Gå til innhold

Spread the word : Guild Wars

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenkte jeg skulle "reklamere" litt for Guild Wars her på forumet, siden det er lite snakk om det (bare noen få tråder), jeg har lite å gjøre på akkurat nå, og det er et fantastisk spill. (Om en moderator synes dette funker dårlig, så bare steng/slett denne tråden)

GuildWars blir utviklet av ArenaNet, utviklere som blant annet står bak Battle.Net, Warcraft, Diablo 2 og grunnidèen til World of Warcraft. Dette var mens de jobbet i Blizzard, men så bestemte de seg for å slutte i Blizzard og opprette sitt eget spillutviklerselskap og et banebrytende CORPG (Competitive Online Role Playing Game) kalt Guild Wars, fordi de likte ikke retningen WoW tok.

Guild Wars legger vekt på skills fremfor hvor lenge man har spilt. Alt er så og si instanced bortsett fra Towns/Outposts der man samles med andre folk og trader/sosialiserer/lager en gruppe eller kanskje danser litt? Det vil si at når man driver med oppdrag og lignende så er det bare du og gruppen din der + monster eller andre spillere man spiller mot i PvP.

Det er 3 slags "former" for PvE (Player versus Enviroment) :

- Quests : Dette er småoppdrag man får fra NPCer rundtomkring i verdenen der man gjør ting for denne personen for experience, penger, eller items. Dette er helt valgfrie oppdrag man gjør hvis man føler for det.

- Missions : Dette er oppdragene som driver historien fremover, og en av måtene man kan reise gjennom verden på. Man må ikke gjøre dem, men skal man oppleve den geniale historien i GW, så bør man det.

- Explorable Areas/Generell PvE : Dette er andre plasser utenfor byene der man også kan reise gjennom verdenen, eller kanskje slakte et par monster.

PvP er også viktig, og det er et mildt sagt, genialt opplegg. Det er mange forskjellige former for PvP (Player versus Player) også :

- Arenaer : Dette er plasser man blir gruppa sammen med 3 stykker, og sloss mot 4 andre i på et map. Det finnes både random gruppering og valgte grupper.

- Tombs of the Primeval Kings : Dette er en PvP turnering der man spiller med et lag på 8 personer, og sloss mot andre personer gjennom en lang rekke maps, til man kanskje når helt til topps ; Hall of Heroes. Hvis man er i HoH, så er det ingen andre der i hele verden akkurat da, bortsett fra deg og laget ditt.

- Guild vs Guild : Dette må man være med i et guild for å oppleve. Her sloss man mot et annet guild for å klatre oppover på ladderen, eller rett og slett bare for gøy.

Dropstjeling, monster som respawner 2 sekunder etterpå du har drept dem, grinding, løping (man kan teleportere seg på kartet hvis man har vært i en outpost/by) er tilintetgjort.

Vel, håper du har blitt interessert i spillet, og hvis du vil kan du sjekke ut mer på www.guildwars.com eller diverse fansider som er lista på .com.

Om noen har noe mer å legge til, gjør det. :)

(Nei, jeg er ikke FireFox fan, tenkte bare at den tittelen passet litt bra. Opera for alltid! :))

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ahhh! Gleder meg utrolig til Guild Wars! Har aldri spilt slik type spill, så dette blir første spillet av den typen! Gleder meg utrolig! Wooohoo! :w00t:

:thumbup:

Skrevet
Vet ikke helt om denne tråden faller under den regelen, men likevel:

#6: (...)All reklamering på forumet er forbudt.(...)

Det jeg var litt i stuss om også, derfor jeg sa en moderator kunne stenge den hvis han følte den var i strid med #6. Men tror ikke denne posten går under den regningslinja.

Skrevet

Det er jo ikke slik reklame da! Dette er jo egentlig jo bare å "skryte" litt av et spill, slik som mange f.eks. skryter av at Half-Life 2 er verdt å se på.. Og denne posten, mener jeg, skiller seg ikke ut fra mengden av andre tråder her..

Anyway..

Hørt litt om Guild Wars, jeg også.. Men, har ikke satt meg noe særlig inn i det enda.. Men, det skal jeg, for VELDIG MYE av det jeg har hørt virker veldig lovende! :thumbup:

Skrevet

Støtter oppunder denne tråden :p

Guild Wars er ett av de få MMORPG-aktige spillene som skiller seg ut i mengden av me-too spill (skriver 'aktige' fordi det ikke er HELT som et MMORPG spill - dere vet hva jeg mener). Har bestilt det, så jeg regner med å kaste vekk en betydelig mengde tid på det fremover. (Hey, trenger ikke å levere noe før om fire år likevel, så...)

Håper bare det blir mulig å få spilt det selv om man er casual gamer. Er litt redd for at det blir vel mye guilding / forbigått av +-14 åringer med alt for mye tid mellom hendene (Som har skjedd etter en stund i alle andre mmorpg'er jeg har vært borti utenom UO). Også her har jeg et visst håp om at Guild Wars vil skille seg ut i lengden.

Så (Med fare for å bli kastrert for ovedreven smiley-bruk) sier jeg bare :thumbup::thumbup: til dette!

Skrevet (endret)
Et utrolig skuffende spill...

Å .. ? :ermm:

Typisk "Guild Wars er ikke som alle de andre über fete, *skikkelige* MMORPG spillene, slik som World of Warcraft" utsagn. Står og faller på sin egen urimelighet, spør du meg...

:)

Er det noe som er VIRKELIG skuffende, så var det WoW. Prøvde det såvidt under betaen. Same shit, different look. Utrolig pent, men forenklet, fordummet og irriterende repetitivt. Veldig tilpasset de store massene. Er vel ikke uten grunn at WoW er det første MMORPG spillet som virkelig blir tatt opp i 'vanlige' medier, i alle fall her i landet.

Gi meg heller noe nytt.

Endret av cetram
Skrevet
Det vil vel aldri gå bra med ISDN, synd. Hadde jeg hatt ADSL hadde jeg kjøpt dette.

En i guilden min hadde ISDN det gikk fint det i selve spillet det tok bare litt tid å laste inn nye områder!!! det går fint ann å spille GuildWars med ISDN!

:yes:

Skrevet

stemmer nok det, skal selv kjøpe guild wars når jeg får internett den 3.mai, fikk vip key, men fikk ikke spilt så mye. Det var pen grafikk og virket utrolig gøy!

anbefales for de som syntes wow ble for kjedelig, eller vis du ikke har nok penger til å betale fast hver mnd.

Skrevet
Et utrolig skuffende spill...

Å .. ? :ermm:

Typisk "Guild Wars er ikke som alle de andre über fete, *skikkelige* MMORPG spillene, slik som World of Warcraft" utsagn. Står og faller på sin egen urimelighet, spør du meg...

:)

Er det noe som er VIRKELIG skuffende, så var det WoW. Prøvde det såvidt under betaen. Same shit, different look. Utrolig pent, men forenklet, fordummet og irriterende repetitivt. Veldig tilpasset de store massene. Er vel ikke uten grunn at WoW er det første MMORPG spillet som virkelig blir tatt opp i 'vanlige' medier, i alle fall her i landet.

Gi meg heller noe nytt.

Vil jeg spille et mmorpg styrer jeg glatt unna GW, det av én grunn. Spillet er jo rett og slett mer single player-basert enn multiplayer. Greit nok at de hevder at de har funnet opp en sjanger, men det hele blir for tamt. Er det noe som "står og faller på sin egen urimelighet" er det vel ditt utsagn om at WoW er det samme som alt annet, og hvorfor skal det være noe negativt at det er ment for massene? Min erfaring med GW var en lang og ekstremt kjedelig opplevelse. GW bør sammenlignes med et hvilket som helst rpg, ikke et mmorpg. Og når det gjelder rpg's så er det vel få som kan måle seg med Morrowind. GW faller derfor beklageligvis i mellom to stoler, og blir ikke best i noe.

Skrevet

Spilte GW en av de første BETA-helgene og må si jeg ble mektig imponert. Liker også konseptet at du slipper å betale noen månedsavgift og kan ha det som et "mellom slagene" spill. Spiller WoW for tiden og er gått litt lei, så det pleier å gå en stund mellom hver gang jeg spiller, føler at dette er dårlig utnyttelse av månedsfee-et (ikke at det er snakk om så mye penger da, men over tid...)

Er bare litt skeptisk til at man må kjøpe deler av verdenen som tilleggspakker... (slik jeg har skjønt det). Hvor stor er basis verdenen, sammenlignet med f.eks WoW?

Skrevet

Vel, jeg skal ikke krangle på så alt for mye av det du sier, ettersom Guild Wars antageligvis er et spill man liker eller ikke liker. Et par ting dog.

Spillet er jo rett og slett mer single player-basert enn multiplayer

Ikke enig - det er snarere hva man gjør det til. Oppdragene (quests) er primært beregnet på å gjøre sammen i små grupper - erfaringen min er i alle fall at det er utrolig mye mer morro å gjøre det i fellesskap, spesielt med en gjeng folk du kjenner. Det har riktignok en del single player elementer, spesielt i utforskningen - du har din egen instansierte del av verden. Akkurat det synes jeg er (Stort sett) utrolig fett - jeg kan holde på med MITT uten å bli trakkasert av fjortisser som fullstendig ødelegger all innlevelse (Der kommer Gandalf79 igjen ja.. Så kult, og han har med seg Raevhollet og AnalLekkasje). DET er en ting jeg hater med vanlige mmorpgs, og som GuildWars kan redusere. Selvfølgelig vil de samme fjortissene løper rundt i fellesområdene, men da er det i alle fall redusert. Naturligvis vil jeg savne å møte potensielt nye kule bekjentskaper etc mens jeg utforsker, men du kan rett og slett ikke få alt.

Er det noe som "står og faller på sin egen urimelighet" er det vel ditt utsagn om at WoW er det samme som alt annet,

To ting - det er ikke urimelig å si at det er det samme som alt annet. Det er så vidt jeg kan se ikke noe revolusjonerende nytt i WoW. Det er en god del ting som er gjort bedre enn i andre spill, men det er snarere evolusjon enn revolusjon. Det er ikke noe _gale_ i det, men det er ikke noe for meg. I bunn og grunn er det det samme spillet som Ultima Online, men i ny og mer glattpolert drakt. Hvis du gjør en analyse av spillets faktiske egenskaper, så vil du nok antageligvis si deg enig.

og hvorfor skal det være noe negativt at det er ment for massene?

Igjen en subjektiv ting. Jeg er lei av spill som er mer-av-det-samme, glattpolert for å finne et minste felles multiplum blant publikummet, som gjør innrømmelser i mange retninger for å få flest mulig til å like det. En fullstendig god tanke økonomisk sett, og det får veldig mange nye til å forsøke en sjanger som i stor grad har vært utilgjengelig (i form av terskelen til å prøve det) - men det gir ikke _meg_ noe nytt. Jeg går heller etter spill og produkter som faktisk TØR å gjøre noe nytt, tør være annerledes. Og her skikker Guild Wars seg klart ut, etter min mening.

Morrowind - Helt enig :)

GW faller derfor beklageligvis i mellom to stoler, og blir ikke best i noe

Det er unikt i så henseende at det faktisk faller mellom to stoler. Det har en betydelig bedre multiplayer komponent enn f eks Diablo (som det er sterkt inspirert av), og det klarer å ta det beste av MMORPG spill med inn i en single-player opplevelse. Det er nytt, unikt og det blir spennende å se hvordan det utvikler seg. Har ikke så _veldig_ store forhåpninger til at det blir DET spillet som kommer til å revolusjonere alt, men det er etter min mening et skritt i riktig retning. Så får vi se.

Vi er i alle fall enige om at det _ikke_ er et MMORPG i tradisjonall forstand.

Odland81:

Er bare litt skeptisk til at man må kjøpe deler av verdenen som tilleggspakker... (slik jeg har skjønt det). Hvor stor er basis verdenen, sammenlignet med f.eks WoW?

Hvorfor skeptisk? Verdenen er antageligvis en del mindre enn i WoW- det har jeg ikke noen formening om faktisk. Du står helt fritt til om du faktisk vil bruke penger på å utvide spillopplevelsen din. Det koster tid og penger for utviklerne å legge til nytt innhold, det vil ikke være økonomisk forsvarlig for dem å bruke store ressurser på å gjøre tilgjengelig gratis innhold. Ingen av de store MMORPG'ene har vanligvis store gratis utvidelser; Galaxies har allerede sluppet en og en ny er vel på vei, UO har jo en lang historie med utvidelser...

Og - en ting jeg faktisk ikke er sikker på (noen kan sikkert korrigere meg) - det var i alle fall tidligere planlagt slik at folk som IKKE hadde kjøpt utvidelsene likevel kunne være med på (noen av?) questene dersom de var i gruppe med noen som hadde kjøpt disse - muliggjort av streaming teknologien som benyttes i spillet. Noen som vet mer om dette?

Skrevet
Og - en ting jeg faktisk ikke er sikker på (noen kan sikkert korrigere meg) - det var i alle fall tidligere planlagt slik at folk som IKKE hadde kjøpt utvidelsene likevel kunne være med på (noen av?) questene dersom de var i gruppe med noen som hadde kjøpt disse - muliggjort av streaming teknologien som benyttes i spillet. Noen som vet mer om dette?

Dette var et rykte som gikk, dette går ikke an. Forståelig nok.

Verdenen er mindre enn WoW sin, og man kan teleportere mellom alle byer og utposter man har vært i før. Grinding/løping er ikke poenget med GW.

Vil jeg spille et mmorpg styrer jeg glatt unna GW, det av én grunn. Spillet er jo rett og slett mer single player-basert enn multiplayer. Greit nok at de hevder at de har funnet opp en sjanger, men det hele blir for tamt. Er det noe som "står og faller på sin egen urimelighet" er det vel ditt utsagn om at WoW er det samme som alt annet, og hvorfor skal det være noe negativt at det er ment for massene? Min erfaring med GW var en lang og ekstremt kjedelig opplevelse. GW bør sammenlignes med et hvilket som helst rpg, ikke et mmorpg. Og når det gjelder rpg's så er det vel få som kan måle seg med Morrowind. GW faller derfor beklageligvis i mellom to stoler, og blir ikke best i noe.

Jeg skjønner rett og slett ikke hva du mener. Det er veldig sjelden man går alene i det spillet. Greit nok, det er ikke like 'massivt' som WoW, noe som jeg synes er positivt, men det er da ikke et singleplayer-spill? En bedre sammenligning er CS, med helt greit med folk, og genial, evigvarende PvP.

Og til deg som sa at det ikke går med ISDN, dette går fint med ISDN. :) Spesielt etter release, da man har fått alt på cden/dvden og bare trenger å laste ned oppdateringer. Det er utrolig lett på pc og linje, selv om grafikken er fantastisk, og laggen nærmest ikkeeksisterende.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...