Gå til innhold

Imperialistisk EU (Mp3-loven)


Anbefalte innlegg

http://www.itavisen.no/showArticle.php?articleId=1306080

 

Sier Stortinget nei til den nye åndsverksloven går vi med åpne øyne i en konflikt med EU.

....

Hun håper Jens Stoltenberg vil gripe inn i denne debatten og innse alvoret I å tale rettighetshavere og EU midt i mot.

 

Hva er dette for slags argumentasjon? Er vi så i lomma på EU at vi ikke lenger har lov til å ta egne beslutninger dersom det ikke er godkjent av EU? Vi er da vel mer enn en EU-koloni? :ermm:

 

Det er ikke ofte AP-Jens får min støtte, men i denne saken får han det.

 

Edit: Whoops, det var ikke Jens, men Giske, som var mannen med fornuften. :yes:

Endret av JBlack
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kva godt har det egentlig komt ut av Eøs avtalen?

Tilgang til det europeiske markedet.

Men er ikke dette bare imperialisme når EU har så stor makt over oss at de kan 'diktere' deler av lovverket?

 

Jeg mener det blir helt feil når norske politikere argumenter for en lov ved å si at vi ikke kan gå mot EU.

Lenke til kommentar
Men er ikke dette bare imperialisme når EU har så stor makt over oss at de kan 'diktere' deler av lovverket?

 

Jeg mener det blir helt feil når norske politikere argumenter for en lov ved å si at vi ikke kan gå mot EU.

Uttalelsen fra Valgerd er (som vanlig) nok så klønete. Poenget var nok at om vi skal ha et handelssamarbeid med EU, må lovverket harmonere. Evt. kan vi en spesialavtale som ikke inngår i EØS og som tar høyde for et særnorsk regelverk som ikke tar hensyn til det man forholder seg til innen EU. Dette er for så vidt hovedgrunnen til at jeg ønsker EU-medlemsskap; vi er nødt til å forholde oss til et regelverk vi ikke er i stand til å påvirke. Men mye kunne nok vært bedre om norske politikere hadde skjønt at det nytter å protestere mot EU-direktiver. Dersom det er særforhold som tilsier at ting skal fungere anderledes i Norge enn ellers i Europa, har man som oftest anledning til å bli fritatt for et direktiv (evt. praktisere det anderledes).

Lenke til kommentar
Men er ikke dette bare imperialisme når EU har så stor makt over oss at de kan 'diktere' deler av lovverket?

 

Jeg mener det blir helt feil når norske politikere argumenter for en lov ved å si at vi ikke kan gå mot EU.

Uttalelsen fra Valgerd er (som vanlig) nok så klønete. Poenget var nok at om vi skal ha et handelssamarbeid med EU, må lovverket harmonere. Evt. kan vi en spesialavtale som ikke inngår i EØS og som tar høyde for et særnorsk regelverk som ikke tar hensyn til det man forholder seg til innen EU. Dette er for så vidt hovedgrunnen til at jeg ønsker EU-medlemsskap; vi er nødt til å forholde oss til et regelverk vi ikke er i stand til å påvirke. Men mye kunne nok vært bedre om norske politikere hadde skjønt at det nytter å protestere mot EU-direktiver. Dersom det er særforhold som tilsier at ting skal fungere anderledes i Norge enn ellers i Europa, har man som oftest anledning til å bli fritatt for et direktiv (evt. praktisere det anderledes).

Jeg tror også det ville være en fordel for Norge å være medlem av EU. Men jeg liker ikke systemet slik det fungerer, og da mener jeg det er prinsipielt riktig å stå utenfor.

 

Men da må også politikerne vurdere hva som er prinsipielt riktig når de vedtar nye lover, hvis ikke blir det verdiløst å stå utenfor. Så argumentasjonen til Valgjerd kjøper jeg ikke, heller ikke i moderert form.

 

Hvis Valgjerd ønsker best mulig tilpasning med tanke å fremtidig medlemsskap, så kan jeg forstå det. Men å argumentere med at vi må gjøre som EU vil for å få lov til å handle med dem, det er nærmest å innrømme at vi er en moderne versjon av en koloni under EU, der makten ikke er millitær, men økonomisk.

Lenke til kommentar

syns det er litt rart at vi må innføre denne loven pga EU, sist jeg sjekka har ikke eu noen sån lov og de ville heller ikke ha det. EUs ide om piratkopiering var å forhindre at folk solgte piratkopier eller delte enorme mengder..

Lenke til kommentar

Vi har en EØS avtale som medfører en del forpliktelser fra oss, såvel som EU.

 

Men direktiver fra EU er noe avtalen gir rom for at Stortinget kan stemme imot. Det spesielle er vel, at så vidt jeg vet (korriger meg om jeg tar feil), så har Stortinget aldri stemt imot et direktiv fra EU. Kan blir morsomt å se reaksjonen fra EU om det så skjer.

 

Om de skal drive med sanksjon så kan vi jo bare skru av all gasseksporten til franskmennen, de blir sikkert blid da.... :roll:

 

Dog ville det nok blitt litt som mauren som prøver å vinne frem med å pisse på lilletåen til den store EU mann. Sikkert litt irriterendes, men i lengden så stiller vi nok dessverre med en del svarteper. Vi er blitt rimelig isolert her oppe i nord.

 

Vi er nok mer avhengig av EU enn de er av oss. Vi er dessverre ikke de eneste som selger olje og gass her i verden. Ei heller fisk.

Lenke til kommentar
Jeg gleder meg til den dagen denne generasjonen har fullt inntog i politikken.

Åh? hvorfor?

Han er vel for ung til å forstå hvor konservativ de fleste blir rundt myndighetsalder.

Takk for den.

 

Det jeg mente med det var at dagens ungdommer er mer reflektert på interessesaker som angår ungdommen enn de over 40-50.

Lenke til kommentar

Da kan vi vel runde av denne situasjonen med at jeg kunne satt penger på at du kommer til å bli skuffet. Begrunnelsen er ikke noe annet enn at unge til en hver tid har hatt slike tanker, og når de vokser opp kommer en ny generasjon til som mener det samme som dem igjen, osv.

Lenke til kommentar

Denne reservasjonsretten i forhold til EU-direktiv er mer formell enn reell. Var på et "møte" med T.Jagland i høst en gang, og da det var en del nei-folk blant oss komme dette opp. Han nevnte at vi kan si nei, men vi sier nei for hele EØS-området, i tillegg til at vi kan forvente oss reaksjoner fra EU om vi velger å bruke denne retten. Så ja, den er der, men det skal mye til for at den blir brukt, og den er _egentlig_ ikke så reell som en skal ha det til.

 

Om den blir det i forhold til dette direktivet for en vente å se, jeg vil nok (dessverre muligens) tippe nei, men vi får se. Og da blir det "spennende" å se hva EU gjør som svar.

Lenke til kommentar

Nok et bevis på at EU står for tvang og frihetskrenkelse. Spørsmålet er hvilke konsekvenser det kan få for Norge hvis de ikke innfører lvoer vedtatt av EU, men alt vil bidra til å styrke oppfattelsen om at EU bare er nok et industri-, handels- og konkurransefiendtlig kollektiv av et rottereir som ikke viker for å legge alle prinsipper til siden når de risikerer å få en hard tupp i ræva.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...