Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Stenge maskiner ute fra internet


Anbefalte innlegg

Er det mulig å stenge én spesiell maskin (med fast IP adresse f.eks. 10.0.0.8 ) ut fra internet, og at den fremdeles har tilgang til lokal nettet ved å bruke routeren ??

 

Bruker NextGenTel og dems nyeste router.

Grunner er at vi er noen naboer som nå har kjøpt internet fra NGT og det er en av oss som ikke ønsker å være med å betale for internett, men han vil fremdeles være på lokal nettet vårt.

Vi kjører alle faste IP adresser bak routeren.

 

[ Denne Melding var redigert av: JohanP på 2002-07-09 08:41 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg litt blank her, så hvis noen kan fortelle meg det mer detaljert så hadde jeg blitt glad.

 

Jeg har vært logga på routeren og satt opp litt (FTP tilgang ol. så jeg er ikke helt ukjent med routeren).

Det er Netopia routeren jeg har.

 

Har disablet firewall'en av forskjellige årsaker, så den ønsker jeg ikke å sette opp igjen.

 

[ Denne Melding var redigert av: JohanP på 2002-07-09 11:45 ]

Lenke til kommentar

Det er IKKE mulig å hindre en maskin fra å få tilgang til internett med NGT sine routere.

 

Vet man ip-adressen til gateway, kommer man seg på internett.

 

Det er mulig å sette opp filtere som kan konfigureres til å gi bare bestemte ip-adresser tilgang, men hvis en maskin med en av de bestemte ip-adressene er slått av kan andre bruke den.

Lenke til kommentar

En løsning jeg har satt opp i dag er å bruke sygate sitt delingsprogram Sygate Office Network og Sygate Personal Firewall Pro.

 

Du må da helst ha en egen maskin, med 2 nettverkskort, med dette innstallert. I firewallen er det mulighet for å blokkere maskiner ved hjelp av MAC-adressen til bestemte maskiner.

 

Fungerer utmerket.

 

 

[ Denne Melding var redigert av: Xizor på 2002-07-09 23:28 ]

Lenke til kommentar

to ting.

 

1. Løsningnen brude sikkert ikke koste så mye mer en den han ville ha betalt på 4 år :=)

 

2. Dere som sa det fantastiske med gateway, er det ikke bare å skifte ip adresse alikevel ?

Samme hva som gjøres?.

Hvis du ikke skaffer noe som kan sperre på mac adresse.

Ikke bare vil det koster penger, men det krever litt å sette opp, kunnskap og tid... Også blir det vedlikehold på det også :smile: hehehe nei dette er bare å gi opp.

 

kruger

*overtrøtt

 

[ Denne Melding var redigert av: kruger på 2002-07-10 02:26 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-10 08:48, JohanP skrev:

Innbilte meg at det skulle være så enkelt som å stenge alle portene for én spesifisert IP adresse i routeren (Netopia), men tydligvis finnes kanskje ikke denne muligheten i routeren (eller at ingen vet om det).


men uansett om det er mulig i routeren å sperre IP, kan han jo bare bytte IP adresse, eller "stjele" en av IP adressene deres når ikke maskinene deres er på!

 

ALT1: Sperre IP adresse, han kan bare skifte IP adresse

ALT2: Sperre MAC adresse, da må han skifte nettverkskort, og det er litt mere jobb!

 

Men da må jo dere finne et program som sperrer MAC adressen først da!

...jeg lukter Linux Router/Firewall? Hadde det vært en mulighet? Noen linux folk som kan hjelpe?

 

_________________

81730-guin.gif Abit KT7A-RAID, Athlon 1200 @ 1350, TaiSolCGK760, GF2Pro, 256 + 128MB Apacer, WD80GB + IBM60GB, Win2k

 

[ Denne Melding var redigert av: BeachDumb på 2002-07-10 09:12 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...