Gå til innhold

Hvilken GNU/Linux distribusjon bruker du, og hvorf


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Legg til uønskte program? Kva er det for noko tull?

PAM

Du kan jo sjå litt her:

 

http://dlgwiki.dot42.org/index.php/Frequen...ked%20Questions

 

PAM har i alle fall aldri laga noko problem for meg.

Tingen her er at jeg (og sikkert mange andre) ikke vil ha PAM (for ikke å snakke om alle programmene Dropline erstatter), derfor er det etter min mening at det er unødvendig med slike "uønskede" pakker når ikke GNOME avhenger av dette for å fungere. Du får ikke bare GNOME, men du får en ny distro.

Lenke til kommentar
Vel, grunnen til at Dropline har erstatta pakkane til Slackware, er for at Dropline GNOME skulle fungere på fleire versjonar av Slackware.

 

Siste Dropline GNOME (som er bygd frå grunnen av) er berre støtta i Slackware 10.1, og minimalt med pakkar vert lagt inn.

Er nok en del pakker der enda. ISO'en er 380MB. Er vel litt mye for bare GNOME ;)

 

Dropline er sikkert et ok produkt, men jeg synes det er alt for mye som blir lagt til/forandret for å få GNOME. Det finnes andre løsninger.

Lenke til kommentar
Hvem i all verden sa at jeg ville gitt ut programvaren under en priopritær lisens?

Jeg ville da såklabert brukt BSD-lisensen.

...som tillater inkludering i proprietær programvare, noe som naturlig nok ikke går. Det ville vært det samme som at du tillater andre å bruke mitt bibliotek i proprietær programvare.

 

Klart, for de som først og fremst er interessert i at deres kildekode blir brukt mest mulig (av hvem som helst til hva som helst), er bsd-lisensen langt bedre egnet. I en del situasjoner, synes nok mange derimot at det er greit å kunne sette restriksjoner utifra foremålet til utvikleren som vil benytte seg av deres bibliotek/kildekode.

Lenke til kommentar

Har kjørt mange distroer opp gjennom årene.

 

Nå er det ArchLinux som durer og går på desktop'en, og Debian Sarge på en server. Har også en gammel versjon av Suse på en eldre server som skal byttes ut når jeg får tid.

 

Har også lyst til å teste Ubuntu etterhvert. Så mange distroer, så få PC'er :p

Lenke til kommentar
Hvem i all verden sa at jeg ville gitt ut programvaren under en priopritær lisens?

Jeg ville da såklabert brukt BSD-lisensen.

...som tillater inkludering i proprietær programvare, noe som naturlig nok ikke går. Det ville vært det samme som at du tillater andre å bruke mitt bibliotek i proprietær programvare.

 

Klart, for de som først og fremst er interessert i at deres kildekode blir brukt mest mulig (av hvem som helst til hva som helst), er bsd-lisensen langt bedre egnet. I en del situasjoner, synes nok mange derimot at det er greit å kunne sette restriksjoner utifra foremålet til utvikleren som vil benytte seg av deres bibliotek/kildekode.

Jeg føler nå for å bringe frem dette sitatet:

 

You spent a lot of time working on your product, and like everyone else, you stood on the shoulders of those who came before you. With a BSD license, I'm saying, "Go ahead and stand on my shoulders, just give me credit." With a GPL license, you're saying, "Go ahead and stand on my shoulders, but when you're done, I'm standing on yours whether you like it or not."

- http://romsteady.blogspot.com/2004/09/why-...sd-license.html

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Bruker Slackware på serveren nå, siden jeg har Macintosh som desktop-maskin. Ellers ville jeg selvfølgelig brukt Slack på den og. Er veldig fornøyd med Slackware, liker den spesielt godt fordi den er stabil og rask, og man må gjøre litt for at det skal funke.

Lenke til kommentar
You spent a lot of time working on your product, and like everyone else, you stood on the shoulders of those who came before you. With a BSD license, I'm saying, "Go ahead and stand on my shoulders, just give me credit." With a GPL license, you're saying, "Go ahead and stand on my shoulders, but when you're done, I'm standing on yours whether you like it or not."

Poenget er at DU selv velger om du vil benytte GPL-lisensiert kode i dine programmer. Liker du det ikke, finn noe annen kode du kan benytte isteden, eller skriv din egen kode.

 

Det er helt normalt og fullt legitimt å stille slike krav. Et bibliotek fra en kommersiell aktør kan f.eks koste 10.000,-. I tillegg kan de kreve runtime lisens for hvert eneste eksemplar du selger av ditt program. Men igjen, du velger selv om du skal bruke denne softwaren.

 

Jeg ser derfor ingen problemer med GPL. Husk også at mange bibliotek benytter LGPL isteden.

Lenke til kommentar

Å gi ut kildekode under BSD-lisens, synes jeg er meget fint og gavmildt, men å kjefte på at man ikke får bruke andres kildekode til det man vil, synes jeg er en anelse frekt.

 

@tråd

Jeg bruker Debian på det aller meste, fordi jeg anser det for å gi deg mulighet til å gjøre tilnærmet alt som andre distribusjoner tillater, enkelt, raskt og sikkert så snart du har lært deg å bruke systemet (som er mer fleksibelt enn mange later til å tro).

Lenke til kommentar

<skogtroll>

 

BSD vs. GPL:

 

Gå og legg deg. Jeg gidder ikke bruke av min fritid og ev. mine penger til å subsidiere f.eks. microsoft. Glem det. Om du ikke aksepterer det, gå og skriv/kjøp ditt eget program/bibliotek/etc. Gå hjem og vogg. Derimot kan jeg gjerne dele mine programmer med andre - under den forutsetting at du gjør meg (og andre) den samme tjenesten tilbake. Enten så er du med, eller så er du utenfor. Akkurat der jeg fundamentalistisk. Nok om den saken.

 

Når det gjelder noen som sa "gidder ikke bruke et OS (red. anm. BSD) som ikke støtter min maskinvare" - trå varsomt. Gud veit hvor mange ganger jeg har hørt AKKURAT DET SAMME ARGUMENTET mot ett vist annet OS...

 

</skogtroll>

Lenke til kommentar

Diskuter topic ikkje person.

Så finn eg meir som ligg utanfor topic så den det fort smelle både for tråden og syndarane.

Dette gjelder spesielt Serviset då han er skuld i at tråden har gått veldig OT, med ein del søppelposting iforhold til topic.

Om det er så viktig å klage over GPL-lisensen, linux-miljøet eller spre de glade BSD-budskapet så ikkje gjer det i denne tråden. Start eigen tråd!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...