Gå til innhold

Mp3 versus wma


Anbefalte innlegg

Når jeg skal legge cd-ene mine over på mp3-spilleren min, pleier jeg å ha konvertere sangene til mp3 med bitrate på 320. Nå har det seg slik at jeg også kunne tenke meg å prøve å kjøpe musikk direkte fra nettet, og da blir jeg nødt til å bruke wma-formatet. Da må jeg ta til takke med en bitrate på 192. Etter hva jeg har skjønt (godt mulig jeg har misforstått) er kvaliteten på wma større enn mp3, så spørsmålet mitt blir: Hva tilsvarer en wma-bitrate på 192 i mp3? Hadde satt pris på svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det Svenske magasinet Studio har gjordt en grundig test av diverse komprimerte lydformater. 28 personer har hørt i gjennom lydklipp i formatene; Nero HE AAC, Nero LC AAC, iTunes LC AAC, Lame mp3, Ogg Vorbis, og Wma, med bitrate fra 64kbps til 131kbps. Der kom Nero, og iTunes AAC, og Ogg Vorbis best ut, og mp3 dårligst. Men med de bitrates du bruker er det i praksis umulig å høre forsjell på formatene.

Lenke til kommentar

hm, rart de ikke testa litt "normale" bitrater da som 160, 192, 256 f.eks.. skulle tro dette var litt mer aktuelt ettersom dette er det de fleste bruker på mp3'ene sine osv..

 

rart at mp3 er blitt et så utbredt format visst det er blant de dårligste? er det bare fordi de var først ute og etablerte seg eller no slikt?

Lenke til kommentar
28 personer har hørt i gjennom lydklipp i formatene; Nero HE AAC, Nero LC AAC, iTunes LC AAC, Lame mp3, Ogg Vorbis, og Wma, med bitrate fra 64kbps til 131kbps.

Hmmm... Dette var jo nesten litt rart, ingen jeg kjenner laster ned musikk med bitrate <128kbps laster selv ned, rundt 192, men før jeg fikk bredbånd låg det på 128kbps

Lenke til kommentar
28 personer har hørt i gjennom lydklipp i formatene; Nero HE AAC, Nero LC AAC, iTunes LC AAC, Lame mp3, Ogg Vorbis, og Wma, med bitrate fra 64kbps til 131kbps.

Hmmm... Dette var jo nesten litt rart, ingen jeg kjenner laster ned musikk med bitrate <128kbps laster selv ned, rundt 192, men før jeg fikk bredbånd låg det på 128kbps

Nettradioer ligger ofte på 128kbps (mp3) og 64kbps (mp4), og det er derfor interessant å vite hva som gir best kvalitet.

 

Antar at grunnen til at de ikke tester med høy bitrate rett og slett er at det er for vanskelig å høre forskjell.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...