Gå til innhold

Ønsker erfaringer om Raptor 36,7 og 73,4GB


Anbefalte innlegg

Har hørt endel om at den minste raptor disken bråker endel.

Er det noe jeg kan gjøre for å dempe denne lyden?

Jeg har også lest at den yter ikke noe særlig bedre enn en vanlig 7200rpm disk, stemmer dette?

Hvordan er 73,4gigen i forhold?

(begynner nesten å lure på om dette var noe særlig til kjøp..)

 

#Topic endret av moderator#

Endret av Jankee
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det eneste jeg kan se fra produktbeskrivelsen på komplett, er at 74giggern har 4,5 ms responstid og 36giggern har 5,2..

 

Hardiskene kjører jo på 10.000 rpm..så de støyer vel mer enn en vanlig 7200-disk

 

Edit: sett bort fra den eventuelle støyen, tror jeg neppe du blir å angre på kjøpet :D

Endret av Xander^
Lenke til kommentar

Har en Raptor disk i maskinen min. Greit nok at den støyer noe mer, men det er ikke snakk om så mye at du irriterer deg over det.

Men selvsagt en annen måte å si det på, er jo at du irriterer deg vell heller ikke over lyden av en ferrari, selv om det bråker litt . . .

 

-z00l-

Lenke til kommentar

Hei!

Uansett støyer Raptordiskene mye i forhold til 7200 rpm disker. Særlig under intense lesing/skrive operasjoner støyer Raptor mye!. Kan ikke si at de støyer noe særlig mer en andre i "idle mode", men litt. Sammenligner da med de andre diskene jeg har. Raptor 36 og 74. Maxtor DMAX10 300 SATA, WD 120GB, og Barracuda 200 SATA. (Bruker ikke alle i samme maskin).

 

Nå har jeg ikke forsøkt å dempe diskene mine med fantasifulle opphengsløsninger, men dette vil nok hjelpe mye på Raptordiskene da jeg tror disse skaper mye resonans i kabinettet også, og når jeg kjenner på diskene når de leser/skriver føler du hodebeveglesene godt.

 

Uansett er jeg ekstremt fornøyd med mine Raptordisker og syntes at de er optimale systemdisker.

[EDIT]

Når det gjelder ytelsen merker jeg stor forskjell fra jeg hadde Seagate Barrcuda 200GB SATA disk som system disk. Med Raptor'n som systemdisk "flyter" alt så meget bedre.

Endret av Kaare Kabhel
Lenke til kommentar
Har hørt endel om at den minste raptor disken bråker endel.

Er det noe jeg kan gjøre for å dempe denne lyden?

Jeg har også lest at den yter ikke noe særlig bedre enn en vanlig 7200rpm disk, stemmer dette?

Hvordan er 73,4gigen i forhold?

(begynner nesten å lure på om dette var noe særlig til kjøp..)

Du har allerede fått svar på spørsmålene dine, men jeg vil anbefale deg å sjekke tester på disse (søk f.eks etter "WD raptor review" på google). Det beste hadde selvfølgelig vært om du hadde lest slike tester før du kjøpte disken. Da kunne du funnet ut om det var et godt eller dårlig kjøp for deg og om du burde styre unna den eller ikke.

Lenke til kommentar

I tillegg til kortere søketider, er det også en forskjell at 74GB disken støtter TCQ

(Tagged Command queing) Dette er noe som også øker ytelsen, ved en del typer multitasking- oppgaver. Det er nok ikke noe stort poeng i det store og hele, men er en forskjell på de to diskene ;)

 

Har 2x 74GB selv, og det er en del knattring når de jobber, men når jeg har kjørt en og en (ikke i raid0 oppsett) syns jeg ikke det var så veldig plagsomt. Men er utvilsom mer støy enn i min 160 GB WD Caviar 7.200 når det jobbes. Men selve støyen av at den går med 10Krpm vil jeg kalle ubetydelig. Hører at det starter opp bare. Har du luftkjølig vil den disken drukne i den støyen i alle fall.

 

Edit; rettet et feilaktig utsagn om NCQ ;)

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Raptor 74GB støtter ikke NCQ (16 plasser i køa), men en light-versjon av NCQ som heter TCQ (Tagged Command Queing) med 4 plasser i køa. Jeg vet ikke hvor bra det fungerer i praksis men ganske sikkert en plass mellom ingen NCQ og full NCQ-støtte.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30/03/2005 : 14:29

  QUOTE (pcp160 @ 30/03/2005 : 12:01)

I tillegg til kortere søketider, er det også en forskjell at 74GB disken støtter NCQ (native command queing) 

 

 

Raptor 74GB støtter ikke NCQ (16 plasser i køa), men en light-versjon av NCQ som heter TCQ (Tagged Command Queing) med 4 plasser i køa. Jeg vet ikke hvor bra det fungerer i praksis men ganske sikkert en plass mellom ingen NCQ og full NCQ-støtte.

Ja, nå var jeg akkurat på vei til å rette litt opp i det jeg sa. Det er helt riktig det du sier. :blush:

Som jeg forstår det er tagged command queing litt av samme prinsippet, men som du sier et litt "dårligere" køordnings- system. Men slik jeg forstår det er det slik at TCQ styres av firmwaren til disken, og dermed alltid aktiv. NCQ styres av kontrolleren, og krever at kontrolleren støtter det, men er da et mer effektivt system.

 

Får ta forbehold om at dette ikke er helt riktig, men det er i alle fall slik jeg har forstått det jeg har lest om temaet :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...