Gå til innhold

Ønsker noe lignende XPS med 15" skjerm


Anbefalte innlegg

Har lenge vært på utkikk etter en kraftig bærbar som kan være en "verdig" arvtaker til min nå 3 år gamle stasjonære Dell. Vil helst ha noe som er fremtidsrettet og som glatt kan spille alle de nyeste spillene.

Ettersom jeg begynner på masterstudie til høsten og vil ha med meg pc'en til skolen, ønsker jeg også at den skal være relativt liten, altså helst ikke en 17" skjerm.

 

Har sett på inspiron XPS og 9300 og synes de virker veldig bra, men jeg er litt skeptisk til størrelsen. Dersom jeg skal spille kobler jeg bare til den LCD-skjermen jeg har hjemme, på skolen klarer jeg meg nok med en 15" siden jeg forhåpentligvis ikke skal spille der.

 

Prisen bør ligge mellom 15000 og 20000 et sted. Har også sett på Netshop sin CL56 og 1557GLS, men skulle gjerne hatt et bedre skjermkort.

 

Noen tips der ute?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmmm, så ikke håpløs ut den Acer maskina der...

Hvor lang tid tror du det tar før skjermkortet er utdatert?

Så forresten at det var DVI-utgang, noe som er veldig vesentlig med tanke på å bruke den skjermen jeg allerede har.

 

Er det noen andre som sitter med gode forslag der ute?

Endret av AskBurle
Lenke til kommentar

Har blitt litt fascinert over denne 8104 nå...

 

Går det an å skifte skjermkort etter hvert slik det gjør med, hmm skal vi se, Inspiron XPS og 9300 (dersom det stemmer at en kan skifte skjermkort der da..)?

 

Bærbare maskiner er litt som damer for meg, ukjente og full av mysterier, men jeg kan i hvert fall skaffe meg en bærbar...

 

Edit: Så at "Password" spurte om oppgraderingsmuligheter og at mr. Larsen svarte at det nok ikke gikk an å skifte skjermkort, så spørsmålet mitt går ut...

Endret av AskBurle
Lenke til kommentar
Har blitt litt fascinert over denne 8104 nå...

 

Går det an å skifte skjermkort etter hvert slik det gjør med, hmm skal vi se, Inspiron XPS og 9300 (dersom det stemmer at en kan skifte skjermkort der da..)?

 

Bærbare maskiner er litt som damer for meg, ukjente og full av mysterier, men jeg kan i hvert fall skaffe meg en bærbar...

 

Edit: Så at "Password" spurte om oppgraderingsmuligheter og at mr. Larsen svarte at det nok ikke gikk an å skifte skjermkort, så spørsmålet mitt går ut...

du kan ikke skifte skjremkort i bærbare

skjermkortene i bærbare er som regel tilpasset hver modell.

 

finnes ikke en standard på bærbare skjermkort :(

Lenke til kommentar
Har blitt litt fascinert over denne 8104 nå...

 

Går det an å skifte skjermkort etter hvert slik det gjør med, hmm skal vi se, Inspiron XPS og 9300 (dersom det stemmer at en kan skifte skjermkort der da..)?

 

Bærbare maskiner er litt som damer for meg, ukjente og full av mysterier, men jeg kan i hvert fall skaffe meg en bærbar...

 

Edit: Så at "Password" spurte om oppgraderingsmuligheter og at mr. Larsen svarte at det nok ikke gikk an å skifte skjermkort, så spørsmålet mitt går ut...

På XPS2 kan skjermkort skiftes! Det har Dell garantert. :thumbup:

Lenke til kommentar
På XPS2 kan skjermkort skiftes! Det har Dell garantert. :thumbup:

Tror det er poenget. Leverandøren må legge til rette for det, både teknisk og med hensyn til formfaktor. Det er ikke bare å ta en telefon til Netshop og si "jeg vil ha et 6800 Ultra Super for bærbar."

 

I en stasjonær maskin er det litt enklere: "PCIe eller AGP?", "Nok strøm?" fordi kortene stort sett har samme formfaktor.

 

XPS2 har kraftigere strømforsyning enn de fleste bærbare nettopp for å kunne drive skjermkortet, og en bedre men antagelig unik kjøleløsning. Og selv ikke på denne kan du kjøpe nytt kort hos Netshop eller Komplett, du må kjøpe det fra Dell siden det lages for å passe.

 

Om vi ser en fremtid hvor skjermkort for bærbare er standardisert hyllevare, eller om vi allerede er på vei dit, vet jeg ikke. Noen som vet mer om dette emnet?

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Hei, er i den samme posisjonen selv ang valg av bærbar, jeg må si jeg havnet på xpx2 da størrelsen ikke betydde så mye for meg!

 

Men det du bær gjøre er å sjekke ut Dell Presision M70!!

15,4" wide skjerm med 1920x1200 oppløsning og Nvidia Quadro go1400 skjermkort med 256mb ram

 

Denne Pc'en er rimelig identisk med insp 9300, bare at den er mindre og har den proffe utgaven av skjermkortet! Quadro go 1400 = geforce 6800 go!

 

http://www1.euro.dell.com/content/products...sdt1&l=no&s=bsd

 

 

Og ja det finnes en standard nå for skjermkort etter at pci e kom på bærbar som heter MTM som produsentene etterhvert kommer til å følge!

 

Hilsen Web76

Endret av web76
Lenke til kommentar
Og ja det finnes en standard nå for skjermkort etter at pci e kom på bærbar som heter MTM som produsentene etterhvert kommer til å følge!

Den standarden heter MXM og er utviklet av nVidia.

Dell har garantert at man skal få kjøpt nytt skjermkort til XPS2 når det kommer nye aktuelle modeller.

 

Dell Presicion M70 er en veldig bra PC. Har flere av disse på jobb. Er ikke ultra utgaven av 6800go som står i den, men er veldig bra kort allikevel.

Endret av _Spook_
Lenke til kommentar

Så det skjermkortet som er i M70 vil være bedre enn det som er i Acer Travelmate 8104 (ATI X700)?

Siden løsningen fra Dell ble noen lapper billigere enn Travelmate, er jeg litt fristet til å hoppe på den isteden. Spesielt dersom skjermkortet er bedre...

 

Edit: Når begynte Dell å vise prisene eksklusive mva? Etter å ha lagt til mva ble prisen mellom M70 og Acer Travelmate 8104 ganske identisk. Har da valgt en dårligere prosessor (Intel Pentium M750, 1,86GHz) men en bedre skjerm (15,4" WUXGA) på Dell pc'en..

Endret av AskBurle
Lenke til kommentar

OK, jeg fulgte bare linken til web76, la ikke merke til at jeg var inne på "små og mellomstore bedrifter". Det forklarer jo igrunn hvorfor jeg aldrii har lagt merke til M70 før.

 

Kommer det noe nytt og spennende iløpet av de to neste månedene som vil være gode alternativ til de to jeg (eller det er strengt talt ikke jeg da) har kommet frem til?

Regner med at det tar et par måneder før jeg har råd til å kjøpe meg bærbar.

Lenke til kommentar

Beklager MTM, tok det på husken, takk for korreksjonen!

 

Er litt biitert egentlig att de ikke valgte ultra utgaven til M70, den har altså ikke Gddr3 ram på skjermkortet slik som utra har....tipper det har med batterilevetid og effektforbruk å gjøre!

 

Quadro skjermkortet vil få en litt mindre score i 3d mark enn sin geforce 6800 go bror , pga det er optimalisert for proff 3d og open GL, høyere pressisjon på skjermkortet.... men det er ikke ikke merkbart, det er ihvertfall en dønn stabil pc!

 

Merk att det ikke er dvi ut på M70... men det får man om man kjøper en mini port replikator!

 

Det er også ventet at flere leverandører kommer med 6800 go, i sine bærbare rimelig snart.... bla Asus tror jeg osv!

 

Web76

Endret av web76
Lenke til kommentar

Hmm, men hvordan yter x600 da ?, har akkurat kjøpt inn en acer 4101lmi som jeg venter på, med en pris rett over 10000,- var den billigere enn de fleste modeller med samme specs + at jeg selv er fornøyd med Acer sine modeller da de har lite med feil...

 

Vet at Fujitsu siemens har en del feil på sine bærbare og at at de er vanskelige å ha med å gjøre ved evt feil på maskinen og garanti..

 

Er det noen som har erfaring med x600 kort og o det er mulig å spille i det hele tatt, jeg trodde ytelsen på x600 tilsvarte ati 9600 kortene som har grei ytelse på bærbar..

 

Da maskinen primært skal brukest til andre ting en å spille så spiller det egentlig ingen rolle, men hadde vært greit å vist om den takler farcry, doom3 og sims 2 Ok..

 

Rscue

Lenke til kommentar

Det blir nok en Travelmate på meg, dersom det ikke kommer noe tilsvarende med 6800 Go en gang i nærmeste fremtid...

Har lest en god del om den på noen forum rundt om i verden og har blitt ganske imponert over den i grunn. Får heller kjøpe meg en Xbox360 i oktober (masse antakelser fra min side her) til å kjøre de nyeste spillene på etter hvert som de kommer...

Forresten takk til alle som hjalp meg, jeg var rimelig hjelpeløs til å begynne med i grunn...

Lenke til kommentar
Det blir nok en Travelmate på meg, dersom det ikke kommer noe tilsvarende med 6800 Go en gang i nærmeste fremtid...

Har lest en god del om den på noen forum rundt om i verden og har blitt ganske imponert over den i grunn. Får heller kjøpe meg en Xbox360 i oktober (masse antakelser fra min side her) til å kjøre de nyeste spillene på etter hvert som de kommer...

Forresten takk til alle som hjalp meg, jeg var rimelig hjelpeløs til å begynne med i grunn...

Har bestilt meg en Acer TM 8104 WLMi jeg og,har tro på den :D Får den over helga....

Lenke til kommentar
Det blir nok en Travelmate på meg, dersom det ikke kommer noe tilsvarende med 6800 Go en gang i nærmeste fremtid...

Har lest en god del om den på noen forum rundt om i verden og har blitt ganske imponert over den i grunn. Får heller kjøpe meg en Xbox360 i oktober (masse antakelser fra min side her) til å kjøre de nyeste spillene på etter hvert som de kommer...

Forresten takk til alle som hjalp meg, jeg var rimelig hjelpeløs til å begynne med i grunn...

Har bestilt meg en Acer TM 8104 WLMi jeg og,har tro på den :D Får den over helga....

Bra pc, men skulle ønske den ikke hadde verdens teiteste plassering av I/O-porter, og kunne tenkt meg slot-in dvd/cd-brenner :cool:

Lenke til kommentar
Det blir nok en Travelmate på meg, dersom det ikke kommer noe tilsvarende med 6800 Go en gang i nærmeste fremtid...

Har lest en god del om den på noen forum rundt om i verden og har blitt ganske imponert over den i grunn. Får heller kjøpe meg en Xbox360 i oktober (masse antakelser fra min side her) til å kjøre de nyeste spillene på etter hvert som de kommer...

Forresten takk til alle som hjalp meg, jeg var rimelig hjelpeløs til å begynne med i grunn...

Har bestilt meg en Acer TM 8104 WLMi jeg og,har tro på den :D Får den over helga....

Bra pc, men skulle ønske den ikke hadde verdens teiteste plassering av I/O-porter, og kunne tenkt meg slot-in dvd/cd-brenner :cool:

Synst det er fin plaseing jeg da :D Hmm kanskje et dumt spørsmål men prøver likevel, hva er en slot-in dvd/cd brenner?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...