Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hva er choke?


Anbefalte innlegg

hei ;) Jeg lurer simpelthen på hva choke er jeg. brukes bl.a i cs, men vet det brukes i mye annet også, og det har vel noe med nettverk å gjøre? (om det ikke har det - sorry for feil post) er det noen som kan konkret fortelle meg hva choke er, og hva det gjør?!

 

thx

james

 

*sms språk i emnefeltet er fy* :wee:

Endret av Ueland
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Choke er det engelske verbet for "kvele", og når det brukes i nettverk/onlinespill sammenheng så betyr det at båndbredda di enten opp eller ned "kveles" av all trafikken. I motsetning til loss der data går tapt og må sendes på nytt så vil choke oppleves som at ting stopper opp i alt fra et millisekund til flere sekunder før ting plutselig begynner å rulle igjen.

 

Løsning: Juster rate/cl_updaterate/cl_cmdrate til noe linja di tåler. Noen ganger kan det hende at serveren choker også, dette er det fint lite du får gjort noe med.

Endret av arokh
Lenke til kommentar

tusentakk, men fortsatt litt uklart.. Hva er det som skaper choken? det er ihvertfall ikke virus på linja, for det er det ikke fnugg av! Skal jeg ringe bluecom å spørre om hva som kan skape choken..?

 

men en ting som er ganske interessant : jeg føler egntlig ikke choken i det hele tatt! noen ganger hakker det litt, men det er såvidt! desverre er jeg perfeksjonist, så vil gjerne rette opp i dette.. kan neppe være bra for linja at den blir choka. Jeg har foressten stillt på rate (25000), updaterate (101) og cmdrate (101) .. det er det første jeg gjør når jeg reinstallerer cs :)

Lenke til kommentar
kan neppe være bra for linja at den blir choka.

Du har helt rett, det kan være veldig skadelig for linjen din at den blir choka. Dette kommer av at når dette skjer, prøver maskinen din å overføre flere bits på linjen enn det er plass til, og det sier seg selv at hvis man dytter for mange av disse inn på ledningen, kan det lett bli så trangt at noen av bitsene går utenfor ledningen. Dette skjer ofte der nettverksledingen/telefonledningen går inni veggen, og bits som dyttes ut av ledningen her kan føre til ødelagte vegger og gulv. Litt som en vannskade, så gjør det ikke så mye hvis det er små mengder med bits som trekker inn i veggen og det får tid til å tørke opp etter hver gang det blir "sølt" med bits utenfor ledningen, men dersom chokes oppstår ofte eller lenge om gangen, kan veggen og gulvet under bli helt ødelagt.

 

Derfor, du må for all del holde øye med linjen din hele tiden, og ved tegn på chokes må du stoppe det aktuelle programmet med èn gang. Hvis du har hatt mye chokes, bør du vurdere om du skal leie inn en fagmann til å sjekke at du ikke har fått bit-skader i veggen din.

Lenke til kommentar
det er ihvertfall ikke virus på linja, for det er det ikke fnugg av!

Ikke på linja nei, men inni kan det være masse virus. Det beste rådet er å ikke ha gamle nettverkskabler liggende og slenge. Jeg har fast rutine på at jeg bytter ut kablene med nye annethvert år.

hmmmmm, har jeg gått glipp av noe helt vesentlig her eller er buskmann HELT på jordet....

 

kabelvirus er det noe nytt????

 

fortell fortell.......

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...