Gå til innhold

Dell Inspiron 9300 - erfaringer


Anbefalte innlegg

Prøvde akkurat å kjøre tv-ut (s-video) på min i9300, noen som har peiling på hvorfor bildet bare blir sort/hvit? Jeg har valgt B/Pal på innstillinger. Husker å ha hatt dette problemet før, noen som har peiling?

Ja, du må manuelt gå inn i nVidia instillingene og selecte enten Composite eller S-VHS utgang. Hvis du har den på Auto klarer den ikke å stille inn dette riktig.

 

Forutsetter at du har et nVidia kort ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fikk i dag besøk at en InfoCare tekniker fra Dell, som skulle bytte LCD (wxga+) på maskinen, da denne hadde lyslekkasje fra bunnen samt noe skjoldete skjerm på meget lyse og mørke farger. Må berømme servicen fra Dell, da jeg bor ute på en øy.

 

Uansett; teknikeren kom og byttet skjermen. Bakpå min gamle sto betegnelsen XVGA+, men på den nye, sto det noe annet, jeg ikke fikk notert ned, begge er av merket Samsung. Teknikeren var selv ikke sikker på hva forskjellen på de skjermene var, men sa at de som regel ved skjermbytte, brukte bedre skjermer enn hva var originalt.

 

Skjermen ble montert, og fungerte. På den gamle skjermen hadde jeg en død hvit piksel, på den nye fikk jeg en rød en i stedet .

 

Uansett; bytte av skjerm utgjorde ingen forskjell. Skjermen er fremdeles skjoldete ved mørke og meget lyse farger, og lyslekkasjen er der fremdeles. Teknikeren mente at dette ikke hadde noe med selve LCDen å gjøre, han ringte derfor til Dell og fikk dem til å sende en ny LCD og “innfatning”. Han ville at Dell selv skulle montere og sjekke dette, men det ville ikke Dell. Dell mente også at det også kunne være skjermkortet(!??) og insisterte på at man også skulle bytte dette.

 

Uansett; teknikeren kommer tilbake på mandag med komplett skjerm, samt nytt grafikk kort.

 

Er det flere av dere med samme skjerm som har opplevd dette ? Det er jo i grunn litt rart viss det er festepunktene på ramma til skjermen som gjør at LCD ikke gir jevnt lys. Det er jo noe man skulle tro Dell greide å fange opp ved produksjon?

Lenke til kommentar
Fikk i dag besøk at en InfoCare tekniker fra Dell, som skulle bytte LCD  (wxga+) på maskinen, da denne hadde lyslekkasje fra bunnen samt noe skjoldete skjerm på meget lyse og mørke farger. Må berømme servicen fra Dell, da jeg bor ute på en øy.

 

Uansett; teknikeren kom og byttet skjermen. Bakpå min gamle sto betegnelsen XVGA+, men på den nye, sto det noe annet, jeg ikke fikk notert ned, begge er av merket Samsung. Teknikeren var selv ikke sikker på hva forskjellen på de skjermene var, men sa at de som regel ved skjermbytte, brukte bedre skjermer enn hva var originalt.

 

Skjermen ble montert, og fungerte. På den gamle skjermen hadde jeg en død hvit piksel, på den nye fikk jeg en rød en i stedet . 

 

Uansett; bytte av skjerm utgjorde ingen forskjell. Skjermen er fremdeles skjoldete ved mørke og meget lyse farger, og lyslekkasjen er der fremdeles. Teknikeren mente at dette ikke hadde noe med selve LCDen å gjøre,  han ringte derfor til Dell og fikk dem til å sende en ny LCD og “innfatning”. Han ville at Dell selv skulle montere og sjekke dette, men det ville ikke Dell. Dell mente også at det også kunne være skjermkortet(!??) og insisterte på at man også skulle bytte dette.

 

Uansett; teknikeren kommer tilbake på mandag med komplett skjerm, samt nytt grafikk kort.

 

Er det flere av dere med samme skjerm som har opplevd dette ? Det er jo i grunn litt rart viss det er festepunktene på ramma til skjermen som gjør at LCD ikke gir jevnt lys. Det er jo noe man skulle tro Dell greide å fange opp ved produksjon?

Uten å ha sett skjermen din er det vanskelig å uttale seg. Men det må sies at hvis du kjører med full lysstyrke på baklyset i et mørkt rom. vil ingen slike LCD skjermer se helt sorte- og sjelden helt jevne- ut (med mindre fabrikken har utstyrt den med altfor svakt lysrør!). Bare for å ha det nevnt.

 

Jeg har samme skjerm, og under normale omstendigheter -dvs i et moderat opplyst rom og med baklyset på fullt, virker en sort skjermbakgrunn helt sort. Jeg vil si at skjermen er helt iorden. Skrur jeg derimot av alt lyset i rommet, må jeg sette ned baklyset noen trinn for at den skal være akseptabel. (FN + pil ned). Dette er helt normalt, og dessuten mye mer behagelig for øynene hvis du av en eller annen grunn skal bruke den i mørke, eller halvmørke, for eksempel se film.

Det er mulig ditt problem er anderledes og reelt, men jeg nevner dette fordi det er flere som har misforstått tidligere, og stilt urimelige krav med hjensyn til gjennomlysning av baklys. Også når begge skjermene du har prøvd har været ens peker det litt i den samme retning.

Høyeste lysstyrke er tiltenkt dagslys og utendørs bruk! Øyets følsomhet øker en million ganger i et mørkt rom.

Lenke til kommentar
har samme skjerm, og under normale omstendigheter -dvs i et moderat opplyst rom og med baklyset på fullt, virker en sort skjermbakgrunn helt sort. Jeg vil si at skjermen er helt iorden. Skrur jeg derimot av alt lyset i rommet, må jeg sette ned baklyset noen trinn for at den skal være akseptabel. (FN + pil ned). Dette er helt normalt, og dessuten mye mer behagelig for øynene hvis du av en eller annen grunn skal bruke den i mørke, eller halvmørke, for eksempel se film.

Det er mulig ditt problem er anderledes og reelt, men jeg nevner dette fordi det er flere som har misforstått tidligere, og stilt urimelige krav med hjensyn til gjennomlysning av baklys. Også når begge skjermene du har prøvd har været ens peker det litt i den samme retning.

Høyeste lysstyrke er tiltenkt dagslys og utendørs bruk! Øyets følsomhet øker en million ganger i et mørkt rom.

 

Er fullstendig klar over dette, bruker hele tiden min på nivå 3, men gjennomlysningen i bunn, er tilstede selv på laveste lysnivå.

Lenke til kommentar
Fikk i dag besøk at en InfoCare tekniker fra Dell, som skulle bytte LCD  (wxga+) på maskinen, da denne hadde lyslekkasje fra bunnen samt noe skjoldete skjerm på meget lyse og mørke farger. Må berømme servicen fra Dell, da jeg bor ute på en øy.

 

Uansett; teknikeren kom og byttet skjermen. Bakpå min gamle sto betegnelsen XVGA+, men på den nye, sto det noe annet, jeg ikke fikk notert ned, begge er av merket Samsung. Teknikeren var selv ikke sikker på hva forskjellen på de skjermene var, men sa at de som regel ved skjermbytte, brukte bedre skjermer enn hva var originalt.

 

Skjermen ble montert, og fungerte. På den gamle skjermen hadde jeg en død hvit piksel, på den nye fikk jeg en rød en i stedet . 

 

Uansett; bytte av skjerm utgjorde ingen forskjell. Skjermen er fremdeles skjoldete ved mørke og meget lyse farger, og lyslekkasjen er der fremdeles. Teknikeren mente at dette ikke hadde noe med selve LCDen å gjøre,  han ringte derfor til Dell og fikk dem til å sende en ny LCD og “innfatning”. Han ville at Dell selv skulle montere og sjekke dette, men det ville ikke Dell. Dell mente også at det også kunne være skjermkortet(!??) og insisterte på at man også skulle bytte dette.

 

Uansett; teknikeren kommer tilbake på mandag med komplett skjerm, samt nytt grafikk kort.

 

Er det flere av dere med samme skjerm som har opplevd dette ? Det er jo i grunn litt rart viss det er festepunktene på ramma til skjermen som gjør at LCD ikke gir jevnt lys. Det er jo noe man skulle tro Dell greide å fange opp ved produksjon?

Ønsker deg hell og lykke med 3 gangs forsøk. Hadde skuffelse, frustrasjon og unødig tidspille kunne måles i penger (eller varer), burde Dell ha refundert halve salgsprisen eller sendt deg en liten X1 som plaster på såret. Bare hils dem fra meg og de andre* her og si det til dem! (Det kan godt hende at vi med alt vi har skrytt av maskinen i dette forumet- og i denne kjempetråden med over 37.000 visninger i særdeleshet- har solgt et helt billass med i9300 for dem...... så vi er jo ikke hvemsomhelst!).

 

*har vanskelig for å tro at ikke det overveldende flertall holder med.

Endret av ols
Lenke til kommentar
Hei å hopp....

 

Nå er min i 9300 på vei :w00t: , gleder meg noe sjukt... :love:

Er det noe jeg må huske på, som trengs å gjøres med maskinen sånn i starten?

Skjermdrivere eller noen andre drivere som må installeres?

 

:D

Hei,

Nei det er bare å hoppe i det.

Alt er ferdig installert. Trykk på startknappen, og etter å ha valgt et brukernavn er du igang. Ytterliger et par sekunder så har maskinen av seg selv gått og koblet seg opp på naboens trådløse internett. Kort sagt, alt er fryd og gammen.

 

MEN, hvis jeg hadde vært deg, ville jeg bladd gjennom denne tråden. Her finner du en drøss med gratis tips samlet om akkurat denne maskinen. Sett av en time eller to, og du får garantert mer igjen for de mange tusen du har betalt.

Du vil også finne opplysninger om drivere, om du skulle ønske å installerer ditt eget XP.

Det følger forresten med et program som virker bare en gang: Det brenner ut en CD med et XP m/drivere til 9300. Det kan være lurt og ikke slette det før du har brukt det.

Hvis du ønsker å være ekstremt original kan du jo også lese bruksanvisningen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...