Gå til innhold

Død disk - hvilket firma kan redde ut data?


K..

Anbefalte innlegg

Dette var jo synd for deg da, MEN HVEM I HEL**** ER DET SOM IKKE TAR BACKUP i 2005????? Idioti spør du meg.......

Maann! Det hele skjedde ganske uforventa. PC-en funka superbt helt til den bare plutselig stoppet, og psu+hdd var gått til hw-himmelen :cry:

Jeg kunne ikke forutse noe slikt, mener jeg selv da! :yes:

Og hvor skulle jeg gjøre av en backup på 120gb når det er den eneste disken jeg har? ;)

 

Reiser til Oslo imorgen, men skal prøve å få sendt avsted en mail der jeg spør om pris.

Takker for mye god respons folkens :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har redda innholdet på hardisken på en laptop med Easy Recovery. I det tilfellet fant ikke maskinene disken i Bios en gang. Anbefaler det programmet på det sterkeste.

 

Ville testa det programmet før jeg la for mye penger i dyre firmaer. Ern student så må en ha lov til å finne litt " billigerere" løsninger på ting. :D

Lenke til kommentar
Om disken lager ulyder skader du sannsynligvis disker MER om du forsøker å hente ut data selv.

Sjekk om innboforsikringen din dekker datarestaurering.

Backup, folkens, backup!

Enig med han her. Lager disken skrapelyder e.l, så må du ikke finne på å prøve å redde dataene selv, for da er det antakelig lesehodet som er nedi selve disken, og DET ødelegger data det.

 

Men ja folkens; Backup backup!

 

En billig og bra backup er f.eks.:

Harddiskskuff (198,- på Biltema) og en harddisk som du bruker fast til backup, som du tar ut og lagrer et annet sted enn akkurat der du bor (eller i det minste en annen kant av huset, noenlunde godt beskyttet).

 

Et ikke fullt så bra alternativ er å kopiere data fra en harddisk til en annen i samme maskin. Men ikke bare fra en partisjon til en annen på samme harddisken altså.

 

En ting jeg ikke har tenkt på, som en annen nevnte i tråden, er at backup-harddisken ikke er i bruk utenom under overføring av filer. Smart måte å spare harddisken på.

 

Hva med følgende rutine?

Backup 2-7 ganger pr uke til harddisk nr 2 i maskinen, og 1 gang pr uke til en annen maskin eller ekstern harddisk/harddisk i harddiskskuff

Lenke til kommentar

IBAS kan ta ut hva som har blitt lagret på harddisken de femten+ siste gangene du overskrev noe der (om du ikke hadde skikkelig formateringsprogrammer, som også IBAS selger seff). Hva de folka kan få til er utrolig. Tror at det er verdt et forsøk å få ut data selv. Jeg har liten tro på at disken klarer å bli så herpa at IBAS ikke klarer får ut data fra den. I alle fall ikke uten å bruke sinnsykt kraftige magneter, eller en smelteverks-ovn å herpe den med. Prøv alle forslagene her før du går til en eller anna dyr bedrift og spør om pris.

 

-Ko_deZ-

 

Store gutter tar ikke backup, men de gråter ganske ofte :p

Lenke til kommentar

Ibas på kongsvinger tar ca 5000 kr pluss moms, pluss det en tilsvarende disk koster (120 gb). Si at du havner på ca 8000 kroner.

 

Ergelig når man taper personlig data som familie bilder. Ikke så rart at folk flest blir veldig opptatt av backup når de først har opplevd et datatap av betydning!!!

 

Et alternativ som kan fungere, og som ikke nødvendigvis behøver å koste så innmari mye, er å kjøpe en identisk disk (størrelse, merke, etc), og

prøve å KUN bytte kretskortet på disken. Svært ofte at det er kun disse som tar kvelden. Detter er forøvrig en litt større operasjon, så litt kunnskap er greit å ha.

 

Har vært med på det med de eldre 30 & 40 GB IBM diskene som hadde en sykdom når det gjaldt nettopp kretskortene. Det fungerte hvertfall fint den gang.

 

-z00l-

Lenke til kommentar
Jeg har 2x120 gig disker som sto i raid, raidet detter ut og da er infoen på begge diskene borte, finnes det program som setter sammen raidet igjen? Velger jeg og sette tilbake raidet på kontrollern så blir alt slette igjen...

RAID Reconstructor er kanskje hva du ser etter?

fikk du det programmet til å fikse raid'en din? jeg prøvde i det programmet, men det fant ikke at jeg hadde raid en gang :S

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
De skulle ha 790,- bare for å sjekke hva som kan gjenopprettes.

Tror ikke jeg går videre med saken nå foreløpig. :(

 

 

*leif*

Vær klar over at magnetismen på harddisken blir svakere med tiden, og at det vil bli vanskeligere å få ting ut. Jeg ville anbefalt deg å bare prøvd et recoveryprogram som Easyrecovery, Getbackdata osv ta det du får. IBAS tar også betalt pr MB de gjennoppretter .. skal du ha tilbake alt blir det DYRT!

Lenke til kommentar

Jeg har lastet alle bildene mine opp på vg (gratis) og har en xtern harddisk som tar kopi av bilder / dokumenter og andre viktige ting en gang om dagen.

Det syns jeg er en grei ordning for meg som ikke koster all værden.

Her om dagen tok faktisk den externe hardisken kvelden så det er ikke et spørsmål om hvis disken ryker men når.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...