Gå til innhold

Ny ultraportabel bærbar pc!


rvenes

Anbefalte innlegg

Har i dag ei ECS G556E maskin. Synes den er i det største laget.

Ønsker meg ei mindre maskin, fysisk, den kan gjerne yte like bra som 556'en.

 

Det som er viktig for meg er i grunn 4 ting...

 

 

1. Lang batteri levetid og lav vekt!

 

2. 0 støy og bråk av vifter når den står idle (surfing og irc f.eks).

 

3. Høg oppløsning på skjermen (meir enn 1024x768). Gjerne widescreen!

 

4. Litt stor harddisk (60-80gb).

 

... og i den rekkefølga.

 

Minnekortleser for CF kort er også eit stort pluss om det er med.

Wlan må det også seffølgelig være på den.

 

Maskinan skal brukes til surfing, irc, mail, sjå på bilder (derfor cf kortleser).

 

Noken som har tips til ei slik maskin?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dell Lattitude X1, hvis du mener alvor med ultraportabel: Link.

 

Fikk meget god omtale her på Hardware: Link

 

1280x768 widescreen, 5,5 timer batterilevetid! Du kan få den med 60 gig disk, innebygget trådløs b/g, Bluetooth og kortleser. Ingen viftestøy, den har ikke vifter i det hele tatt! Ingen racer, selvsagt, bare Pentium M 1,1, men til bruken du nevner er det neppe noe problem.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Dell Lattitude X1, hvis du mener alvor med ultraportabel: Link.

 

Fikk meget god omtale her på Hardware: Link

 

1280x768 widescreen, 5,5 timer batterilevetid! Du kan få den med 60 gig disk, innebygget trådløs b/g, Bluetooth og kortleser. Ingen viftestøy, den har ikke vifter i det hele tatt! Ingen racer, selvsagt, bare Pentium M 1,1, men til bruken du nevner er det neppe noe problem.

 

Geir :)

Ja, men litt plastic fantastic kanskje?

Lenke til kommentar
Dell Lattitude X1, hvis du mener alvor med ultraportabel: Link.

 

Fikk meget god omtale her på Hardware: Link

 

1280x768 widescreen, 5,5 timer batterilevetid! Du kan få den med 60 gig disk, innebygget trådløs b/g, Bluetooth og kortleser. Ingen viftestøy, den har ikke vifter i det hele tatt! Ingen racer, selvsagt, bare Pentium M 1,1, men til bruken du nevner er det neppe noe problem.

 

Geir :)

Ja, men litt plastic fantastic kanskje?

Du tenker på Inspiron-serien som er et plastikkhelvete.

 

Latitude har bra buildquality (og garanti).

Lenke til kommentar

Du har jo også ASUS sine W5A maskiner

 

Link

 

Koster litt, men testen her på HW var jo ikke akkurat skuffende

 

Link

 

Ellers så har en kollega av meg en Toshiba Portégé maskin. Den er totalt lydløs og med et ekstra batteri som man fester på undersiden av maskinen (er da fortsatt meget tynn og lett) så holder den i ca 8 timer.

 

Link

 

Edit: 11 timer :dribble: holder Toshiba maskinen

Endret av Amriden
Lenke til kommentar

Trenger du flere alternativer så vil jeg, som den IBM fantasten jeg er blitt, anbefale deg på å se på en X-series Thinkpad fra IBM. Jeg synes at denne kan tilby en god del som andre ikke kan og er meget solid bygget (noe som teller mye for meg). Selv er jeg første gangs eier av IBM i tredje måned med en T42 og min kjære far har anskaffet en X40 som jeg føler holder linjen. Det jeg synes er negativt med X-serien er 'selvsagt' mangelen på CD/DVD/CD-RW osv.-enhet (optisk enhet). Selvsagt så bruker man ikke dette så mye (lengre), men er uansett kjekt å ha det der når behovet måtte inntreffe.

 

Når det gjelder X1 så må jeg føye meg bak "tom waits for alice" og anbefale Dell X1, dette er en svært bra PC til sin pris. Tastet litt på en slik hos en bekjent i Oslo her om dagen og må si meg positivt overasket.

Det jeg personlig savnet er PCCard, skulle fks. heller ha hatt dette istedenfor minnekortplassene - men det er en smak/behovsak.

X1 vil jeg si er et svært godt valg for sin pris og derfor vil jeg anbefale den.

Endret av Remerser
Lenke til kommentar

Alt med ultraportabel kommer jo an på pris. Jeg har selv 2 stk ultraportable maskiner. Den ene kanskje mer portabel enn den andre.

Det er en Fujitsu Siemens S7010 og en IBM X40. S7010 er fullspeccet med M745, 1024 Gb minne 80 Gb HDD, BT, WLAN,DVD +-RW osv.

Meget fornøyd med maskinen jeg, går da ut fra at du ikke skal spille mange 3>D spill. Ingen ultraportable egner seg særlig til det.

Men Quake 3 og CS fungere meget bra på denne maskinen. Vekten er på snaue 1,75 kg og det er lite synes jeg for en såpass fullspeccet maskin som dette. Jeg kjøpte med dockingstasjon og har denne koblet til en ekstern 19" flatskjerm og dette fungere bra. bruker den som en stasjonær nesten. men trenger jeg ta den med så er den svært mobil synes nå jeg. Hadde en FS Amilo D8830 tidligere og den veide pokker ta meg 3,7 kg og den var ikke bærbar, men heller flyttbar. Fryktelig å ha med seg!!! Men den var en bra spillemaskin.

Vel, batterikapasiteten på S7010 er meget bra. Den holder i nesten 4 timer med konstant bruk på internett og annet man finner på når man surfer og svarer mail etc. Jeg kjøpte et modulærbatteri i tillegg og med dette plugget inn har jeg batterikapasitet for ca 8 timer om du bruker strømsparingsfunksjoner. Ved hard bruk holder disse to batteriene ca 6 timer. Jeg vil iallefall kikket på denne maskinen om du er intr i en portabel kraftsak. Byggekvalteten er svært god og denne maskinen benyttes av Forsvaret i dag ute i felt. Så dette er solide maskiner bygd for proffe brukere.

 

Min andre maskin er er skikkelig ultraportabel sak fra IBM, en X40 med pentium M738 1,4 ghz LV cpu, 1024 mb RAM, 40 HDD, BT, WLAN, Gbit ethernet. Denne veier inkl batteri 1,24 kg og har 12,1" skjerm. Denne synes jeg er på brensen til å være for liten, og kunne altså ikke tenkt meg noe mindre selv om jeg vurderte FS P7010 som har 10,8" skjerm. IBM har skikkelig solid byggekvalitet og denne masinen tåler røff bruk. Lokk i Magnesium og titan og generelt solide saker. Ytelsen er også meget bra, men her bør du ikke forvente en spillmaskin. Quake 2 funker greit sies det (ikke prøvd selv), Counterstrike flyter bra og er høyst spillbart. Men denne maskinen er beregnet på alt annet enn spilling. Jeg benytter den til arbeidsdokumenter, bildebehandling, surfing, email, noe videoredigering (men da på ekstern HDD), excel jobbing og forskjellige nytteprogrammer. En altmuligmaksin. Den har et meget elegant minimalistisk design som er temmelig populistisk for tiden (se på husinnrednig).

 

Ja, pris: FS S7010 får du vel for kanskje 15-16 lapper, mens X40 kan du vel få for en 16-22000 avhengig av konfigurasjon. (tror min koster 18000)

 

Dell X1 er billig og det er nok en grunn til det. Innmaten er bra, men har inntrykk av at det som er rundt nok ikke er egnet til å ligge i en koffert eller skolevesken. Mye plastic fantastic ja.

Lenke til kommentar
Dell Lattitude X1, hvis du mener alvor med ultraportabel: Link.

 

Fikk meget god omtale her på Hardware: Link

 

1280x768 widescreen, 5,5 timer batterilevetid! Du kan få den med 60 gig disk, innebygget trådløs b/g, Bluetooth og kortleser. Ingen viftestøy, den har ikke vifter i det hele tatt! Ingen racer, selvsagt, bare Pentium M 1,1, men til bruken du nevner er det neppe noe problem.

 

Geir :)

Ja, men litt plastic fantastic kanskje?

Du tenker på Inspiron-serien som er et plastikkhelvete.

 

Latitude har bra buildquality (og garanti).

Ja det er nok den serien jeg tenker på. Beklager, husket og tok feil!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...