Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hub eller switch?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei, jeg skal ha et lite hjemmeLAN og lurer på hva som er forkjellen mellom hub og switch?............og hvilken av de jeg trenger?

 

Hva kan dere anbefale for en rimelig penge? trenger fra 8 til 16 porter!

Ta selvfølgelig En switch eller en router.

IKKE hub, det er bare piss.

Lenke til kommentar

IKKE hub, det er bare piss.

Hm. Trådstarter lurte på forskjellen mellom en hub og en svitsj.

 

En hub "kringkaster" alle pakker den får inn til alle andre porter, mens en svitsj leser headeren til pakken og sender den til kun den ip-adressen den skal til.

 

Hvis man har mange paralelle overføringer (som på et LAN), maskin A skal sende filer til B, maskin C-D, E-F og så videre vil man drukne nettverket med en hub fordi alle overføringer blir kringkastet til alle maskiner. Med en svitsj kan man i teorien overføre med full fart mellom A og B og mellom C og D samtidig.

 

Huber brukes nok ikke så mye mer, men har du noen liggende kan du sikkert finne bruk for dem et sted i nettverket hvor det ikke skal foregå parallell overføring av store mengder data.

Endret av hsiverts
Lenke til kommentar

IKKE hub, det er bare piss.

Hm. Trådstarter lurte på forskjellen mellom en hub og en svitsj.

 

En hub "kringkaster" alle pakker den får inn til alle andre porter, mens en svitsj leser headeren til pakken og sender den til kun den ip-adressen den skal til.

 

Hvis man har mange paralelle overføringer (som på et LAN), maskin A skal sende filer til B, maskin C-D, E-F og så videre vil man drukne nettverket med en hub fordi alle overføringer blir kringkastet til alle maskiner. Med en svitsj kan man i teorien overføre med full fart mellom A og B og mellom C og D samtidig.

 

Huber brukes nok ikke så mye mer, men har du noen liggende kan du sikkert finne bruk for dem et sted i nettverket hvor det ikke skal foregå parallell overføring av store mengder data.

Vanlige switcher "ser" ikke på IP-adressen, men på MAC-adressen. Det finnes riktignok såkalte lag-3 switcher som "ser" på IP-adressen, men de er vel så langt jeg vet såpass dyre at ingen ville finne på å bruke de i et lite hjemmenettverk. Ellers er det helt klart at switch er det som er mest aktuellt i et hjemmenettverk. evt. om en (bredbånds-)router med innebygget switch.

Lenke til kommentar
Kan anbefale Sunsway sin 8-porter Switch  :thumbup:  Den er blant de billigste, minste og beste som jeg har opplevd!

For et par år siden hadde jeg en Sunsway/STLab 8-ports switch. Den klikket etter ca 4 måneders tjeneste. Nå har jeg en 8-ports CNet-switch, som fungerer utmerket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...