Gå til innhold

Lydløs harddisk til HTPC. Fordeler og ulemper?


Anbefalte innlegg

Etter å ha blitt inspirert av BeQuiet sitt prosjekt, har jeg bestemt meg for å skaffe meg en lydløs HTPC. Etter å ha funnet de komponentene jeg vil, har jeg kommet til harddisken, som har drevet meg nærmest gal.

 

Jeg tenkte først på et CF kort på 1 GB til Windows XP. Perfekt tenkte jeg, helt til jeg leste på andre forum at CF kort har en viss antall ganger den kan bli skrevet til før den blir ubrukelig. Det var dumt.

 

Så tenkte jeg, hva med USB disk da? Jeg vet ikke hvordan den er på oppbyggingen, men har den samme "problemet" som CF kort? At den bare kan bli skrevet til en viss antall gang? Det håper jeg noen her på forumet kan svare på :)

 

Men for å gjøre ting enda verre, Windows støtter ikke Boot fra USB disk. Søren! Da var den ideen ubrukelig

 

Er min eneste mulighet (utenom en vanlig harddisk) Linux? Leste at Swap fil bruken på Linux er veldig lavt og fører til at CF kortet ikke blir skrevet til så mye. Og Linux støtter også boot fra USB disk.

 

Er det mulig å gjøre noe med Swap filen til Windows?

 

En annen ting, det går også an å installere hele Linux OS-et til rammen (Såkalt Virtual RAM drive), men hvordan gjør jeg det? Jeg mener, blir ikke alt sletta når jeg slår av maskinen? Fordelen her er jo klart at rammen er mye raskere enn en vanlig harddisk.

 

Selv om jeg helst vil holde meg til Windows, er jeg åpen for forslag. Finne en lydløs harddisk var verre enn jeg trodde.

 

Takker til alle som kan hjelpe meg løse dette problemet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Samsung disker er de stilleste som finnes. Har 4stk selv.

 

Det som kan sies er at Samsung sine disker kan man høres bittelitt, men det var natt og dag mellom mine gamle WD disker.

 

Seagate er vel de som er de stilleste diskene på papiret, men som oppleves som mer støyende enn Samsung. Dette er ikke mye, men pitte litt.

 

 

Skal disken være i en boks i stua, så vil jo kabinettet i teorien være et par meter unna hue ditt, i forhold til cm som ved en pc. Ergo så vil støyen forsvinne mye mer.

I tillegg så vil støyen blande seg med andre støykilder i stuen som tv'en. Ergo så hører du ikke disken så tydeligt som når du sitter på et stille kontor med pc i nærheten av hue ditt.

 

Har opplevd Seagate sin disk i en stue, og kan si at den vil du ikke høre ... når tv'en er i gang vel å merke. Disken i den bære-meg-vel-bare maskinen er mer støyende (og den er 2,5").

 

Samsung, Seagate ... ditt valg, eg velger samsung. OG JEG ER KRESEN PÅ STØY, bare så det er sagt.

 

Ville ikke valgt noen av de andre merkene, hvertfall ikke før du eller andre har hørt at de er like gode som samsung eller seagate. Hva som papiret sier betyr null, nada og niks.

 

Baserer min synsing her på et par tester jeg har lest om disse diskene, og personlig erfaring med Samsung, Seagate og WD. Men som sagt, ting endrer seg fort på dette området.

Lenke til kommentar

Et minnekort kan overskries 100 000ganger før det viser tegn til slitasje, eller var det 1 000 000, uansett så er det endel ganger ja.

 

Dette er jo om du bruker kvalitet som "kingston, sandisk ect. ikke et "huggibuggi" mekre, men nå får du jo et 1gig SD kort fra sandisk til 1000kr, så det er vel til CF også

Endret av div_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...