Gå til innhold

Bilde av hunden min, liggende i lyng


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Først kan vi si hva du har gjort rett. Du har tatt bildet fra hunden sitt nivå og ikke ovenfra og ned, det er bra. Hunden har også et fokusert uttrykk som er bra.

 

Første problemet er at det aldri skal vokse trær opp av hodet på motivet, det ser som oftest veldig rart ut. Bakgrunnen er veldig overeksponert noe som kan hjelpe ved å sette fokus på movitvet, men det fungerer ikke så bra i dette tilfellet. En del av lyngen kommer litt for mye foran hunden og er litt for lys sånn at den fanger en del oppmerksomhet. Hodet er kansje litt for midt i bildet.

 

Jeg har sett mye verre, men også mye bedre.

Lenke til kommentar

Valgt en annen vinkel med en annen bakgrunn.

Ventet til lyset var bedre.

Brukt blitz/reflektor eller annen belysning.

Brukt et kamera med større dynamisk omfang sånn at det ikke brenner ut så lett.

 

I noen tilfeller så er det ikke noe man kan gjøre og man må bare godta at resultatet blir som det blir, men det er alltid nyttig å vite hvilke muligheter man har.

 

På kameraer med god blitzautomatikk så kan det gjøre underverker å bruke blitz når det er sol, er man i tvil så tar man et bilde med og et uten og ser hva som fungerer best.

Lenke til kommentar

Utsnittet burde endres slik at hodet er mer til venstre i bildet, og hunden ser inn i bildet i stedet for ut av det. Dersom det er lys himmel i bakgrunnen så kan man enten bruke oppklaringsblitz som nevnt, eller man kan også velge et utsnitt der man 'lukker bildet', dvs. unngår å ha himmelen med på bildet. I etterbehandlingen så kan du bruke kurveverktøyet for å justere fargene litt. Og treet ut av hodet er selvsagt ikke bra.

 

Det som er bra er at du har gått tett innpå og lavt ned. Og selve uttrykket til hunden er bra.

 

Se vedlagt eksempel for litt hurtig bearbeiding for å demonstrere hva jeg mener.

post-209-1112793787_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Jeg synes det første bildet var pent, det som "forstyrrer" litt er kanskje den litt lyse himmelen. Har selv inntill nylig hatt en ung Labrador-tispe som jeg har prøvd å tatt litt bilder av, men det er litt vanskelig å få de skikkelig fine grunnet den svarte pelsen.

 

Hadde store forhåpninger å få tatt noen fine bilder når jeg fikk mitt 350D i hus.

Men i forrige uke så måtte jeg desverre avlive hunden, før jeg fikk noen fine bilder. Så som du sikkert forstår så er ikke humøret på topp for tiden.

 

Lykke til med videre fotografering av Labbis'en

 

Arnstein

Lenke til kommentar

Legger inn et bilde til av hunden min jeg. Tatt på sammen turen, bare litt annet sted på øya vi holdt til denne dagen.

 

Var trist å høre om hunden din, askare. Kan ikke tenke meg hvordan det er, jeg som plages bare hun må en tur til dyrlegen med småskader(ser du nøye på venstre labb, så har klo nr 2 fra venstre reist seg opp. Den ble på en måte slått av nerva, så nerva lå åpen under kloa. Kloa måtte ut).

 

Hva jeg selv synes om bilde, vil jeg ikke si så mye mer om enn at fokus har havnet på litt feil sted. Er mer ute etter hva dere mener om motivet som helhet, lys og bakgrunn feks.

 

PS: hun var sliten da bildet ble tatt, fjerde dag på rad i skogen med matfar på fiske tar på...

post-209-1112909053_thumb.jpg

Endret av Msport
Lenke til kommentar

Det siste bildet er bedre enn tidligere. Men du kan fortsatt bruke kurveverktøyet for å få litt mer farge i bildet. Nå er det ganske blast.

 

Når det gjelder utsnitt så er det nevnt at hunden ser ut av bildet. Og dette trekker en del ned.

 

Det er noe som kalles 2/3 regelen. Den innebærer at fokuspunktet i bildet bør ligge ca 2/3 til siden og gjerne 2/3 opp i bildet. Litt mer løst kan man si unngå å sentrere motivet.

 

Du har unngått dette her, ved å ha hodet opp til høyre. Men det er litt vel langt opp, så det hadde vært en fordel å ha mer luft over hodet.

 

Så er det blikket til hunden. Nå ser hunden ut av bildet, noe som trekker seerens fokus også ut av bildet. Litt mer luft over hodet, og hundens blikk tilbake inn i bildet, og utsnittet hadde vært 'perfekt'. Men siden hunden ikke ser tilbake, men utover, så burde du heller ha plassert hunden til venstre i bildet, slik at den så innover mot midten.

 

Dette er generelle 'grunnregler' som man bør lære seg å beherske og forstå. Men det er ikke absolutte regler. Når man forstår grunnreglene, og kan bruke dem, så er det lov å bryte dem. Bare man er bevisst på hvorfor man velger å bryte dem og hva slags effekt man ønsker å få ut av det.

 

Stå på videre. Knipse mye, så får du mer erfaring og forståelse etter hvert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...