Gå til innhold

Kjøpe harddisk og dvd-brenner


Anbefalte innlegg

Må bare få si at Samsung er helt greie disker. Ingenting å utsette på de.

 

Ellers så håper jeg du valgte en 8MB-versjon av den maxtoren hvis du skal bruke den til OS.

 

NEC3520 er blandt de 2 mest anbefalte DVD-brennerene for tida så det er nok et bra valg.

 

Gå inn i "computer management" -> "disk management" og se om disken er aktivert og formatert.. Hvis ikke så gjør du det samme plass.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er nok disk 1 ja, er det no bare å formatere den. Hvorfor er harddisk sizen så krympa...

Det løser du ved å lese første post her:

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=165302

 

No har jeg kommet så langt, disken står nå som dynamisk, skal den det?
Tja. Jeg liker å ha den basic. Da er det lettere å hente noe ut av den om det skulle skje noe galt og Partition Magic vil ikke røre disen om den er dynamisk.

 

Eneste formatalternativ er NTFS, hvor har det blitt av FAT 32?

Microsoft har fjernet valget FAT32 for partisjoer over 64GiB. Det går likevel å formatere disken til FAT32 via andre programmer som PartitionMagic eller andre. FAT32 har ingen størrelse begrensning i praksis når du formaterer det med andre programmer. (Max er så vidt jeg vet mange TB)

Lenke til kommentar
Hvilken partisjoner vil du anbefale for en disk som skal bli primærdisk i fremtiden, men ikke per dags dato.

Hvilken oppdeling? Jeg ville ha laget en partisjon på ca 20GB til Windows, installerte programmer og innstallerte spill på begynnelsen av den nye disken. Størrelsen kan du nok vurdere ut fra ditt behov. På resten av disken ville jeg laget en stor partisjon 180GB, som jeg konsekvent lager alle brukerfiler (dokumenter, musikk, film, mail, ikke-innstallerte programmer og ikke-innstallerte spill).

 

Om du ikke har tenkt å bruke den partisjonen på 20GB ennå så gjør ikke det noe. Hold den av til du skal bruke den som OS-partisjon.

 

Når du bestemmer deg for å bruke den nye disken som OS-disk så vil jeg først koble ut 80GB-disken. Gjøre nydisken om til master, og innstallere OS på den. Så ville jeg gjort den gamle disken om til slave og koblet den til. Etter det så ville jeg ryddet litt på innholdet (blandt annet overført alt til 160GB-partisjonen og formatert hele 80GB'en og så å føre tilbake alle filer som jeg ville hadd backup av.

 

80GB-disken vil dermed fungere som backup av de viktigste filene fra 160GB-partisjonen dersom 160GB'en plutselig skulle finne på å stryke med.

 

Angående ryddighet så ville jeg konsekvent holdt brukerfiler og OS-filer på to forskjellige partisjoner. F.eks ved å unngå å lagre filer i "my documents" på C: og på desktopen. Det gjørt det mye enklere å reinnstallere OS'et ved å formatere C: uten at noen brukerfiler forsvinner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...