel A (462 pin): Athlon, Duron, Athlon MP, Athlon XP, Sempron

2003-200x: Sokkel 940: Opteron

2003-200x: Sokkel 754: Athlon64, Sempron

2003-200x: Sokkel 939: Athlon64, Athlon64 FX, Sempron(snart?), Athlon64 X2 (snart)

2006-200x: Sokkel S1 (638 pin): Turion

2006-200x: Sokkel M2 (939 pin): Athlon64, Athlon64 FX, Athlon64 X2

2006-200x: Sokkel F (1207 pin): Opteron

Lenke til kommentar

Mener fortsatt at du kunne benytte en amd prosessor i en socket 370/fcpga fra intel.

Eller var d Cyrix ?

 

Siden AMD skriver

 

A Pin-Compatible Pentium Alternative

AMD designed the AMD-K5 processor to be pin compatible with the Pentium. And that's good news for PC manufacturers and resellers who want to leverage their existing PC designs and infrastructure while relying on an alternative source of processors. The bottom line: Pentium hardware/socket compatibility means no system redesign, lower design costs, and fast time to market.

 

Men siden det er snakk om pentium kan jeg ta feil siden dette kan være rettet mot pentium pro osv som ikke var i slot 1

Endret av Tydeus
Lenke til kommentar

Jeg skjønner bare ikke hvorfor så mange skal legge sitt PC kjøp på IS.. Man bytter somregel CPU når man oppgraderer. EN CPU koster idag ca 3ganger så mye som et hovedkort så hva er da problemet? Det finnes selvfølgelig billigere CPUer ,men jeg tenker på noen som er slik midt på midend treet.. For å ikke snakke om X2.

 

 

Det er tull å vente med å kjøpe en ny PC (dvs CPU og hovedkort og ram) nå. Ram er meget rimelig. 939 hovedkort er meget rimelig , 939 CPU`er (3000,3200 iallefall) er meget rimelige

 

Og for de som sitter med SocketA.. alle som synes SocketA er raskt (pga PRrating) får en morsom opplevelse når de bytter til A64.. Har hørt "jeg trodde socketA var raskt før jeg prøvde A64".. Dette selv med 754 og ikke 939

Lenke til kommentar
Mener fortsatt at du kunne benytte en amd prosessor i en socket 370/fcpga fra intel.

Det er ikke min erfaring. Når jeg har jobbet på et verksted så har det hendt at jeg på slutten av dagen har funnet fram en P3 FCPGA(1\2) til et SocketA kort.. De passer rett og slett ikke =)

 

Etter å ha fikset maskineri 9timer så blir man fort litt sløv og sliten etterhvert =)

Lenke til kommentar
Tja før socket A bytta jo og amd socket temmelig ofte siden de benyttet socket 370, fcpga og socket 7 og så den slot a? eller hva den het før de fikk igang socket A.

AMD har aldri benyttet sokkel 370, men de brukte sokkel 7 (321 pinner) (som ligner litt på Sokkel 370). Altså:

1996-1997: Sokkel 5 (296 pin): K5

En liten rettelse, AMD K5 benyttet akkurat samme sokkel som Intel Pentium, altså sokkel 7:

http://www.geek.com/procspec/amd/k5.htm

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Mener fortsatt at du kunne benytte en amd prosessor i en socket 370/fcpga fra intel.

Eller var d Cyrix ?

det var cyrix ja, jeg har hatt en cyrix 166+ i en sokkel 7 på en gammal maskin jeg hadde, gikk som olja lyn den :whistle:

 

fikk så en 200 amd av en kompis som jeg oppgraderte et voodoo 2 kort etterhvert, den var faktisk skummelt bra

Endret av Spirre
Lenke til kommentar

på sokkel A så gikk eg fra duron 750 til athlon 1,4 ... men så var det kødd med kortet fordi det ikke taklet større enn 1,4 ... så var det nytt socet A kort, men da først med min 1,4 ... så til 1900+ som eg fikk billigt, så til 2500+ som eg har idag

 

ikke noe nytt system på meg med det første. Skal nå oppgradere skjermkort + dill og dall ... så får vi ta nytt system.

 

EDIT: glemte poenget mitt

Når man har samme socket så er det enklere å bytte ut og oppgradere del for del, enn å hele tiden spare opp store beløp til overganger. Derfor jeg ikke har brukt mye intel, for de skifter sokkler som sokker.

 

Siden ejg nå sikkler på 939 system, med pci-e, sata og sånn .. så blir det så kjipt å bytte til et system om 6mnd eller 1år, og vite at om 1år så er det et nytt opplegg ... men da har eg sikkert flott it jobb og driter penger

Endret av DarkSlayer
Lenke til kommentar
Norsk oversettelse av PCWorld Norge her:

http://www.pcworld.no/index.cfm?fuseaction...A00236CDC5950AF

 

Intel er muligens med ganske enkelt forbanna og ute etter å ta AMD.

Hvem betalte vedkommende for å skrive slik svada :!:

Intel er neppe ute etter å ta amd og hvorfor, jo som nevnt utallige ganger tidligere, nemmelig at de da sitter med monopol noe som ikke er ønskelig av mange grunner. Og hadde Intel hatt slike planer hadde de uten problemer kunnet gjøre dette forlengst.

Trodde iallefall at en som utgir seg for å være seriøs skribent i et blad visste dette og klarte å holde et visst seriøst nivå på sine artikler . :whistle:

Lenke til kommentar

Faktisk enig, hvis intel virkelig ville ta AMD hadde de kunnet konkurert dem ut fra markedet for lengst. Siden de har et økonomisk ryggrad som er sykt mye større enn amd og har mulighet til å ta fortjeneste fra andre områder enn amd slik som minne osv hvor amd faktisk har sine største marginer. Bare ved å øke patent royaleties osv. men gudskjelov har de ikke gjort dette for konkuranse er fint :)

 

Husker med gru hva jeg måtte betale for min p3-800.....4980 kr

Endret av Tydeus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...