Gå til innhold

Forslag: Python-forum under Programmering


Anbefalte innlegg

Python er et språk som har en brukerbase på flere millioner, og som vokser. Det er kjerneteknologi bak Gmail og Google Groups, og hos Industrial Light & Magic. ifm StarWars. Det er et glitrende språk til systemadministrasjon under Windows og Linux, til tekstmanipulering og web-prosjekter. Python utmerker seg ved å være enkelt å lære seg, lett å lese og samtidig kraftig. At BitTorrent er et rent Python-produkt, burde si sitt, ettersom rundt 50% av all internetttrafikk om dagen går via Python-kode. Nokia har akkurat sluppet Python for Series 60 (Symbian), noe som gjør det enkelt å scripte på mobilen. Nokia vraket PERL til fordel for Python. Python er ellers brukt i installeren på RedHat, i det meste som skjer i Gentoo. Ubuntu Linux baserer seg på Python og som en liten kuriositet kan jeg nevne at et OS er underveis der et hovedmål er å i størst mulig grad basere seg på Python (Unununium)

 

Likevel finnes det ikke et forum for Python her...

 

For et år siden, stilte jeg spørsmålet Hva med et forum for Python? uten å få noen respons fra forumansvarlig.

 

Dersom det er gode grunner til at det ikke kan opprettes et slikt forum sammen med de andre (Perl, PHP, Assembler osv), så må man jo bare godta det. Men: Finnes det noen slike gode grunner? Jeg tror ikke det.

 

Håper at det er er mulig å med et lite grep her, så kan jeg for min del love å ta del i forumet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

QUOTE (zeitgeist @ 03/04/2005 : 13:33)
[snip]

For et år siden, stilte jeg spørsmålet Hva med et forum for Python? uten å få noen respons fra forumansvarlig.

[snip]

Iogmed at Kilogram; som er ansvarlig for Programmer-delen av forumet og medlem av forumstyret, har svart i den forrige tråden din så har du faktisk fått svar av en forumansvarlig.

 

EDIT: Her er en link til en annen som spurte, med begrunnelse om hvorfor det ikke blir noe av. Click me

Endret av Dingot0m
Lenke til kommentar

Siterer Torbjørn:

 

QUOTE
Det kan jo bare fjernes hvis det ikke blir noe særlig suksess..

Det er nok av forum her som har liten eller lingen aktivitet..

 

Ting har/kan ha forandret seg siden sist gang det var et Python-forum.

 

QUOTE
--snip--
Hva i himmel og hav gjør det at noen forum "nesten er tomme"? Spiller det noen rolle? Kan noen forklare meg? Jeg har to "bokmerker" her; et til "C++"-forumet, og et til "Generell.."-forumet. Og hadde det f.eks. vært lite aktivitet i C++-forumet, hadde ikke det hatt noen betydning.

Vi driver ikke "business" her - og vi er ikke jålete. Frihet, fakta, kommunikasjon og morro - det er (bør være) alt.

Dette blir mest en rant fra min side:
Ellers støtter ikke forumet godt nok oppdeling og muligheter som f.eks. å ha et felles forum under to kategorier o.l. (edit: eller går slike ting?) -- det kommer aldri til å bli "perfekt" slik ting er nå. For eksempel kan man snakke om APIer uavhengig av hvilket språk man bruker. (f.eks. OpenGL og wxWidgets ..)
--snip--

 

Kan en mod forklare meg ulempene ved å ha forum med lite aktivitet?

Endret av Gimper
Lenke til kommentar

QUOTE (Dingot0m @ 03/04/2005 : 12:41)

Iogmed at Kilogram; som er ansvarlig for Programmer-delen av forumet og medlem av forumstyret, har svart i den forrige tråden din så har du faktisk fått svar av en forumansvarlig.

 

Du har rett. Jeg begriper ikke hvordan jeg kunne overse det.

 

Det er også riktig at det var et Python-forum på gamle sourcecode.no. Det var kanskje ikke mye brukt, men det var ikke sourcecode.no heller.

 

Og nei, et Python-forum vil ikke bli like heftig brukt som forumene for PHP eller VB, men hva så?

 

Problemstillingen er, etter mitt syn, så enkel som denne: Så sant det ikke forefinnes vektige grunner som taler mot et forum, så bør det finnes. Python er ikke et lite språk som brukes av få mennesker (ref Icon, Caml, Erlang, Haskell), det er et sentralt opensource-språk. Det tredje P-språket. Den tredje P i LAMP (Linux, Apache PHP/Perl/Python).

 

Jeg kan også legge til at Python via Jim Hugunins IronPython på Microsofts bekostning blir et .NET-språk med rå benchmarks og allererde kjøre under Java som

Jython og med gode grunner brukes av mange

 

Å referere til antatt lite bruk, er en ytterst dårlig begrunnelse og om det er den eneste så greit, det må godtas, men det er også alt. Forøvrig mener jeg det bør være et Ruby-forum også. Jeg bruker det ikke selv, men det er et up and coming språk og jeg kan ikke med min beste vilje se hvorfor man skal være så forbasket konservativ og tantete om dette: Det handler jo også om å være aktuell og åpen, og ikke komme diltende etter.

 

Siden det per i dag ikke er noe alternativt sted for et Python-forum og et Ruby-forum for den saks skyld (utenom usenet), vil et Nei Til Python-forum /Ruby-forum i praksis være et Nei til et Norsksspråklig Python-miljø. og et Norsksspråklig Ruby-miljø.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke noe særlig å legge til, men jeg støtter zeitgeist helhjertet i dette. I Generell/annen programmering er det minst tre tråder om Python i de siste femten aktive trådene. I tillegg vil jeg tro at aktiviteten øker ytterligere om vi får et eget Python-forum.

 

Vi vil ha et Python-forum!

Lenke til kommentar

har savnet et python forum, ja :)

 

Tror tiden er moden for det nå.

 

Jeg nevner forøvrig min originale ide å ha noe a la http://forum.hardware.no/index.php?c=2 -> http://forum.hardware.no/index.php?showforum=168 (Spillforum) for scripting språk. En felles underkategori for perl/php/python/ruby (og etter hvert andre slike språk).

 

EDIT: ASP og Javascript kan sikkert flyttes inn under en slik kategori og..

Endret av Terrasque
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...