Gå til innhold

Hvor mye USM i PS?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

klarer av en eller annen grunn aldri å bli helt fornøyd med megden USM (Un Sharp Mask) som jeg legger på bildene.

 

For lite, og jeg synes jeg mister den "oppklarende" effekten, for mye og bildet ser mishandlet ut. Jeg tror litt av problemet er at man har muligheten til å se de ekstreme verdiene på hvert av de tre valgene. så virker det som kanskje er det beste litt pysete, eller for forsiktig.

 

Selvsagt varierer det hvor mye man skal ha på hvert bilde, men er det noen her som har "faste" innstillinger som de jobber ut i fra?

 

Christopher H

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Nei, det finnes ingen faste verdier for bruk av USM. Noen bilder (motiver) trenger mer oppskarping, mens andre mindre. Nå vet jeg ikke om du fotograferer i Jpeg eller RAW, i førstenevnte format vil kameraets innstillinger være gjeldende, mens de i RAW 0-stilles, også skarpheten, her må du da legge til disse verdiene, enten i RAW-konverteren, eller etter at bildet har blitt konvertert til Jpeg/Tiff. Selv justerer jeg (hvis nødvendig) bare for temp. og eksponering i Raw, alt det andre tar jeg etter konverteringen til Jpeg/Tiff, og alltid med USM som den siste opperasjonen. For mye bruk av USM kan gi svært uheldige effekter på bilder, eks. hår, grener, mønster i klær osv. mens for lite ganske enkelt kan gi et litt uskarpt bilde.

 

Hver enkelt opparbeider etter hvert sin egen teknikk ved bruk av USM. Selv bruker jeg lassoverktøyet mye og oppskarper det jeg mener er vesentlig, da unngår jeg disse uheldige effektene på de mer uvesentlige tingene i bildet. For eks. på et skulder/hodeportrett kan jeg maskere bare ansiktet (ikke håret) og legge på middels oppskarping, for så å maskere øynene og la de få en siste ekstra oppskarping - mens det andre er urørt. Som sagt, det finnes ingen fasit svar, hvis jeg kan si at jeg har en grunninnstilling så må det være A. 300, R 0,7, T6, Noen bilder kan klare seg med A200, mens jeg på andre må helt opp i A500. Det hender også jeg må forandre på R og T.

Men jeg vil sterkt anbefale deg og til denne siden, - http://home.online.no/~carnholm/txt/01usm.htm - her vil du få en langt bedre innføring i bruken av USM.

Mvh

Arvid

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...