Gå til innhold

Dahle uttaler seg om LCD (igjen)


Ni kon

Anbefalte innlegg

Hvor mye "knallere" (flott ord, ikke sant?) er S-IPS enn VA-paneler? Er det stor forskjell når det gjelder farger og sortnivå?

 

Problemet mitt er at man må opp på 19" for å få tak i en S-IPS skjerm, og siden jeg er kresen, vil jeg nok måtte betale en 7-10k for en skjerm over 17". Kjedelig.

 

Er virkelig et S-IPS panel så fantastisk mye bedre enn et VA-panel?

 

Jeg sitter og vurderer en Eizo Flexscan L578, spørsmålet er egentlig; hvor mye høyere enn 5k må jeg for å få tilsvarende sortnivå og farger på en S-IPS basert 19/20"?

 

(jeg finner ikke noe informasjon om hvilket panel L578 bruker (veldig kjapp titt litt her og der, så jeg har sikkert oversett det), så jeg regner med det er et VA-panel, andre kan kanskje avkrefte/bekrefte?)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg syns (i likehet med LCD test gjengen på hw) at S-IPS er best forløbig. Dog har VA sine fordeler med meget høy kontrast, men da rett foran.

 

Gode S-IPS panel har lite eller intet merkbart etterslep, gode farger (kommer og an på teknnikken bak) og god innsynsvinkel.

 

 

Eizo er knallskjermer, men har ikke satt meg inn i L578 ennå.

 

Det med skjerm er ulikt fra person til person. En som kommer fra en Dårlig CRT vil juble uansett merke og modell når det gjelder LCD.

 

Jeg for min del foretrekker 17" fremfor 19", men vil aller helst ha en 20". Skriver du mye er 19" og 21" å fortrekke.

 

Men dette er en smakssak. Jeg sier at det desisdert beste kjøpet for øyeblikket er 20" til DELL.

 

Men det er varslet prisfall i de nærmeste dagene. Dog tviler jeg på at noen kan hamle opp med DELLene.

Lenke til kommentar

Jeg skal gå fra en Sony E400, og jeg er ikke 100% fornøyd med den heller, så jeg er temmelig skeptisk...

 

Hm, prisfall you say? Derfor Komplett hadde tilbud på akkurat den Eizo-skjermen nå da (skjønner ikke helt hvorfor de kaller det tilbud, etter det jeg kan huske kostet den ikke noe mer før), for å få prakka på meg skjermen før prisene faller, hehe.

 

Den eneste ulempen jeg ser med L578 er egentlig utseende (halloooo Eizo, høytalere på LCD-skjermer er omtrent like kult som den siste CDen til Cowboy-Laila) og at den ikke er basert på et S-IPS panel (tror jeg da).

 

Som sagt et par ganger tidligere, jeg fatter ikke hvorfor HW ikke har testet L578 (og storebror L778). Rett og slett irriterende at det ikke blir testet et litt bredere spektrum av skjermer. Jeg har forståelse for at det finnes folk som liker å lese tester av skjermer som stort sett innoverer kun på responstider (som egentlig er fantastisk uinteressant), men litt mer toppmodeller hadde ikke vært dumt.

Lenke til kommentar

isen:

 

Fordi jeg syns 17" gir et skarpere bilde og fordi 19" havner i et slags mellomsjikte.

 

17" og 19" har jo samme oppløsning, og en god 17" skjerm har ikke samme svakhetene som en 19"

 

 

 

Forklare:

 

De 19" skjermene som i dag er bra til spill, har ofte tn panel. Siden den er 2" større vil dette bli enda større insynsvinke lfor deg som bruker. Og innsynsvinkelen er rompe på tn panel.

Lenke til kommentar
Eizo er knallskjermer, men har ikke satt meg inn i L578 ennå.

 

Det med skjerm er ulikt fra person til person. En som kommer fra en Dårlig CRT vil juble uansett merke og modell når det gjelder LCD.

 

Jeg for min del foretrekker 17" fremfor 19", men vil aller helst ha en 20". Skriver du mye er 19" og 21" å fortrekke.

 

Men dette er en smakssak. Jeg sier at det desisdert beste kjøpet for øyeblikket er 20" til DELL.

 

Men det er varslet prisfall i de nærmeste dagene. Dog tviler jeg på at noen kan hamle opp med DELLene.

Er ikke helt enig med deg, hadde en Acer 17" CRT fra 1999 tror jeg det var og kikket så på en skjerm, som enkelte mener er dårlig, merke var en Orion 17", kan ikke si jeg jublet så mye over denne. Innsynsvinkelen på Orion er også ræva i forhold til min Eizo L768.

 

Det eneste minuset med denne skjermen jeg har er blå tekst kan ha en tendens til å få en rødfarge i skriften, men dette er kanskje normalt?

 

Nå er det ikke bare Orion som ikke har den beste innsynsvinkelen, det gjelder vel de fleste billigere skjermene, og kvaliteten på bildet også.

Endret av Abits
Lenke til kommentar

Noen spørsmål til LCD guruene på denne tråden..

 

Når vil vi begynne å få LCD skjermer med større oppløsning enn 1600x1200? Er det noe som tyder på at det vil komme snart (under 16.000 kr. grensen), eller må jeg vente noen år? 30” til Apple har jo 2560x1600, men den funker vel ikke på PC? Har en NEC 2080UX+, men til arbeid med digitale foto er jo ikke dette så stor oppløsning.

Lenke til kommentar
30” til Apple har jo 2560x1600, men den funker vel ikke på PC?

Joda, det gjør den! :)

 

Edit: Ehh.. den gjør visst ikke det nei, i motsetning til de andre Cinema Display-skjermene til Apple.

Jo, det går vist å kjøre 30" til Apple på PC om man har Geforce 6800U/GT m/ Dual DVI.

 

Den må du se å få en test av, Dahle :D

Lenke til kommentar

Skal gjerne teste, men saken er den at jeg tester svært lite skjermer fremover. Fra August kommer min aktivitet til å synke betraktgelig. Da kjøper jeg meg hund. Dette betyr starten på slutten av min datakarriere.

 

Før dette er det sommerferie.

 

Dog kommer jeg til å besøke forumet i ny og ne, men jeg tror jeg gir meg som både skribent og moderator. Får se om jeg ikke kan skrive en artikkel før denne tiden.

Lenke til kommentar

Hei, interessant å høre om denne skjermen :)

 

Linken fra Prisguiden funker ikke lenger, Dell har fått nye sider.

Det er disse det snakkes om ikke sant? (Jeg må forsikre meg om at jeg ser på rett skjerm :blush: )

- Dell Ultrasharp 2001FP 20" - Dual tone - TCO03

- Dell Ultrasharp 2001FP 20" - Midnight grey - TCO99

 

Som dere ser fra linkene, er det to forskjellige skjermer. For meg ser det ut som fargen (dual tone vs. midnight grey) er eneste forskjell. Er det nok til å forårsake forskjellig TCO-nivå? Har det noe å si? (Utseendemessig har jeg alltid likt svart)

Hva er i så tilfelle dual tone? litt sølv og litt svart? (bildene var helt like på begge modellene)

 

Er dette rett og slett en veldig god all-round skjerm?

Jeg bruker PC-en til surfing, musikk, film, og litt spill (men er ikke extrem gamer). Jeg ser for meg at jeg kan bruke rundt 4-5000 for en ny skjerm.

Da må jo dette være midt i blinken ikke sant?

Lenke til kommentar

2001FP gray og dualtone er same skjerm men kravet i TCO 03 er strengare iforhold til kontrast mellom bildeflate og ramme. (20-80% meiner eg det var) Dermed vil heilt kvite rammer og svarte rammer falle utanfor TCO03-kravet. Derfor blir desse modellane spesifisert med TCO-99.

 

For det andre spørsmålet ditt så kan eg berre svare ein ting JA. (akkurat som øivind)

 

mvh

JanEirik

(som lukter veldig på sin lcdskjerm nr 3 i storgutt-klassen, og gjett kva modell det blir)

Lenke til kommentar
Vi ser dessuten at stadig flere produsenter tilbyr høyere og høyre lysstyrke på skjermene sine. Flere er allerede opp i 400 cd/m2.

 

Vi legger merket til at man som bruker av slike lyssterke skjermer ofte blir tørrere og mer sliten i øynene ved bruk av disse. Den er rett og slett for lyssterk. Dette passer bra om du liker å ligge på stranda med sola rett i skjermen. Jo mer lyssterk den er jo bedre er den i sterkt dagslys. Selv er jeg sjelden på stranda med min skjerm, og foretrekker mindre lyssterke skjermer. Jeg anbefaler 250 cd/m2 som det optimale når det gjelder lysstyrke. Man vil til og med oppleve at man må senke brightness om natten fordi lyset er for sterkt.

 

Skriver dette fordi øynene våre er noe av det viktigste vi har :D

Gode øyne er viktig, sinnsykt viktig. Skulle ønske jeg hadde litt bedre øyne selv, er nemlig sterkt nærsynt brillebruker. Jeg må ha en veldig bra skjerm og setter stor pris på bra lysstyrke og kontrast. I utgangspunktet synes jeg det er bedre å ha en lyssterk skjerm som man enkelt kan justere til et lavere nivå enn omvendt. Mitt inntrykk er at det er veldig lurt å ha god belysning i tillegg. Det stresser langt mindre på øynene når det ikke er for stor forskjell i kontrast mellom skjerm og omgivelsene. Jeg klarer f.eks. ikke å sitte i et mørkt rom om natta med kun pc-skjermen på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...