ZyberZone Skrevet 10. april 2005 Skrevet 10. april 2005 (endret) eg synes det er tragisk at iptelefoni koster noko i det heile tatt for ein fastavgift på 10kr kvar månad og ring så mykje du vil så tjener enda telefonselskapa minst 99% Vel, så lenge du ringer innenfor det egne nettet, så er det jo helt greit at det ikke koster noe, for da koster det ikke noe for leverandøren av IP-telefoni. (de fleste har vel dette??) MEN, når du ringer til en vanlig telefon, så MÅ du ut av deg egne nettet. Og da MÅ leverandøren betale noe. Kan prøve å forklare litt Kunden prøver å ringe en venn i tyskland. Han slår tlf nr til tyskland. Det som skjer er at signalene går ifra kunden, til en server hos televoip (kunden har i dette eksemplet televoip). Så går singnalene via internett til en server i tyskland, som er koblet til telefonnettet i tyskland. MEN herifra må televoip betale det tyske telefonselskapet det de koster å ringe i tyskland. Derfor kommer du ikke kunne å ringe så mye du vil for 10 kr/måned Derimot kanskje for 150 eller 200 kr. Det kommer nok til å koste penger i fremtiden også Helt til vi får fjerenet det gamle telefonsystemet, og bare bruker IP telefoni Hadde alle hatt IP telefoni, hadde vi ikke behøvd å route trafikken untenfor internett, og da hadde det blitt billigere Edit: Som sagt, dette er ikke noe godt tilbud ifra telenor. Og det er ikke heller det de ønsker. De gjør ikke dette for å tjene penger. De gjør dette for at markedet "krever" det. Hvorfor skal Telenor komme med et kjempetilbud? Dette er jo en direkt konkurent til fast-tlf. Endret 10. april 2005 av ZyberZone
Ozelot Skrevet 10. april 2005 Skrevet 10. april 2005 Dessuten har telenor god support, og stabile linjer. Både sant og usant. Supporten har vært rævva hos oss(lite gøy å få inkassokrav dumpet i posten uten purring ) Men jeg har dog ikke opplevd noe gale med linjene deres, selv om jeg ikke får 1mbit lengre(tror det skjedde noe etter jul, fikk alltid over 1024Kbits på itavisen sin test, nå er den under 900)
Caddy Skrevet 10. april 2005 Skrevet 10. april 2005 Så snart noen andre aktører kan tilby adsl/bredbånd der jeg bor, kommer jeg til å si opp telenor.
Qwem Skrevet 10. april 2005 Skrevet 10. april 2005 bruk skype. Det er gratis til andre som bruker skype, men kvaliteten er ofte så som så. Det koster og drifte ting. Til alle dere der ute som mener at alt burde vært gratis, eller tett ved. Ville dere vært tilfredse med dårlig kvalitet på de tjenestene dere hadde så lenge det var billig? Hadde det vært kult og hørt det du nettopp sa repetert tilbake til deg ca 2-3 sekunder etter at du sa det? Eller eventuelt at du hadde ekstremt dårlig ping når du spilte? Eller at linja di datt ned hele tida? Eller at når du ringte etter hjelp fikk beskjed om at du kun måtte kontakte kundeservice via mail, selv da linja di var nede? Man kan få ekstremt billige løsninger, men det går ofte utover kvalitet. Har sittet på tlf-salg før jul, og du verden så mange som hadde utrolig dårlige ip-telefon-løsninger osv. Ikke vits og snakke med de en gang, for en brukte jo evigheter på og forsikre seg om at de hadde hørt alt jeg sa. Og de hadde verken linjer fra telenor eller ip-telefon. De hadde billige ip-telefon-løsninger, og billige linjer. Flott og snakke med folk da. Var interessert i og bytte til ip-telefon selv fram til jeg hadde den jobben. Etter det, så fant jeg ut at vanlig mobil, samt fast-telefon var fine saker. Betaler gladelig litt ekstra for ting som mer eller mindre garantert alltid virker bra.
FlexiMAN Skrevet 12. april 2005 Skrevet 12. april 2005 (endret) Må bare komme med en liten komentar til alle de som sier at telenor er dårlige. Har 2048/256 linje fra telenor og før det hadde jeg 704/128 linje fra jo nettopp telenor. I løpet av de to årene som jeg nå har jeg opplevd å være uten inett i 2 uker og 5 min. De 2 ukene var fordi at pcen var defekt de 5 minuttene var nede tid på inett. 5 min på 2 år!!!!! Har ikke sett noen av de som klager på telenor komme med noen eksempler på hvorfor telenor er dårlige Kan også med føye for de av dere som er cs gamere: Har spillt 4 stk på denne linja på norske servere med under 100 i ping! Hvis du skal ha bedre enn det så må du over på sdsl elle shdsl. Endret 12. april 2005 av FlexiMAN
Ost99 Skrevet 12. april 2005 Skrevet 12. april 2005 <snipp>Kan også med føye for de av dere som er cs gamere: Har spillt 4 stk på denne linja på norske servere med under 100 i ping! Hvis du skal ha bedre enn det så må du over på sdsl elle shdsl. Under 100 i ping? Og det skal liksom være bra? Har vanligvis 35-45 i ping, det er levlig. Med litt bakgrunnstrafikk (500kb/s ut 2000kb/s inn) får jeg 60-80 i ping, som er relativt uspillbart. Vil du vite hvorfor telenor suger? 1) 128-256kb/s ut er ubrukelig 2) ca 100 kr overpriset for adsl, sugerør i lommeboken på telefoni 3) får påpakkning årlig for høyere fortjeneste enn tillatt i konsesjonen på mobiltelefoni 4) struper nettet, er i realiteten ikke internett-tilgang, men web+epost-tilgang 5) ikke tillatt med servere i adsl privat-nettet (dette inkluderer permanente spill-servere, terminal-login og web) 6) selger adsl til husstander uten dekning 7) tvilsomme avtaler mellom telenor og findexa 8) skikkelig, *skikkelig* dårlig kompetanse på førstelinje support 9) *null* respekt for kunden
TEE Skrevet 12. april 2005 Skrevet 12. april 2005 Vil du vite hvorfor telenor suger?1) 128-256kb/s ut er ubrukelig 2) ca 100 kr overpriset for adsl, sugerør i lommeboken på telefoni 3) får påpakkning årlig for høyere fortjeneste enn tillatt i konsesjonen på mobiltelefoni 4) struper nettet, er i realiteten ikke internett-tilgang, men web+epost-tilgang 5) ikke tillatt med servere i adsl privat-nettet (dette inkluderer permanente spill-servere, terminal-login og web) 6) selger adsl til husstander uten dekning 7) tvilsomme avtaler mellom telenor og findexa 8) skikkelig, *skikkelig* dårlig kompetanse på førstelinje support 9) *null* respekt for kunden 1) Dersom det hadde vært ubrukelig, som du sier, hadde de ikke vært den største ISPen. Ubrukelig for noen, ja. Da er det jo greit at man har konkurranse. At andre ikke tilbyr i nærheten av samme dekning viser jo hvor godt markedet er. 2) Telenor får ikke lov at PT og være billigst, derfor er de overpriset. De tvinges rett og slett til å ta høyere priser enn konkurrentene. 3) Heller ikke på mobiltelefoni får Telenor lov til å bruke pris aggresivt. Dersom de skal komme ned på nivået myndighetene mener er akseptabelt på fortjeneste må de tvangsflytte abonnenter. 4) På hvilken måte struper Telenor nettet? 5) Hvordan hindrer de deg i å sette opp servere? 6) Det samme gjør Tiscali, Tele2, Bluecom, Firstmile, NextGenTel og mange andre. Betyr det at alle disse også suger, eller er det bare Telenor som skal ha kjeft for det? 7) Kan du spesifisere disse tvilsomme avtalene? 8) Nok en gang så suger i så fall stort sett alle ISPer. 9) *host*NGT*host*
galaxee Skrevet 12. april 2005 Skrevet 12. april 2005 Haha Kostnad pr. minutt til fasttelefon Da er jo poenget borte med ip telefoni fra TN Telio og andre har jo gratis
So|o Skrevet 12. april 2005 Skrevet 12. april 2005 Haha Kostnad pr. minutt til fasttelefon Da er jo poenget borte med ip telefoni fra TN Telio og andre har jo gratis Ja de har kostnad til fasttelefon, men ab. prisen er også 110 kr billigere pr. mnd enn Telio, så det kan lønne seg hvis man ikke ringer mye.
rscue Skrevet 12. april 2005 Skrevet 12. april 2005 Bruker selv ip24 og de har like bra kvalitet på samtalene som fasttelefon, finnes ingen forsinkelser heller.. Ip telefon må settes opp rett for at det skal fungere 100 % .. Uansett koster det 0,09 kr pr mkin og ringe og 0,- i mnd avgift. En skal derfor ringe mange timer for at f.eks ip telefon levrandører med fast pris skal lønne selv om det 0,- kr pr min å ringe til fasttelefon.. RScue
tom waits for alice Skrevet 12. april 2005 Skrevet 12. april 2005 eg synes det er tragisk at iptelefoni koster noko i det heile tatt for ein fastavgift på 10kr kvar månad og ring så mykje du vil så tjener enda telefonselskapa minst 99% Hva mener du med det? 99% av hva? Betyr det en fortjeneste på 99% av omsetning, altså at de bare har 10 øre i månedlige kostnader per kunde? Eller betyr det at de tjener 99% av kostnadene, altså 1% underskudd? Elller...? Vel, så lenge du ringer innenfor det egne nettet, så er det jo helt greit at det ikke koster noe, for da koster det ikke noe for leverandøren av IP-telefoni. I tilfellet Telenor gjør det vel det? Det koster bortfallet av inntekten fra dagens tellerskritt på fasttelefon. At de vel knapt har noe valg etterhvert er en annen sak. Geir
rvenes Skrevet 12. april 2005 Skrevet 12. april 2005 (endret) <snipp>Kan også med føye for de av dere som er cs gamere: Har spillt 4 stk på denne linja på norske servere med under 100 i ping! Hvis du skal ha bedre enn det så må du over på sdsl elle shdsl. Under 100 i ping? Og det skal liksom være bra? Har vanligvis 35-45 i ping, det er levlig. Med litt bakgrunnstrafikk (500kb/s ut 2000kb/s inn) får jeg 60-80 i ping, som er relativt uspillbart. Vil du vite hvorfor telenor suger? 1) 128-256kb/s ut er ubrukelig 2) ca 100 kr overpriset for adsl, sugerør i lommeboken på telefoni 3) får påpakkning årlig for høyere fortjeneste enn tillatt i konsesjonen på mobiltelefoni 4) struper nettet, er i realiteten ikke internett-tilgang, men web+epost-tilgang 5) ikke tillatt med servere i adsl privat-nettet (dette inkluderer permanente spill-servere, terminal-login og web) 6) selger adsl til husstander uten dekning 7) tvilsomme avtaler mellom telenor og findexa 8) skikkelig, *skikkelig* dårlig kompetanse på førstelinje support 9) *null* respekt for kunden 1. Er 256 ubruklig? damn? så da skal ikkje linja mi heime fungere? Finnes andre mennesker ute der enn warezkiddies. 2. Er kunden som velger ISP, er dei for dyre, velg ein anna. 3. Telenor har også fått pålegg om og ikkje være for billige, fordi dei ikkje skal konkurere ut små isp'ene. 4. Vis du logger inn i kontrollpanelet kan du enkelt fjerne den sperra. Det kalles kundesevice. Dei sperrer ute det som dei fleste ikkje treng og ikkje vil ha. 5. Det er ikkje eit problem ein gang. 6. Alle kan ta feil. Er du feilfri (du har jo bomma på alle disse påstandene, så nei, du er ikkje feilfri du heller, ei er Telenor) 7. Spesifiser 8. Vel vel... 9. Har dei? Virka ikkje slik når eg ringte til dei. 10. Det er "inn" og hate Telenor, skjønner ikkje kvifor. Endret 12. april 2005 av Cornel
FlexiMAN Skrevet 12. april 2005 Skrevet 12. april 2005 Kan ikke noen plz komme og fortelle meg hvorfor telenor er så dårlige ? Det er jo utallige som sier: Å telenor er så dårlige..... osv men kan ikke noen si meg noen påstander som viser at telenor er dårlige ? Og gjerne noen som er saklige hadde også vært fint.
Qwem Skrevet 12. april 2005 Skrevet 12. april 2005 10. Det er "inn" og hate Telenor, skjønner ikkje kvifor. Telenor er store, derfor blir de kritisert. Mange som hater f.eks. NRK og. Men slikt vil det alltid være. Cornell, takk for at du påpeker at det fins andre mennesker her i verden enn warez-kiddies. Til alle dere på forumet her som mener at 128k og 256k er altfor lite ut. Det er mange her i Norges vidstrakte land som ikke har behov for mer. Til helt normal surfing på nett, nedlasting, sjekking av mail, chatting osv, så har en ikke behov for mer. De eneste som har behov for mer uthastighet er de som deler mye, og da vil du som regel uansett være ekstremt bevist på hva slags linje du har, og vil velge det som passer ditt behov. Telenor har 350 000 kunder på adsl, og dekker behovet meget bra for store mengder av disse kundene. Husk at flertallet av de som bruker internett privat kun sjekker mail og surfer litt på nett. Er du bare etter båndbredde, så er kanskje ikke telenor tingen for deg, men da har du jo andre valg her i Norge. Forskjellige ISP'er sikter etter forskjellige kundesegmenter. Det er det flotte med valgmuligheter. Telenor struper ikke nett-tilgangen din. Du kan kjøre trafikk på alle porter hos telenor så sant du vil det. Det eneste telenor stopper er virus-trafikk og spam og slikt. Det står og spesifisert i brukeravtalen. Det er for og beskytte telenor sitt nett, samt andre brukere. Hadde alle ISP'er i verden stoppet uønsket trafikk som f.eks. virus, så hadde det blitt veldig lite virus-problematikk igjen. Så hva telenor struper hos deg som har opplevd det, gjerne gi eksempel. Og den hetsen mot 1. linje-support. Jeg jobber selv på 1. linje, og mine opplevelser angående mine kollegaer der er at alle er meget kompetente, og kan meget godt det som vi faktisk skal hjelpe kundene med. Om du som mener at 1. linje support er inkompetent, det kan hende at du traff på en konsulent der som ikke visste akkurat svaret på det du spurte om, eller kunne hjelpe deg med ditt problem. Derfor har vi og 2. linje som kan ta seg av mer kompliserte og tidkrevende saker. Telenor har meget bra kundeservice, og det er ikke uten grunn at vi har blitt kåret til og ha den beste kundeservicen i Norge flere år på rad av TV2 hjelper deg. Og ellers, så er vi behjelpelige med det meste. Og har du noen litt mer "underlige" oppsett som teknisk support ikke kan hjelpe deg med, og da oftest pga at vi ikke har support på det, så har man jo slike flotte forum som dette her på hw.no Og de meningene jeg ytrer her er mine egne, og ikke Telenor sine offisielle, selv om jeg jobber der.
vis2 Skrevet 12. april 2005 Skrevet 12. april 2005 Hei Hvor kan man laste ned telenors ip program , så jeg får prøvet det før jeg eventuelt bestiller Vidar
HAG Skrevet 12. april 2005 Skrevet 12. april 2005 Telenor har ulike måter de prøver å holde på kundene på. Ringer du fra fasttelefon til en mobilkunde som ikke har Telenor abonnement betaler du mer, Telenor til Telenor er billigst. Samme for mobiler - de prøver å "straffe" de som bruker andre leverandører. Kablene som trafikken går over kontrolleres av Telenor, fra senderene blir det annerledes, noen mobilselskap leier vel Telenor sine "master". De la nett på ei avgift til sine fasttelefonkunder når de ringer noen med IP telefon - var ei sak oppe i BT for ei stund siden der Telenorkunder som ringer til Austevoll betaler mer pr. minutt enn om de ringer til Australia Dette siden EL-selskapet der ute har lagt kommunen i "kabel" (fiber) og tilbyr IP tlf. til alle "billig" - Telenor prøver kanskje å hente tapte tlf. inntekter fra "eks. kundene" der ute med å ta desto mer av sine fortsatt trofaste kunder som fortsatt vil snakke med noen øyboere (mye vil ha mer?) Bruker Telio IP tlf. på Nextgentel ADSL linje, ingen har klagd på kvaliteten, eneste som koster mer enn fastavgifta blir tlf. til mobil (0,79/min) og til betaltjenester - før det hadde eg alt for lenge ISDN tlf. med ca. 250,- i fastavgift pr. mnd + minuttpris til samtlige.. Problemet er vel ikke at Telenor er dårlige - De er svært oppegående økonomisk, får penger utav "ingenting" og "hordene" er villige til å gi så de øker sin økonomiske profitt. Er selv utmeldt fra "horden" som økonomisk hjelper. Hjelper garantert nå også, men ikke direkte med abonnement eller tellerskritt - har ikke betalt tellerskritt direkte siden 98.
rvenes Skrevet 12. april 2005 Skrevet 12. april 2005 Telenor har ulike måter de prøver å holde på kundene på. Ringer du fra fasttelefon til en mobilkunde som ikke har Telenor abonnement betaler du mer, Telenor til Telenor er billigst. Samme for mobiler - de prøver å "straffe" de som bruker andre leverandører.Kablene som trafikken går over kontrolleres av Telenor, fra senderene blir det annerledes, noen mobilselskap leier vel Telenor sine "master". De la nett på ei avgift til sine fasttelefonkunder når de ringer noen med IP telefon - var ei sak oppe i BT for ei stund siden der Telenorkunder som ringer til Austevoll betaler mer pr. minutt enn om de ringer til Australia Dette siden EL-selskapet der ute har lagt kommunen i "kabel" (fiber) og tilbyr IP tlf. til alle "billig" - Telenor prøver kanskje å hente tapte tlf. inntekter fra "eks. kundene" der ute med å ta desto mer av sine fortsatt trofaste kunder som fortsatt vil snakke med noen øyboere (mye vil ha mer?) Bruker Telio IP tlf. på Nextgentel ADSL linje, ingen har klagd på kvaliteten, eneste som koster mer enn fastavgifta blir tlf. til mobil (0,79/min) og til betaltjenester - før det hadde eg alt for lenge ISDN tlf. med ca. 250,- i fastavgift pr. mnd + minuttpris til samtlige.. Problemet er vel ikke at Telenor er dårlige - De er svært oppegående økonomisk, får penger utav "ingenting" og "hordene" er villige til å gi så de øker sin økonomiske profitt. Er selv utmeldt fra "horden" som økonomisk hjelper. Hjelper garantert nå også, men ikke direkte med abonnement eller tellerskritt - har ikke betalt tellerskritt direkte siden 98. Klart det er billigere og ringe fra telenor til telenor. Slepp fordyrende ledd ved og gå via andre opratører.
Malvado Skrevet 12. april 2005 Skrevet 12. april 2005 Det som egentlig er ganske ille å tenke på er jo at Telenor var jo egentlig eid av folket og at det var oldeforeldrene våre som gjorde det mulig å kommunisere mellom oslo - trondheim. Burde jo være "folke" pris på Telenor sitt nett, ikke blodpris.
HAG Skrevet 12. april 2005 Skrevet 12. april 2005 Klart det er billigere og ringe fra telenor til telenor. Slepp fordyrende ledd ved og gå via andre opratører. Javel, bruker Netcom på mobilen betaler det samme uansett hvilken mobiloperatør mottaker av samtalen har. Har også betalt samme pris fra fasttelefon til mobil uavhengig - og fortsetter med det hos TELIO Fastlinjene blir uansett "kontrollert" av Telenor - i modemtida hadde eg lavere pris (minuttpris) på internett med Netcom (som var nødt til å leie linjer) enn med samme løsning hos bl.a. Telenor - spesielt på dagtid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå