Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Etter å ha postet det siste svaret mitt i denne tråden prøvde jeg selv å installere kopete fra AUR. Noen timer senere kommer jeg tilbake til:

==> Finished making: kopete  (Wed Aug 16 19:02:44 CEST 2006)

 

Kompileringen ga en feilmelding lengre enn et vondt år, men den fullførte og nyeste versjon av kopete fungerer fint nå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Jorgis: Bruker du ReiserFS? Jeg tror også jeg får de problemene i forbindelse med bl. a. Azureus og Samba. Litt tidlig å si ennå, men faktisk virker det som det hele er mer stødig med ext3. Jeg har provosert fram feil, slik som at samba-serveren jeg bruker plutselig stopper og jeg åpner den mountede mappa til samba-servern. Den henger litt, men alt er som det skal med nautilus etter noen sekunder. Men som sagt, vi får se etter litt tid. Synes det er verdt forsøket tross alt. Ingen ting er mer irriterende enn en restart og kanskje miste det jeg jobber med.

6684137[/snapback]

 

Nupe, kjører ext3 på alle mounts. Kjører også LVM, kan det ha noe å si?

 

Sjekker jeg dmesg, får jeg ut veeeeldig mange linjer med dette:

[17630886.416000] smb_proc_readdir_long: error=-13, breaking
[17637082.596000] smb_lookup: find .Trash-jorgis/.hidden failed, error=-13
[17637082.596000] smb_proc_readdir_long: error=-13, breaking
[17637092.500000] smb_lookup: find .Trash-jorgis/.hidden failed, error=-13
[17637092.500000] smb_proc_readdir_long: error=-13, breaking

 

Nautilus kræsjer egentlig utelukkende når jeg åpner samba-mounts, så dette har vel noe med saken å gjøre. Men hver gang nautilus kødder seg hos meg, pleier en killall nautilus å fikse det rimelig greit, så det er ikke store problemet. :)

6684664[/snapback]

 

Ser ut til at dere har en mer eller mindre ferdig feilbeskrivelse der! Slipp den i fanget på Ubuntu, så de får muligheten til å fikse det! Har gjort det mange ganger med Fedora, og de har stort sett fikset det. Kan jo også søke igjennom databasen deres og se om det er andre som ser samme feilen (og eventuellt http://bugzilla.redhat.com)

Lenke til kommentar

Greit nok, men de har da i alle fall en tendens til å lage drivere som duger til noe, med tanke på både ytelse og hvordan installeren er. Jeg er fullstendig klar over at de ikke er frie de heller, men i de aller fleste tilfeller er de veldig lette å installere, og de funker bra, med null ytelsestap i forhold til Windows-motparten. Det er noe annet enn hva ATi kan fare med.

Treige med driverlanseringer er de også, sammenlignet med nVIDIA/Intel.

Virker nesten som om ATi fortsatt ikke tar fri programvare på alvor.

Lenke til kommentar
Treige med driverlanseringer er de også, sammenlignet med nVIDIA/Intel.

Virker nesten som om ATi fortsatt ikke tar fri programvare på alvor.

6694074[/snapback]

Der er jeg uenig med deg. Den siste tiden har ATI kommet med oppdateringer til Linux-driverne sine like ofte som med Windows-driverne, altså hver måned. Linux-driverne følger release-syklusen til Catalyst-driverne for Windows. nVIDIA har vært litt trege i det siste. Men selvsagt, det jeg savner fra ATI er den brede støtten nVIDIA tilbyr. nVIDIA er alene om full driverstøtte for FreeBSD og Solaris. Her har ikke ATI en dritt å stille opp med mot nVIDIA.

Lenke til kommentar
Der er jeg uenig med deg. Den siste tiden har ATI kommet med oppdateringer til Linux-driverne sine like ofte som med Windows-driverne, altså hver måned. Linux-driverne følger release-syklusen til Catalyst-driverne for Windows. nVIDIA har vært litt trege i det siste. Men selvsagt, det jeg savner fra ATI er den brede støtten nVIDIA tilbyr. nVIDIA er alene om full driverstøtte for FreeBSD og Solaris. Her har ikke ATI en dritt å stille opp med mot nVIDIA.

6695786[/snapback]

 

 

Dessverre er ATis Windowsdrivere også søppel, så det at de _nærmer_ seg sine egne dårlige drivere er jo ikke akkurat noe godt tegn.

Lenke til kommentar
Der er jeg uenig med deg. Den siste tiden har ATI kommet med oppdateringer til Linux-driverne sine like ofte som med Windows-driverne, altså hver måned.

 

Mögelich... Min erfaring er i alle fall at når ATi slipper et nytt kort på markedet, tar det normalt mye lenger tid før det kommer drivere til dette enn hva det normalt går av tid før nVIDIA slipper drivere til sine nye kort.

For all del: Det kan hende dette har bedret seg; dersom det ikke er tilfellet, bør det i alle fall skje noe.

Lenke til kommentar
Kva for ein koding skal eg bruke for å få æøå til å fungere i Konquror?

 

Får berre sånn no: SkuleÃ¥ret

6695346[/snapback]

 

Dersom det er snakk om å lage dokumenter - bruk hvilken du vil, og si i fra i en META-tagg i head hvilken du bruker.

6696145[/snapback]

 

META-tagger inni selve dokumentet blir av veldig mange nettlesere (også de store) ikke lest så lenge en Content-type header blir satt av nettleser/filsystem, da en HTTP content-type header (eller en header fra filsystemet) har høyere presedens enn inline meta-tagger i html-dokumentet. Enkleste er å bruke UTF-8 eller ISO 8859-1 som koding. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...