Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå aner jeg ikke egentlig hva hotplug gjør, men hvis du kommenterer ut slik som under, hva skjer da?

# This is a list of hotpluggable network interfaces.
# They will be activated automatically by the hotplug subsystem.
#mapping hotplug
#       script grep
#       map eth0

# The primary network interface
auto eth0
iface eth0 inet static
      address 192.168.2.120
      netmask 255.255.255.0
#       network 192.168.2.0
#      broadcast 192.168.2.255
      gateway 192.168.2.1

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg har 20GB upartisjonert plass til overs på den ene disken min, så jeg har lyst til å prøve en distro til. Jeg har brukt Ubuntu daglig i noen måneder nå, og har prøvd det jevnt og trutt i kanskje et år.

I går greide jeg å formatere/partisjonere en disk, legge inn filsystem og montere den fast. Alt i terminalen.

Hvilken distro kan være morsom å prøve? Slackware?

Debian vil vel være rimelig lik Ubuntu. Vil Fedora Core være veldig lik Ubuntu?

Edit: Holder det med de tre første CD'ene til Slackware? Kanskje til og med bare de to første?

Endret av endrebjorsvik
Skrevet

Noen som har kjappe tips til oppsett av hardware-raid ved install av ubuntu server-edition? Kan ikke finne noen steder i installeren som nevner RAID og hvordan jeg konfigurerer dette. :/

Skrevet
Jeg har 20GB upartisjonert plass til overs på den ene disken min, så jeg har lyst til å prøve en distro til. Jeg har brukt Ubuntu daglig i noen måneder nå, og har prøvd det jevnt og trutt i kanskje et år.

I går greide jeg å formatere/partisjonere en disk, legge inn filsystem og montere den fast. Alt i terminalen.

8630136[/snapback]

Print ut denne; http://kde-files.org/CONTENT/content-files...imeline-7.2.png Fest den på en vegg, lukk øynene - og kast en pil :!:

Ev. les test av topp ti hos distrowatch: http://distrowatch.com/dwres.php?resource=major

Skrevet
Er det hardware RAID ser jo linux det som en disk, ergo du installerer som vanlig.

8630259[/snapback]

Hvordan kan jeg så konfigurere RAIDet, da? Velge mellom RAID1 og RAID0? I installasjonen ser nemlig ubuntu det som to disker, den ene har "RAID1" et sted i navnet, andre er bare oppgitt som en disk. Men begge partisjoneres av installeren. :/

Skrevet

Under boot, før en eventuelt boot loader, vil du måtte trykke F6 eller tilsvarende for å komme inn i menyen til RAIDkortet. Der konfigruerer du RAIDet.

(ps: helt sikker på at det er hwraid?)

Skrevet

Edit: Holder det med de tre første CD'ene til Slackware? Kanskje til og med bare de to første?

8630136[/snapback]

prøv archlinux. Er stort sett mindre frustrerande enn slackware.

Skrevet

Apropos Arch, hva er egentlig fordelene med den distroen fremfor Ubuntu. Har brukt ubuntu i et år nå, og er ganske fornøyd. Men det ville vært morsomt å prøvd litt mer. Er ikke redd for kommandolinja (:

Skrevet (endret)

Står om arch linux i "hvilken linuxdistro passer for deg?" som er sticky. :)

Har prøvd å installere arch linux. Syntes det var lærerikt, har bare brukt ubuntu i ca. en måned.

Endret av Blackslash
Skrevet

Personlig så foretrekker eg pacman framfor apt-get. Har ikkje prøvd apttitude enda, så deen kan eg ikkje omtale meg om.

Det er også mykje enklare å lage egne pakker til arch en til apt baserte distroer, noko som eg ser på som ein stor fordel.

Skrevet
prøv archlinux. Er stort sett mindre frustrerande enn slackware.

8631978[/snapback]

Har ikke Slackware i det minste GUI?

Hvorfor er Slackware så frustrerende?

Skrevet

8632748[/snapback]

Det samme sier jeg om de såkalte nybegynnervennlige linux-distroene. Smaken er som baken, den er delt. Selv foretrekker jeg Slackware og de tyngre BSD/UNIX-versjonene, som FreeBSD/OpenBSD og Solaris 10. Hvorfor? Fordi jeg har full kontroll og kan forme systemet akkurat slik jeg vil. Men jeg har ingen problemer med å anbefale Ubuntu til nybegynnere selv om jeg ikke vil ha Ubuntu på mine systemer.

Skrevet (endret)
Har ikke Slackware i det minste GUI?

Hva mener du? At ikke Arch har et grafisk grensesnitt?

8632846[/snapback]

Arch har ikke grafisk grensesnitt i utgangspunktet. Det har vel Slackware.

Eller fikser man GUI i arch så enkelt som:

pacman -S kde

?

Edit:

8632748[/snapback]

Det samme sier jeg om de såkalte nybegynnervennlige linux-distroene. Smaken er som baken, den er delt. Selv foretrekker jeg Slackware og de tyngre BSD/UNIX-versjonene, som FreeBSD/OpenBSD og Solaris 10. Hvorfor? Fordi jeg har full kontroll og kan forme systemet akkurat slik jeg vil. Men jeg har ingen problemer med å anbefale Ubuntu til nybegynnere selv om jeg ikke vil ha Ubuntu på mine systemer.

8633080[/snapback]

Jeg tenkte mer på hvorfor Slackware skulle være mer frustrerende enn Arch Linux. Endret av endrebjorsvik

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...