Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, ja, da må jeg bare hive meg på bølgen av de som bygger kabinettene sine selv. Og må få presisere at jeg da aldri har laget et kabinett eller moddet et kabinett før, så dette kan jo bli riktig så moro. :p Første tankene var å bygge kassen helt selv med aluminium, men fant ut at jeg verken hadde noen gode muligheter til å _FÅ_ noe alu, eller at jeg kunne å behandle det. Så da rota jeg litt nede i kjelleren og fant en gammel SVCD spiller vi hadde (Ser ut som en liten dvd-spiller) og fant ut at jeg ville bygge noe ut av den.

 

Mange mener kanskje jeg ikke bygger kassa selv, men shitt au.. :p Første gang veit dere, vær snill.. ;)

 

Kassa (Toppen til venstre, bunnen til høyre, bakdel nederst):

003_small.jpg

 

Litt av delene (Athlon 1,1Ghz, 256SDRAM, 100GB WD, 100Mbit eth):

001_small.jpg

 

og her ser dere kassa i forhold til ett A4 ark:

002_small.jpg

 

Jeg har tenkt å ha fronten i plexiglass med solfilm (helt svart), med en knapp foran som skal være i noe gjennomsiktig stoff, aner ikke hva ennå, som har to leds i seg hvor det ene er On/Off, og det andre er HDD aktivitet. Har også tenkt å bygge inn trådløst nettverk og mus og tastatur inne i kassa, så minst mulig stikker ut. I psu fronten hadde jeg tenkt en shuttle psu (Hvis noen ikke har noen bedre forslag?) Dette fordi den er smal og "lang", har nemmelig ikke så mye plass når jeg setter inn hovedkortet. På bakdelen skal jeg kun ha eth, lyd og vga utgang, plus strøm. Så her trenger jeg litt hjelp til hvordan jeg skal forlenge disse. PSU skal stå bakerst, og så skal hovedkortet fremst i PCen.

 

Hvis noen har forslag eller innvendiger, kom med de, er åpen for forslag :) Som sagt, dette er min første og da er det greit med litt hjelp fra erfarne byggere. :)

 

Mvh,

Boye Holden

Endret av esselt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke noen sketchup filer nei, har faktisk ikke orket å laget noe slikt.. :p

Planen var også å lakkere alt sammen svart slik at det henger sammen med plexi'en i front da... Men, vi får se, venter på at PSU'en skal komme o.l. :)

 

Noen som vet av ett skjermkort som er av ca lik størrelse som ethernet kortet på bilde 2? har litt begrenset plass og det er ikke integrert skjermkort i hovedkortet. :S

Lenke til kommentar

HDD ca20W (edit:25W)

RAM ca10-15W

HK ca20W

NetverkKort ca5W

CPU ca40W (edit: Athlon 1100MHz 0° - 95° 200MHz 60W 34A)

 

ca95Watt (edit:120W) + skjermkort? + CD brenner?

 

Dette blir minimum så du burde ha en strømforsyning på 200+Watt

Endret av 555
Lenke til kommentar

Regn det ut mer nøyaktig her (nå er den oppdatert også)

De beregningene overnfor er feil, en HDD bruker 25 W pr. stk. (etter kalkulatoren jeg har linket til) RAM`en bruker_kanskje_litt mer, men resten stemmer kanskje (litt lite på CPU`en også kanskje)

Bare et tips, så ikke esselt kjøper en PSU som ender opp med å være for svak ;)

 

EDIT: Fant en leif med linken min lenge etter jeg posta det :blush:

Endret av sigen
Lenke til kommentar

Hvis jeg kjøper en 120W liknende da? Skal bare ha ett lite sugent skjermkort uansett, bare for å få no bilder på skjermen, alle delene har jeg funnet i huset, så hadde ikke tenkt å bruke så mye penger på det, har en god del skjermkort, men vet ikke om noen er såpass små at de kan passe inn.

 

Så i tilfelle, noen som vet hvor man kan kjøpe ett billig(!) skjermkort som er ca like stort som nettkortet dere ser til høyre nederst på bilde 2?

Lenke til kommentar

Da har jeg bestilt ett nytt hovedkort og en shuttle psu.

 

Grunnen til at jeg har kjøpt ett nytt hovedkort var at jeg fikk ett m-atx til 250,- som hadde lan og vga innebygd, og det har mer oppgraderingsmuligheter. Men, jeg har for tiden ikke noe ddr ram (som det nye hovedkortet bruker) så vi får se hva som skjer. Blir ikke større prosessor ennå. Tenker det tar ett par dager eller over helga før jeg får hk og psu.

 

Mvh,

Boye Holden

Lenke til kommentar

Har kuttet litt og målt og funnet ut hvor jeg skal ha alle komponentene for at de ikke skal kræsje med hverandre.. :p

 

Kan bare si en ting, det er ikke for mye plass i allefall!

 

Skal kutte mer og forhåpentlighvis begynne å sette opp litt i morgen. Vi får se hva vi rekker, og lakkere selvfølgelig...

 

Bilder kommer med neste oppdatering, da de er litt mer spennende enn de jeg sitter med nå. ;)

 

Mvh,

Boye Holden

Lenke til kommentar

Yapp, som jeg lovte, men som ikke ser ut at bryr noen.. :p Her kommer update. ;)

 

Jeg hadde fått Shuttle PSU'en, og det første som skjedde var jo seff at jeg skrudde opp hele saken. Må til!;)

001_small.jpg

 

Også, for de spesielt interesserte, som aldri har sett innsida av en shuttle psu;

004_small.jpg

 

Og, etter litt intens kapping med min ekselente dremel så fikk jeg faktisk til å få noe som lignet ei utskjæring. (Må nevnes at jeg så å si aldri har rørt en dremel før :p)

006_small.jpg

 

Og, så i dag var jeg enda flinkere og kappet ut på andre siden slik at jeg fikk pakket på plass hk, og hold dere fast, DET PASSET! :O (Dere kan også se det trådløse nettkortet som skal inn ;)

007_small.jpg

 

Se så flink!

008_small.jpg

 

Har litt klaring, men det blir mer.. :)

009_small.jpg

 

Og her har skruer o.l. kommet, med gummi o-ringer :)

012_small.jpg

 

Det var stort sett alt, skal vel begynne å lage meg ett PCB brett om ikke lenge, og o.l. Så trenger jeg noen vifter, og har sett på de SilenX viftene, men lurer på om en 120mm som ikke er festet til kjøleblokka klarer å kjøle prosessoren nok? Så kanskje to 60mm i bakkant? Hva synes dere om den tanken? Takk for tilbakemelding jaffal! :)

 

Mvh,

Boye Holden

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...