Gå til innhold

Speilreflekskamera for nybegynner?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har nå levd et par år med familiens Sony digitalkamera som begynner å gå ut på dato.

Har blitt betatt av en venns flotte bilder, da disse er tatt med en Canon EOS 300D.

Men jeg har jo aldri rørt et speilreflekskamera, så er usikker på om dette er tingen for meg.

 

Uansett, kommer til å ta bilder i naturen, fester, fotballkamper og lignende.

Har ikke så altfor mye å rutte med, så budsjettet er satt til rundt 6000,-.

Kan igrunn kjøpe brukt for den saks skyld, men er lett å bli lurt over internett.

 

Burde jeg kjøpe speilreflekskamera, eller gå for et godt digitalkamera?

Noen annbefalinger?

 

Med vennelig hilsen,

Marte

Endret av faaeri
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nikon D70 tror jeg ville vært et godt kjøp for deg. Objektivet er bedre enn det som normalt følger med canon 300.

 

Mange som også veier kameraet opp mot canon 350D når de skal kjøpe nytt, og det sier jo litt. "billig" er det også.

Lenke til kommentar

Hei Marte

 

Det er vanskelig å anbefale om du skal ha speilrefleks eller kompaktkamera.

For å svare på noen av spørsmålene du stiller.

 

Du sier:

Men jeg har jo aldri rørt et speilreflekskamera, så er usikker på om dette er tingen for meg.

Jeg mener at det er lettere å bruke ett speilreflekskamera enn ett kompaktkamera, du kan også her bruke sikt og skyt metoden.

 

Du sier:

Uansett, kommer til å ta bilder i naturen, fester, fotballkamper og lignende.

Speilrefleks er fint til naturbilder, fotballkamper og lignende, men uegnet på fest da det er mye å dra på og lettere å få ødelagt.

 

Du sier:

Har ikke så altfor mye å rutte med, så budsjettet er satt til rundt 6000,-.

Det er ett vanskelig budsjett du har da ett speilrefleks ligger i dette prisleiet og oppover, ja selv brukt er det vanskelig å få noe til denne prisen. Men du kan være heldig.

 

Du sier:

Kan igrunn kjøpe brukt for den saks skyld, men er lett å bli lurt over internett.

Det kan være det men, bruk forumet, samt bruktmarkedet her og på http://foto.no Rådfør deg med andre hvis du kommer over ett brukt kamera.

 

Ett råd til er å ta en tur i butikken for å kjenne på og ta på for å finne ett merke/type du liker. Både Nikon, Canon og Olympus har etterhvert kameraer av forskellige størrelser og pris.

 

Når det gjelder kompaktkamera er Olympus 7xx serien ett godt alternativ.

Håper dette gir deg litt å tygge på.

 

:) Per

Endret av perah
Lenke til kommentar

Takker for mye flott informasjon! ;)

 

Har nå sett litt på Nikon D70, de kom jo seg rimlig bra ut av alle tester.

Har rådført meg litt med noen venner og den slags, og de sier det samme som dere; at jeg kan få et 300D eller D70 speilreflekskamera til under 6000,-, om jeg smører meg med tålmodighet og venter.

 

Takker igjen for all hjelp!

Lenke til kommentar

Vanligvis sier jeg dette:

 

Hvis man ikke har noe i mot å drasse på litt tyngre utstyr enn kompaktkamera når man skal ut og ta bilder, så vil et speilrefleks alltid være et bedre valg.

 

Grunn? Bedre bildebrikke, bedre optikk, flere manuelle funksjoner, mer kontroll, mer utbyggingsmuligheter og så videre.... og på alle digitale speilrefleks i klassen under 15.000 har du vel en auto-modus som gjør "alt" for deg untatt å zoome.

 

Anbefaler altså speilrefleks om du ikke har noe i mot at det blir større enn kompaktkamera.

Lenke til kommentar
Canon EOS 300D selges nå på internettbutikken til Elkjøp for kr. 5995,- :)

Løp og kjøp. :p

 

Anyways, budsjettet sprekker når du nå også trenger en minnebrikke (og må betale porto). 512MB: 300-500, 1GB: 600-1000.

 

Det du bør vurdere i forhold til kompakt/speilrefleks er hva du gidder å ha med deg. Og om du eventuelt ser for deg å investere mer i ettertid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...