Gå til innhold

Hvor kraftige høytalere klarer forsterkeren min?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Forskjell på oppgitt effekt og RMS også da... Men den forsterkeren er villig å dra igang mye. ( Har en kamerat som har lik) Han kjører 2X Front høyttalere på 500w 2x10", mellomtone og diskant + 2x 100w centere og 2 bakhøyttalere på 180w. :yes:

 

Selv om du har 2 x500w front høyttalere for eksemplel, betyr jo ikke det att du må ha 2x 500w utgang på din fortserker.

Lenke til kommentar

En høyttaler er IKKE 500w. Den kan tåle 500w men det som normalt dreper en høyttaler er FORLITEN forsterker......

 

Det som står på bak sida av en forsterker er hvor mye effekt den TREKKER fra elnettet maksimalt.

 

Denne her var merka med 810w, en normal forsterker har ca 50% virknings grad. DVS 405w til å drive ALLE høytalerene.

 

Denne forsterkeren er karftig til å vere surround reciever men skal den ha kontroll over høytalerene bør du ikkje satse på på fronthøytalere med mer enn 2x6,5" elementer.

Lenke til kommentar

810 watt er ikke den effekten forsterkeren trekker fra nettet, det er sannsynligvis bare en verdi Komplett har kommet fram til ved å gange 6 med 135, for så å kalle "utgangseffekt". Ikke at jeg skjønner hvilken nytte forbrukeren har av denne informasjonen.

 

Og for å understreke det meanbean sier om for små forsterkere, har hørt om flere tilfeller av brent diskantelement på altfor store høyttalere som har vært tilkoblet altfor små forsterkere, da gjerne hjemmekinoforsterkere.

Lenke til kommentar
2x6.5"?

Jeg har jo ett 12" på hver høyttaler.

Men hvis man leser om f.eks. en høyttaler som har 400watt, er det maks effekt da?

Dvs. den ikke kjører på 400watt hele tida men 400watt er det den maks klarer?

Veit ikke om jeg skjønte det der helt.

Du får selfølgelig lyd i 12 tommerne dine,men du klarer ikke drive de optimalt med reciveren din. Når det står at en høyttaler er 400 watt,så er det som oftest peak effekten.

Endret av Morten K
Lenke til kommentar
Hva får deg til å si at den tar av hele 60w per kanal av 135w?

Virket veldig mye.

 

Hva mener du er en god forsterker da?

Ikke heng deg så mye opp i watt. Selv om reciveren din er oppgitt til 6*135 watt,så betyr ikke det du kan kaste på den alt av høyttalere. Yamaha er veldig opptimistisk når de oppgir watt. For å gi et eksempel så vil denne H/K reciveren på 7*55 watt spille fletta av Yamahaen din. H/K oppgir reele watt ikke fantasiwatt som Yamaha gjør. Til reciveren din bør du velge et par høyttalere som ikke er for store. For eksempel de Daliene jeg linket til tidligere.Hvis du vil ha mer bass,så kjøper du deg en god sub i tillegg.

Lenke til kommentar
Hva får deg til å si at den tar av hele 60w per kanal av 135w?

Virket veldig mye.

 

Hva mener du er en god forsterker da?

for det er ikke rene watt di opir , det er hva den max klarer og levere med grufullud (lyd som klipper) og mestsansynelig med en kanal i bruk , derfor plukker eg av så mye ;)

 

en god forstrker en en som har en SVÆR trafo , selv har en en DUAL monoblokk sak som trekker mer en hva hovedsikringen kan lever når du slår den på , derfor må jeg starte en kanal om gangen ,(to trafoer) for og ikke ta sikringene , dette er en gammel forsterker i hi-end klassen , merket er av DOXA

 

nå sier eg ikke at yamaha forstrekeren er dårlig , bare at den ikke kan drive di største høytalerne

Lenke til kommentar
2x6.5"?

Jeg har jo ett 12" på hver høyttaler.

Men hvis man leser om f.eks. en høyttaler som har 400watt, er det maks effekt da?

Dvs. den ikke kjører på 400watt hele tida men 400watt er det den maks klarer?

Veit ikke om jeg skjønte det der helt.

husk at lydsignaler er sinusformet. Med andre ord så har den en topp og en bunn. Slik vil styrken forandre seg hele tiden. Man vil ikke ha et konstant signal for evig og alltid når man spiller musikk...

 

De 12" du har kan være litt overkill hvis du skal kjøre surround. Når man kjører surround burde man egentlig ha like elementer rundt i hele systemet ditt. i hvertfall elementer som har samme specs. dermed får man best resultat ut fra et anlegg. pluss en stor sub.

 

12" synes jeg passer best i subwoofere og stereoanlegg. Altså når man kjører stereo og hører på musikk. Selv sitter jeg med 2 x 6.5" i hvert fronthøyttaler. 2x 6.5" i center + 1 x 6.5" i hver surroundhøyttaler..

 

Om 2 uker kommer den nye recieveren. en Marantz SR7500 som skal inn i systemet her. Da må jeg ut og skaffe nye høyttalere. Forsterkern klarer 7 x 105W ved 8 ohm og er ganske strømsterk.

Lenke til kommentar
Husk at min forsterker klarer 6 x 135W i 4ohm og ikke 8ohm.

Her er spesifikasjonene på reciveren din. Som du ser er det jallawatt i den.

Den er 6*135 watt i 6 ohm ikke 4 som du skriver. Hvis det hadde vært i 4 ohm,så hadde den jo vært enda svakere.

Det virker som at du ikke vil innse at reciveren din er svak? Du kan jo ikke vente deg å få et monster av en reciver til bare 3500 kr.

For de 3500 kr du har betalt for den så er den bra,men langt fra kraftig nok til å drive så store høyttalere som du ønsker.

Endret av Morten K
Lenke til kommentar

Du kan jo prøve å kjøpe deg en effektforsterker ! Men, da kommer det jo helt ann på penger å greier igjen! Jeg har samme reciveren, og skal kjøpe meg jbl e100 og har tenkt på en kraftig effekt forsterker. Vincent eller en ROTEL. Men kjøper aldri den effektforsterkeren i Norge!

 

Tar turen over til våre gode naboer

Lenke til kommentar
Jeg har Yamaha RXV550, den klarer faktisk hele 90w rms, dette har jeg spurt på hifi centeret og på hifi klubben. Da vil jeg heller si at H/K,Yamaha og Nad oppgir falske watt iforhold til Vincent og de store gutta der ^^

Nad og HK? Det er vel to som strengt tatt er kjent for å levere mer watt en oppgitt..

Lenke til kommentar
Nad og HK? Det er vel to som strengt tatt er kjent for å levere mer watt en oppgitt..

Nad og HK spiller fletta av det meste du kan kjøpe på Elkjøp, Vincent og Rotel spiller fletta av Nad og HK, så enkelt er det :p . Ta en titt på hva disse veier ;)

 

Det er forsterkerens evne til å takle hurtig varierende og lave impedanser som bestemmer hvor store høyttalere den kan drive, effekt er bare et biprodukt av dette og variere mye med strømforsyningens oppbygging og målemetoder. (mer enn 50W effektivt ut i høyttaleren i et lite rom er nok til å gi de fleste varige hørselskader)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...