Gå til innhold

Bedømning av hjemme PC pakke


Anbefalte innlegg

Har fått mulighet å ta en hjemme PC pakke. Og jeg skulle ville ha kommentarer på løsningen.

 

Modell: Fujitsu Siemens Scaleo X

CPU: Intel Pentium 4 650 3.4 GHz HT

Minne: 2048 MB DDR-ram (400 MHz)

HD: 500 GB SATA (2 st 250 GB, 7200 RPM)

Lydkort: SB Audigy 2 ZS Platinum (inkl frontpanel og fjernkontroll)

DVD leser: 16x

DVD-brenner Dual DVD burner (plus/minus format, 16 X DL)

Høgtaler: Flat Panel Pro med Subwoofer

Grafikk: 256 MB ATI Radeon X850 XT (PCIe)

Modem: K56V90

Nettverkskort: 10/100 mbit samt WLAN 802.11g

Mediabay: Leser for minnekort (CF, SD, SM, m.fl.)

Annet: Trådløst tastatur, optisk rullemus, TV-tuner (dig/an) samt Windows XP Pro

Skjerm: Fujitsu Siemens S17-2 17" TFT (flat)

Program: en hel haug, men mest viktig MS Office 2003

 

Pris: ca 297 kr netto/mnd i 3 år, totalt ca 10700 kr

 

Er dette en rimelig løsning, eller rett og slett avstå og plukke selv?

 

PS! Vet desverre ikke merket på HD, brenner, m.fl. Kanskje noen der ute har erfaring med Scaleo X og kjenner igjen oppsettet?

 

Mvh

Endret av here4areasonbutforgotit
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvor mye har du betalt for den etter 3 år? 10700 høres jo unektelig billig ut.

 

en kollega kjøpte en dell maskin 2.4 celeron, 256 ddr 333 ram, 80 gb harddisk. han ender opp med å betale over 20000 for det spetakkelet.

 

ville undersøkt grundig hva du til slutt ender opp med å betale.....

 

mvh

 

fenriz

Lenke til kommentar
hvor mye har du betalt for den etter 3 år? 10700 høres jo unektelig billig ut.

 

en kollega kjøpte en dell maskin 2.4 celeron, 256 ddr 333 ram, 80 gb harddisk. han ender opp med å betale over 20000 for det spetakkelet.

 

ville undersøkt grundig hva du til slutt ender opp med å betale.....

 

mvh

 

fenriz

10700 kr er ca pris, kan skille +-1000 kr kanskje. Bruttoprisen er 540 kr/mnd, men med marginalskatt på ca 55% så blir fradraget på lønna 297 kr. Tror jeg har rekna rett!

 

På 3 år koster klabbet 10700 kr, men da eier du ikke PCn etter avsluttet tid. Men det koster helt sikkert ikke mer enn 1000 kr å kjøpe ut dette. Så allt i allt absolutt maks 12000 kr.

 

Får dessuten en 19" skjerm for 20 kr ekstra i mnd, (ca 400 kr netto).

 

Så med 19" skjerm, utkjøping etter 3 år så bør det bli maks 12000 kr netto.

Lenke til kommentar

Du må regne inn tapte feriepenger og pensjonspoeng i prisen. Men er avtalen klar på at du med din skatte% skal betale netto ca kr 300,- pr mnd vurderer jeg dette som et godt kjøp. Du må nok opp i godt over kr 20 000 for å plukke i hop tilsvarende konfigurasjon. AMD fans vil sikkert være uenige, med her er det skjeemkort, Office, mye minne og mye HD som faktisk drar prisen virkelig opp.

 

Faktisk ville jeg sagt at det var bra kjøp selv om prisen ble ca kr 15.000,-

 

Vanlig pris ved utkjøp etter 3 år er kr 1.000,- (lovregulert minstepris). Men prisen bør være regulert i avtale.

 

Regner med at fornuftig pris kan skyldes at bedriften ikke leaser PC-ene, men kjøper de for å leie ut til ansatte som hjemmepc. Leasingavtaler er vanligvis rådyre, med høye renter.

 

Mener også at Scaleo får god kritikk for at det er et stort kabinett, som gir gode oppgraderingsmuligheter på sikt.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Du må regne inn tapte feriepenger og pensjonspoeng i prisen. Men er avtalen klar på at du med din skatte% skal betale netto ca kr 300,- pr mnd vurderer jeg dette som et godt kjøp. Du må nok opp i godt over kr 20 000 for å plukke i hop tilsvarende konfigurasjon. AMD fans vil sikkert være uenige, med her er det skjeemkort, Office, mye minne og mye HD som faktisk drar prisen virkelig opp.

 

Faktisk ville jeg sagt at det var bra kjøp selv om prisen ble ca kr 15.000,-

 

Vanlig pris ved utkjøp etter 3 år er kr 1.000,- (lovregulert minstepris). Men prisen bør være regulert i avtale.

 

Regner med at fornuftig pris kan skyldes at bedriften ikke leaser PC-ene, men kjøper de for å leie ut til ansatte som hjemmepc. Leasingavtaler er vanligvis rådyre, med høye renter.

 

Mener også at Scaleo får god kritikk for at det er et stort kabinett, som gir gode oppgraderingsmuligheter på sikt.

Glemte å skrive at dette er i sverige. Dvs dra av 10% på nettoprisen, så blir det 10800 NKR. Da jeg kommer over taket der pensjon m.m. spiller en rolle så berørs jeg ikke av dette så prisen er maks 10800 NKR.

 

 

Mvh

Lenke til kommentar

Ser ut som et bra tilbud det der :) Virker ikke som de som leverer har beregnet så grov avanse som mange ofte gjør når de kommer med slike tilbud.

Har sett en del tilbud der man ender opp med å betale mer for maskinen etter skattefradrag, enn det man kan kjøpe en tilsvarende maskin for hos f.eks. komplett. Da forsvinner hele vitsen med en slik avtale etter min mening.

Men som sagt.. Ser bra ut dette her.

 

:)

Lenke til kommentar
har fått akkurat samme tilbud selv, og kan bekrefte at det slettes ikke er dårlig. :)

Heisann!

 

Vet du hvilket hovedkort som sitter i?

 

Jeg skulle meget gjerne vite hvor mye ekstra plass det finns for å sette i SATA disker (hovedkortet). Samt om det er RAID (0, 1, 5).

 

Ser at det er DDR ram (400 MHz). Utgjör dette mye i kraft og hastighet om man sammenligner mot DDR2 (400, 500, 633 Hz)?

 

PS! I tilbudet er det en 19" FujitsuSiemens S19-2 TFT skjerm. Noen med erfaring? Hvordan står denne seg mot NEC sine skjermer for 8-10 000 kr?

 

Mvh

Lenke til kommentar

Ser ut som jeg har rekna feil likevel.

 

Dette er rett formel: Nettolönnsenking = bruttolönnsenking-(bruttolönnsenking x marginalskatt)

 

Det blir da med 53% marginalskatt:

560 kr - (560 kr x 53%) = netto lönnssenking med 263 kr/mnd

 

Dvs 263 kr/mnd x 36 mnd = 9468 SEK = ca 8420 NKR på 3 år

 

Utkjöping til en verdi av 1000 kr blir da ca 9420 NKR.

 

Pakken blir bare bedre og bedre .... :p

 

Mvh

Lenke til kommentar
Vanlig pris ved utkjøp etter 3 år er kr 1.000,- (lovregulert minstepris). Men prisen bør være regulert i avtale.

Hei.

Vanlig utkjøpspris er kr 1000,- + mva.

Mener at utkjøpspris ikke kan fastsettes i avtale da det gjør det hele til et kjøp på avbetaling og dermed ikke vil komme under bruttolønnsordningen.

 

L

Lenke til kommentar
Vanlig pris ved utkjøp etter 3 år er kr 1.000,- (lovregulert minstepris). Men prisen bør være regulert i avtale.

Hei.

Vanlig utkjøpspris er kr 1000,- + mva.

Mener at utkjøpspris ikke kan fastsettes i avtale da det gjør det hele til et kjøp på avbetaling og dermed ikke vil komme under bruttolønnsordningen.

 

L

Kan ikke regelverket her, men de som har en 3 år gammel PC fra för får kjöpe ut sin gamle PC med pris motsvarende 1 mnd bruttolönnsavdrag på nettolönnen.

 

Om det samme gjelder om 3 år så blir da utkjöpsprisen 560 kr.

 

Mvh

Lenke til kommentar
Vanlig pris ved utkjøp etter 3 år er kr 1.000,- (lovregulert minstepris). Men prisen bør være regulert i avtale.

Hei.

Vanlig utkjøpspris er kr 1000,- + mva.

Mener at utkjøpspris ikke kan fastsettes i avtale da det gjør det hele til et kjøp på avbetaling og dermed ikke vil komme under bruttolønnsordningen.

 

L

Kan ikke regelverket her, men de som har en 3 år gammel PC fra för får kjöpe ut sin gamle PC med pris motsvarende 1 mnd bruttolönnsavdrag på nettolönnen.

 

Om det samme gjelder om 3 år så blir da utkjöpsprisen 560 kr.

 

Mvh

Det stemmer nok det som hårreheite sier... Den skal ikke koste mindre enn 1000,- etter tre år. Og det kan ikke avtales i skriftlig form på forhånd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...