Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

hvor får man kjøpt kabeltang?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

har selv montert noen lokale nett med alt fra 5 til 30 kontaktpunkter og er glad i min clas ohlson tang. Ikke utslitt ennå

 

ps noen rj45 stk er ikke glade is store massive "cat5/6" kabler og noen har problemer med at låsespaken må bøyes høyt for å få lås

 

husk at du også kan få pastovertrekk til rj45 kontakter, praktisk med masse kabler til en switch og når du skal flytte (dra ut en) låsemekanismen fester seg ofte i andre kabler

prøv dette på en 3x 30 porter og du forstår nytten

 

husk at det finnes fire typer kabel

 

uskjermet og mangetrådet kabel mellom pc og netteverks kontakt på vegg

 

uskjermet og enkeltrådet mellom nettverkskontakt og koblingspanel/eller direkte i switch

 

og de samme som skjermet utgave

 

pps tykkelsen dvs diameter på enkeltrådet er ofte forskjellig; tenk høytalerkabel og velg det tykkeste du kan få...

Lenke til kommentar
takk for kjappe svar. jeg skal bare montere noen plugger på noe telefonopplegg, så kabeltyper og slikt skulle ikke være så problematisk.

 

fant ingenting på clas ohlson, men det er vel en slik? kan jeg evt bruke denne?

 

er det slik at lederene skal inn i kontakten med isolasjonen på?

Den første virker fint til ditt formål. Den kan brukes til både RJ-45 og RJ-11.

Den andre du lenker til er jeg ikke sikker på, men tror ikke dette er det du leter etter. (Det ser ikke ut som en tang.)

Å krympe RJ-45 kabler er en enkel sak. Det gir seg selv når du får delene. Husk bare at du må kjøpe kontakter hvis du ikke har det fra før. Det kan lønne seg å kjøpe en kontakt ekstra ettersom de kan gå istykker.

Lykke til.

 

EDIT: Husk å ikke avisolere kablene før du krymper kontakten. Når du krymper klemmes "tenner" igjennom kabelen og inn i lederene. Hvis du avisolere kan du fort få kortsluttning.

Igjenn: Lykke til

Endret av Dr.Ittsekk
Lenke til kommentar
Pressverktøy

For fastpressing av kabler i RJ45-uttak (krone®-type). Vendbart blad for fastpressing samt kapping.

 

Det er seint ja...eg las "For fastpressing av kabler i RJ45-plugg. :p

 

Den jeg har kostet 151 kr på komplett.

 

Pluss 120 i frakt ;)

Endret av zeph
Lenke til kommentar

Biltema sin modulartang til krymping av RJ-11 og RJ-45 er silkefin. Den andre er som korrekt gjengitt et kroneverktøy, eller snarere et stusselig forsøk på et sådant. Personlig har jeg koblet en del tusen (ja, TUSEN) ledninger med en skikkelig LSA+ (proffvarianten av kroneverktøy) da jeg var telemontør. Så kjøper jeg Biltema sin duppeditt og kommer hjem til hus, kone og barn og skal koble. Det er trolig første gang min datter ser sin far grine med verktøy i hånden.

 

Skal du koble veggbokser eller andre typer av krone-koblinger så gå til Datakjeden og kjøp en LSA+ til kr 150. Den koster altså kr 31 mer enn Biltema sin, men kr 48 MINDRE enn Clas Ohlson sin. Det er den 'ekte' proffvarianten som dytter og kutter i èn og samme operasjon og som ikke klager. Det følger attpåtil med eget hurtigtrekkshylster som ikke står en mm tilbake for Morgan Kane's ærverdige Wayne Martin-hylster.

 

Jeg kjøpte meg en slik LSA+, og siden da har hver dag vært en berusende lykkeopplevelse.

 

Frode

Lenke til kommentar
takk for kjappe svar. jeg skal bare montere noen plugger på noe telefonopplegg, så kabeltyper og slikt skulle ikke være så problematisk.

 

fant ingenting på clas ohlson, men det er vel en slik? kan jeg evt bruke denne?

 

er det slik at lederene skal inn i kontakten med isolasjonen på?

Den første virker fint til ditt formål. Den kan brukes til både RJ-45 og RJ-11.

Den andre du lenker til er jeg ikke sikker på, men tror ikke dette er det du leter etter. (Det ser ikke ut som en tang.)

Å krympe RJ-45 kabler er en enkel sak. Det gir seg selv når du får delene. Husk bare at du må kjøpe kontakter hvis du ikke har det fra før. Det kan lønne seg å kjøpe en kontakt ekstra ettersom de kan gå istykker.

Lykke til.

 

EDIT: Husk å ikke avisolere kablene før du krymper kontakten. Når du krymper klemmes "tenner" igjennom kabelen og inn i lederene. Hvis du avisolere kan du fort få kortsluttning.

Igjenn: Lykke til

Ang. avisolering: spiller det noen rolle da?

For at kabelen skal funke må vel tennene inn til avisolert metall for å få kontakt. Hvis er ledningene er avisolert før du krymper, og dette kan gi kortslutning når tangen kommer inntil de, vil det å la være å avisolere kun utsette kortslutningen til tangen er klemt igjen.

 

Fordelen med å la være å avisolere ligger heller i at det er litt jobb å avisolere 8 stk ledninger per plugg, samt at man unngår kortslutning ved at de kommer borti hverandre før de er på plass i hvert sitt spor. Men, dette hjelper som nevnt lite hvis tangbiten som presser inn tenner leder strøm, så konklusjonen må vel være å koble fra strømmen mens man holder på for å beskytte utstyret (et fint råd som igrunnen gjelder i ganske mange sammenhenger)

Lenke til kommentar

Den første virker fint til ditt formål. Den kan brukes til både RJ-45 og RJ-11.

Den andre du lenker til er jeg ikke sikker på, men tror ikke dette er det du leter etter. (Det ser ikke ut som en tang.)

Å krympe RJ-45 kabler er en enkel sak. Det gir seg selv når du får delene. Husk bare at du må kjøpe kontakter hvis du ikke har det fra før. Det kan lønne seg å kjøpe en kontakt ekstra ettersom de kan gå istykker.

Lykke til.

 

EDIT: Husk å ikke avisolere kablene før du krymper kontakten. Når du krymper klemmes "tenner" igjennom kabelen og inn i lederene. Hvis du avisolere kan du fort få kortsluttning.

Igjenn: Lykke til

Ang. avisolering: spiller det noen rolle da?

For at kabelen skal funke må vel tennene inn til avisolert metall for å få kontakt. Hvis er ledningene er avisolert før du krymper, og dette kan gi kortslutning når tangen kommer inntil de, vil det å la være å avisolere kun utsette kortslutningen til tangen er klemt igjen.

 

Fordelen med å la være å avisolere ligger heller i at det er litt jobb å avisolere 8 stk ledninger per plugg, samt at man unngår kortslutning ved at de kommer borti hverandre før de er på plass i hvert sitt spor. Men, dette hjelper som nevnt lite hvis tangbiten som presser inn tenner leder strøm, så konklusjonen må vel være å koble fra strømmen mens man holder på for å beskytte utstyret (et fint råd som igrunnen gjelder i ganske mange sammenhenger)

Ikke avisoler lederne! Da får du bare kortslutninger. Knivene i RJ-45 pluggen er laget for å "skjærer" seg lett gjennom isolasjonen. Vist du avisolerer blir lederne liggende sammen inne i pluggen og du har en kortsluttning hele tiden. :(

 

Ang. det folk sier om at "låsen" i strekkavlastningen ryker. Sikker på at dere her pluger laget for den typen kabel du skal terminere? Du har nemelig plugger laget for flat aparatkabel, og denne ryker ganske så lett når man dytter inn en rund 4par. Vær sikker på at du får tak i plugger beregnet for rund kabel!

Lenke til kommentar

Hvor får man kjøpt billig kabel og plugger? Driver å bygge hus, skal ha lyse bredbånd, telefoni og kabel. Slik jeg har forstått det så går alle deres signaler gjennom kat5 kabler. Kanskje også noen vet hvor de selger nettverksbokser (montert på vegg) med 3 utganger?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...