Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Telenor endelig klar med IP-telefoni


Anbefalte innlegg

For oss som har Telenor..

 

Telenor skulle egentlig lansert sitt IP-telefonitilbud før jul, men dette ble utsatt fordi selskapet valgte en løsning der folk flytter over sitt eksisterende telefonnummer i stedet for å få et nytt.

 

Tidligere har Telenor lovet overfor digi.no at man skulle lansere i andre halvdel av mars og det rekker nå selskapet.

 

For i formiddag mottok digi.no en invitasjon med overskriften "Telenor med bredbåndstelefoni i privatmarkedet". Der innkaller Telenor til pressekonferanse i morgen formiddag.

 

- Vi lanserer onsdag og leverer fra 11. april, sier Telenors informasjonssjef Atle Lessum til Aftenpostens nettutgave.

 

I følge analyseselskapet Norsk Telecom i februar hadde da så langt 70.000 husstander skaffet IP-telefoni.

 

Denne artikkelen er hentet fra http://www.digi.no/php/art.php?id=211224

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Lurer på hvordan telenor sitt tilbud blir i forhold til ytelse/pris.

Vanskelig å si om de kommer til å legge seg lavere enn konkurentene og man må sikkert ha Telenor Adsl for å få Ip-telefoni fra dem. Noen som vet noe konkret om hva man må ha`?

Man må ha Online ADSL fra Telenor for å kunne få Telenors IP-telefoni

Lenke til kommentar

Billigere enn Telio for de som ikke ringer så mye. Ringer man mindre enn 12 timer til fasttelefon pr. mnd blir Telenor billigere enn Telio pga. ab. prisen.

Telio er vel fortsatt best for de som ringer mer enn dette. I tillegg er de jo billigere til mobil.

Endret av asdfgh
Lenke til kommentar
Billigere enn Telio for de som ikke ringer så mye. Ringer man mindre enn 12 timer til fasttelefon pr. mnd blir Telenor billigere enn Telio pga. ab. prisen.

Telio er vel fortsatt best for de som ringer mer enn dette. I tillegg er de jo billigere til mobil.

Sant det, men for alle de som ikke har/kan få ADSL fra Telenor så hjelper det heller lite...

 

Synd at tjenesten ikke kan tilbys uavhengig av ISP

 

 

Hvordan fungerer forresten dette? Går det rett og slett ikke ann å bruke adapteret på en linje fra, fks. NGT?

Lenke til kommentar
Billigere enn Telio for de som ikke ringer så mye. Ringer man mindre enn 12 timer til fasttelefon pr. mnd blir Telenor billigere enn Telio pga. ab. prisen.

Telio er vel fortsatt best for de som ringer mer enn dette. I tillegg er de jo billigere til mobil.

Sant det, men for alle de som ikke har/kan få ADSL fra Telenor så hjelper det heller lite...

 

Synd at tjenesten ikke kan tilbys uavhengig av ISP

 

 

Hvordan fungerer forresten dette? Går det rett og slett ikke ann å bruke adapteret på en linje fra, fks. NGT?

Mulig at det går an å bruke det på en linje fra f.eks NGT. Men det er jo ikke mulig å bestille det hvis man ikke har Online ADSL.

 

Synes det er forståelig at de ikke tilbyr det til andre enn de som har Online ADSL, da kvaliteten på tjenesten blir avhengig av den andre ISP'en.. oppetid, båndbredde osv. Blir også vanskeligere å yte en ordentlig support når kunden benytter an annen ISP som har andre løsninger, utstyr osv.

Lenke til kommentar
Sant det, men for alle de som ikke har/kan få ADSL fra Telenor så hjelper det heller lite...

 

Selv om du faktisk har ADSL fra Telenor så er det ikke sikkert at det hjelper deg! Finnes faktisk også noen flere tilsynelatende teite begrensinger: Du må faktisk ha det spesifikke "ADSL Privat" produktet.

Altså om du har ADSL Bedrift/småbedrift/hjemmekontor kan du ikke få bredbåndstelefoni. Dette er for dårlige greier Telenor! :thumbdown:

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Etter det eg har høyrd så tykkjer eg det er spesielt 2 ting som peiker seg ut til å vere negativt med (genrelt)IP-telefonitilbudene:

 

- Det blir ca 60,- ekstra på dei som ADSL p.g.a. linjeleige.

(Her kan det altså heller lønne seg å f.eks. ha breiband over kabeltv!)

 

- Det er dyrere for dei som har vanleg (telenor) fasttelefon å ringe til dei som har IP-telefoni.

(Dette har eg høyrd nokon har sagt ang. dei som ringer til Telio og IP24, nokon som kan bekrefte dette??)

Lenke til kommentar
- Det er dyrere for dei som har vanleg (telenor) fasttelefon å ringe til dei som har IP-telefoni.

(Dette har eg høyrd nokon har sagt ang. dei som ringer til Telio og IP24, nokon som kan bekrefte dette??)

Det er ikke dyrere å ringe de som har IP-telefoni, men til kunder som har fasttelefon hos operatørene som bruker Port-IT's nett. (IP og vanlig).

Port-IT satte opp termineringsprisen som Telenor må betale når Telenors kunder ringer kunder i Port-IT's nett. Derfor satte Telenor opp prisene tilsvarende når man ringer til dette nettet.

Lenke til kommentar

Så tilbudet nå ja.

 

Dette er ikke annet en skremmselspropaganda fra Telenor, de velger selv å prise ut et produkt som de ikke ønsker at kundene skal velge. Jeg ringer selv gratis med Skype nå til Spania og sparer meg 1000vis av kroner i året, de fleste vennene mine har også fått ordnet seg med bredbånd hjemme og da blir det heller ikke dyrt å ringe dem.

 

Dette er nok kun ren taktikk fra Telenor, til og med pressemeldingen lukter frykt for den store stygge ulven : IP-Telefoni og slutten på dyre samtaler fra fastnettet.

 

Men bare ta det rolig, Telenor finner sikkert på noe lurt for å tappe oss for penger, det neste blir sikkert NETTLEIE på telenettet.

Lenke til kommentar
- Hei, er det Jan Johansen jeg prater med?

- Ja.

- Jeg ringer fra Telenor, og jeg lurer på om du er fornøyd med bredbåndet ditt?

- Ja, jeg er vel det, jeg bruker det ikke så mye, men hvorfor ringer du egentlig?

- Jo, du skjønner, vi i Telenor har lansert bredbåndstelefoni, og det betyr at du kan ringe billigere, og på samme måte som før.

- Å ja. Hva koster det da?

- Det koster 49 kroner måneden, og jeg ser her at du har analog telefon i dag, så det betyr at du sparer 119 kroner i måneden på å bytte til bredbåndstelefoni.

- Det hørtes jo fint ut. Hva koster det ellers?

- Det er like billig eller billigere å ringe, så kanskje vi bare skal legge inn en bestilling for deg? Da får du det på døren om to uker!

- Ja, det hørtes jo fint ut.

 

(Tilfeldig småprat mens ordren registreres)

 

- Siden du nå får bredbåndstelefoni fra oss, så vil du kanskje at vi skal si opp det gamle abonnementet ditt, for det trenger du jo ikke.

- Ja... men jeg får beholde nummeret?

- Jada, vi ordner alt det der. Men det blir 60 kroner ekstra om du sier det opp.

 

Noen som har lyst til å forsøke å argumentere for dette? Ikke jeg.

 

MVH Audun

Endret av audunr
Lenke til kommentar
- Det er dyrere for dei som har vanleg (telenor) fasttelefon å ringe til dei som har IP-telefoni.

(Dette har eg høyrd nokon har sagt ang. dei som ringer til Telio og IP24, nokon som kan bekrefte dette??)

Det er ikke dyrere å ringe de som har IP-telefoni, men til kunder som har fasttelefon hos operatørene som bruker Port-IT's nett. (IP og vanlig).

Port-IT satte opp termineringsprisen som Telenor må betale når Telenors kunder ringer kunder i Port-IT's nett. Derfor satte Telenor opp prisene tilsvarende når man ringer til dette nettet.

Mulig det er eg som er treig her.... (fult mulig! :p )

 

Dersom eg får meg Telio eller IP24 koster det då vanleg takst for mor mi å ringe meg??? Mor mi har eit vanleg telefon-abn.

 

Altså:

 

0,22 øre dagtid

0,15 øre kveldstid

 

 

???

Lenke til kommentar
- Det er dyrere for dei som har vanleg (telenor) fasttelefon å ringe til dei som har IP-telefoni.

(Dette har eg høyrd nokon har sagt ang. dei som ringer til Telio og IP24, nokon som kan bekrefte dette??)

Det er ikke dyrere å ringe de som har IP-telefoni, men til kunder som har fasttelefon hos operatørene som bruker Port-IT's nett. (IP og vanlig).

Port-IT satte opp termineringsprisen som Telenor må betale når Telenors kunder ringer kunder i Port-IT's nett. Derfor satte Telenor opp prisene tilsvarende når man ringer til dette nettet.

Mulig det er eg som er treig her.... (fult mulig! :p )

 

Dersom eg får meg Telio eller IP24 koster det då vanleg takst for mor mi å ringe meg??? Mor mi har eit vanleg telefon-abn.

 

Altså:

 

0,22 øre dagtid

0,15 øre kveldstid

 

 

???

Da må du først undersøke med operatøren (Telio, IP24 osv) om de benytter Port-IT sitt nett eller ikke, hvis de ikke gjør det er det vanlig pris til disse telefonene.

 

Har hørt at Telenor skal legge inn en talemelding om pris når man ringer til en telefon som er dyrere enn vanlig norgestakst

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...