Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Dele mapper i hjemmenettverk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvordan deler jeg filer, eller mapper i et hjemmenettverk..?

Har trådløst på to bærbare maskiner..den ene med xp, den andre med win 2000.

ER helt grøn på dette.

Takk !

Jeg er vel knapt noen ekspert, men har nå fått til dette. Høyreklikk på mappen i Utforsker, og velg Deling. Gi et navn som gir mening. Denne mappen skal nå bli synlig hvis du velger Mine nettverkssteder på den andre maskinen... Kan være litt flere detaljer enn dette, men...

Det er ikke så fryktelig avansert.

I utgangspunktet er det ikke verre enn at dersom maskinene tilhører samme arbeidsgruppe, så skal mappene dukke opp dersom du har fulgt rådene ovenfor.

Du sier ellers lite om hvordan nettverket ditt er satt opp, så det er ikke så lett å si hvorfor det ikke virker for deg.

Forsikre deg først om at nettverket er korrekt satt opp, og at det er kontakt mellom maskinene. Forsøk feks med kommandoen ping mot den ene maskinen.

På xp maskinen: start -> kjør -> cmd -> ping 192.168.1.101 (bytt ut med ip på win2000)

http://www.practicallynetworked.com/sharin...filesharing.htm

http://www.geekgirls.com/windowsxp_home_network.htm

Jeg har to bærbare maskiner på trådløst.

En med xp, og en med win 2000

Begge på en D-Link 614+ router.

Mener jeg har gjort alle innstillinger riktig på maskinene, inkludert brannmur avslått på xp maskin.

Men når jeg søker på mine nettverks steder, så finner ingen av maskinene hverandre.

Og det med felles arbeidsgruppe..? Hvordan går jeg frem der..?

Alt virker greit på xp maskinen, men den andre sliter jeg med..

Jeg gjorde det engang.

Men da koblet jeg meg helt ut av jobb domenet, altså jeg klarte ikke å logge meg inn på maskinen igjen.Og måtte til Oslo for at administrator måtte legge meg inn på nytt..megatabbe det der.

De nevnte noe om at jeg kunne bruke Map Network Drive. Men også litt gresk for meg det der. Og at jeg også ikke trengte å legge maskinene inn som en felles arbeidsgruppe.

Hei,

dersom du har konfigurert/delt maskinene dine riktig så trenger du å vite ip-addressen til dine to maskiner.

Dersom dine maskiner har ip-addressene: 10.0.0.5 og 10.0.0.6

For pc med ip-addresse 10.0.0.5, trykk på start knappen på skrivebordet og velg kjør, i feltet for "kjør" skriv følgende:

\\10.0.0.6

For pc med ip-addresse 10.0.0.6, trykk på start knappen på skrivebordet og velg kjør, i feltet for "kjør" skriv følgende:

\\10.0.0.5

Da skal du få opp et vindu med oversikt over hvilke mapper som er delt for hver enkelt pc.

Dersom du ikke får opp et vindu med mapper, så er maskinene ikke konfigurert riktig.

Påse at det ikke er brannmuren som skaper problemer for deg.

Hvordan legger jeg en win 2000 maskin i en arbeidsgruppe..?

Sist jeg gjorde det, så koblet jeg meg ut av jobbedomenet. Og etter det kom jeg ikke inn på maskinen igjen.

Noen som vet hvordan dette kan løses..?

Har skjønt nå at begge maskinene må snakke sammen i en og samme gruppe.

På xp-maskinen er veiledningen grei for dette, men hva med win 2000..?

Dere kan jo prøve å installere IPX NetBios protokoll.

Lokal Tilkobling ---> Egenskaper (Properties) ---> Installer (install) --- > Protokoll ---> IPX tingen :) Har hørt mange ganger at dette bare er nødvendig for NetWare servere men jeg har måtte installert den flere ganger for at nettverket skal funke skikkelig.

Hvorfor kjører dere bare ikke en network wizard?

Mye enklere det og da setter den opp det meste automatisk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...