Svindel Finn Skrevet 28. januar Skrevet 28. januar DukeNukem3d skrev (14 minutter siden): Tipper de aller fleste av oss som skriver på forum ender opp med å se ut som "PAO LISTAO" hvis vi forsøker å se tøffe ut i det virkelige liv. Inkludert deg. Ellers ender du jo opp med å understreke poenget, problemet med dominansekultur er nettopp slike som truer med vold straks man er uenige om sak. Jeg refererte til de som forfekter tvangsutsendelse av folk fordi de har feil etnisk opprinnelse. De ønsker å kaste ut norske statsborgere med vold. Disse fortjener å bekjempes med alle midler før de organiserer seg slik som vi nå ser i USA. 1
freedomseeker Skrevet 29. januar Forfatter Skrevet 29. januar (endret) Svindel Finn skrev (2 timer siden): Jeg refererte til de som forfekter tvangsutsendelse av folk fordi de har feil etnisk opprinnelse. De ønsker å kaste ut norske statsborgere med vold. Disse fortjener å bekjempes med alle midler før de organiserer seg slik som vi nå ser i USA. Å deportere noen som først har fått statsborgerskap er i praksis umulig, det gjør de ikke engang i USA. Nettopp derfor er det så hodeløst at norske myndigheter deler ut statsborgerskap i et enormt antall og i hytt og pine uten å stille krav. Edit. De nevnte danske kravene er utdaterte, nå skal alle som har begått kriminelle handlinger i Danmark deporteres, slik Mette Frederiksen slo fast i sin nyttårstale. Endret 29. januar av freedomseeker 5 3 1
Neptun1 Skrevet 29. januar Skrevet 29. januar (endret) Svindel Finn skrev (21 timer siden): Jeg refererte til de som forfekter tvangsutsendelse av folk fordi de har feil etnisk opprinnelse. De ønsker å kaste ut norske statsborgere med vold. Disse fortjener å bekjempes med alle midler før de organiserer seg slik som vi nå ser i USA. Litt fakta: Det er ingen menneskerett å bo i Norge. Ingen (unntatt EU/EØS-borgere, forutsatt at de har arbeid) kan kreve å bo her. Statsborgerskap har ingenting med asylinstituttet å gjøre. Ordningen er en midlertidig beskyttelse til man kan reise hjem til sitt eget land og bidra. Norge er heller ikke pliktig til å gi noen asyl, kun behandle søknaden deres. Endret 29. januar av Neptun1 4 2
KarvaBlad Skrevet 29. januar Skrevet 29. januar DukeNukem3d skrev (8 timer siden): Nå ble jeg forvirra.... Han som kalte seg JornHansen har nå byttet profilnavn og bilde. Jeg trodde ikke dette var mulig, jeg. 1 1
Uderzo Skrevet 29. januar Skrevet 29. januar Flere innlegg er fjernet, minner om hva retningslinjene sier: Sitat Innlegg på forumet skal holdes i en høflig og saklig tone. Fokuser på sak og ikke person og diskuter anstendig. Trusler om ørefiker og andre typer vold er ikke greit, det går helt fint å være uenig uten å ty til slik ordbruk. Det gjelder alle, vi forventer at diskusjonen foregår på en ordentlig måte. Dette innlegget skal ikke kommenteres, tilbakemeldinger tas på PM. 2
Svindel Finn Skrevet 29. januar Skrevet 29. januar Neptun1 skrev (8 timer siden): Litt fakta: Det er ingen menneskerett å bo i Norge. Ingen (unntatt EU/EØS-borgere, forutsatt at de har arbeid) kan kreve å bo her. Statsborgerskap har ingenting med asylinstituttet å gjøre - dvs midlertidig beskyttelse til man kan reise hjem til sitt eget land og bidra. Norge er heller ikke pliktig til å gi noen asyl, kun behandle søknaden deres. Jo når man har statsborgerskap så er man fullverdig nordmann. Ferdig snakka! 1 1
f767if76t Skrevet 29. januar Skrevet 29. januar freedomseeker skrev (21 timer siden): På vei hjem fra byen ble Chris slått, sparket og utsatt for kvelertak etter at han ba en gruppe afrikanere om å dempe musikken på T-banen i Oslo. Til tross for den grove volden, mener myndighetene at saken ikke er alvorlig nok til å gi voldsoffererstatning. https://www.nrk.no/stor-oslo/ble-utsatt-for-vold-pa-t-banen-_-har-ikke-krav-pa-voldserstatning-1.17717439 Rart folk blir radikalisert. Egentlig et under det ikke har vært flere såkalte ensomme ulver med den tannløse "rettsstaten" Norge. 2 1
Atib Azzad Skrevet 29. januar Skrevet 29. januar 4 minutes ago, f767if76t said: Rart folk blir radikalisert. Egentlig et under det ikke har vært flere såkalte ensomme ulver med den tannløse "rettsstaten" Norge. Det er vel verken rart eller et under at de fleste forstår at drap av tilfeldige folk ikke straffer individene som fikk en til å reagere sånn, eller den tannløse rettsstaten. 2 1
freedomseeker Skrevet 29. januar Forfatter Skrevet 29. januar https://inyheter.no/29/01/2026/varsler-om-teorijuks-da-har-vi-et-sikkerhetsproblem/ "Avsløringer om juks på teoriprøven for førerkort til tunge kjøretøy vekker bekymring for trafikksikkerheten. Ifølge kilder Klar Tale har snakket med, består mange kandidater teoriprøven uten å forstå innholdet – også blant bussjåfører med ansvar for mange liv. En erfaren trafikklærer forteller at han jevnlig møter kandidater med bestått teori som mangler helt grunnleggende kunnskap om trafikkregler og kjøretøy. – Noen klarer ikke å forklare hva bremseavstand er eller forskjellen på forkjørsvei og vikeplikt. Innført tiltak Likevel har kandidatene dokumentasjon på at teoriprøven hos Statens vegvesen er bestått. Ifølge Klar Tales undersøkelser skyldes dette juks der fasitsvar pugges på forhånd, ofte uten at kandidatene forstår norsk godt nok til å lese spørsmålene." 4 1
DukeNukem3d Skrevet 29. januar Skrevet 29. januar KarvaBlad skrev (10 timer siden): Han som kalte seg JornHansen har nå byttet profilnavn og bilde. Jeg trodde ikke dette var mulig, jeg. Ah, var det det som skjedde ja. Var noe jeg ikke fikk til å stemme her 😂 2
Neptun1 Skrevet 29. januar Skrevet 29. januar Svindel Finn skrev (4 timer siden): Jo når man har statsborgerskap så er man fullverdig nordmann. Ferdig snakka! Statsborgerskap (norsk) har ikke nødvendigvis noe med etnisk (nordmann) å gjøre. Det betyr at man har norsk pass. Derav norsk-pakistaner osv. Omtalte ikke noe av dette i min kommentar. 3 1
DukeNukem3d Skrevet 30. januar Skrevet 30. januar Svindel Finn skrev (10 timer siden): Jo når man har statsborgerskap så er man fullverdig nordmann. Ferdig snakka! Disse nordfjordingene, var det ikke slik at de hadde norsk statsborgerskap men likevel måtte ha tolk i retten der de satt å high fiva hverandre og flira når jenta de hadde voldtatt og nesten drept forklart seg? Jeg må si jeg er uenig i det å dele ut statsborgerskap til slikt. 5 1 2
Mannen med ljåen Skrevet 30. januar Skrevet 30. januar (endret) Heldigvis blir tredje generasjons innvandrere etnisk norske, så da slipper vi alt dette tullet. Forresten har jeg forståelse for at man ikke kunne filme i rettssalen før, eller trykke bilde av mistenkte i avisene, men det er kanskje på tide å tillate det, med tanke på den informasjonen vi har krav på men aldri får. Det er i det hele tatt ganske mange regler man må endre på i takt med den demografiske utskiftningen, slik som behovet for væpnet politi eller at myndighetene spionerer på internettbruk for å detektere terrorisme. Jeg vil savne velferdsstaten. Endret 30. januar av Mannen med ljåen 2 1
harrylama Skrevet 30. januar Skrevet 30. januar Tenkte enkelt å greit å bare meddele min misnøye jeg også. Men, så skal det sier at hvis man er mye på instagram og facebook så blir man litt styrt av algoritmen (tror jeg blir det litt). Uansett ikke fornøyd med innvandringspolitikken. 2 1
Hugo_Hardnuts Skrevet 30. januar Skrevet 30. januar (endret) Svindel Finn skrev (17 timer siden): Jo når man har statsborgerskap så er man fullverdig nordmann. Ferdig snakka! DukeNukem3d skrev (6 timer siden): Disse nordfjordingene, var det ikke slik at de hadde norsk statsborgerskap men likevel måtte ha tolk i retten der de satt å high fiva hverandre og flira når jenta de hadde voldtatt og nesten drept forklart seg? Jeg må si jeg er uenig i det å dele ut statsborgerskap til slikt. Mannen med ljåen skrev (3 timer siden): Heldigvis blir tredje generasjons innvandrere etnisk norske, så da slipper vi alt dette tullet. Vet ikke hvor hensiktsmessig det er å - nok en gang - skulle diskutere disse definisjonene, men... Etnisitet er en ganske løst definert begrep, sammensatt av både genetiske og utseendemessige, og kulturelle komponenter. Det betyr at det ikke er mulig å klart definere et skille mellom ulike etnisiteter, og dermed også tilnærmet umulig å klart definere når noen kan sies å tilhøre den ene eller den andre etniske gruppen. Jeg har brukt meg selv som eksempel tidligere, der jeg har samiske, danske og belgiske aner 3-4 generasjoner tilbake, et utseende som nok lett kunne forveksles med en søreuropeer, men allikevel kulturelt har føttene dypt plantet i den norske kulturen. Hvilken etnisk gruppe tilhører så jeg? Jeg vil jo definitivt si at jeg er etnisk norsk, nordmann, osv. Altså må det på et eller annet tidspunkt være slik at man også med aner fra andre steder i verden må kunne bli etnisk norsk, særlig hvis individet det er snakk om har en klart opplevd kulturell tilhørighet til Norge. Men samtidig blir det veldig merkelig å betegne noen som etnisk norske dersom de i svært liten grad er kulturelt integrert i Norge. Her er jo språket en svært sentral komponent. For min del blir det også rart å tenke at noen som ikke behersker språket skal betegnes som etnisk norske eller nordmenn selv om de innehar norsk statsborgerskap. Jeg tipper også de aller fleste mennesker som er bosatt i Norge, men ikke snakker norsk, heller ikke vil betegne seg selv som etniske nordmenn. Sånn sett er norsk statsborger, etnisk norsk og nordmann begreper som overlapper hverandre, men allikevel ikke er synonymer. Edit: Bare for å legge til: Tanken med å regne noen som etnisk norsk fom. 3. generasjon er nok i utgangspunktet god. Jeg har flere venner med innvandrerbakgrunn - både 1. og 2. gen. - og ut fra hvordan jeg ser deres barn lever sine liv med deltagelse i skole, fritidsaktiviteter og kulturelle begivenheter, ville det bli veldig rart å si at de ikke er etnisk norske. (Det hører dog med at alle mine innvandrervenner har fått barn med partnere fra Norge.) Etter tre generasjoner vil nok barn av innvandrerforeldre som har integrert seg generelt føle svært liten grad av tilhørighet til tidligere generasjoners hjemland (litt som at jeg på ingen måte føler meg dansk, belgisk eller samisk). Utfordringen kommer igjen når det skjer en utvikling der man får områder der andre kulturer blir den dominerende. Når også andre og tredje generasjon ikke behersker norsk fullgodt, vitner det om at de vokser opp i en slags kulturell limbo. Noen steder i verden - feks. USA - er dette mindre problematisk fordi hele samfunnet er bygget opp med en identitet om at man består av ulike kulturelle og nasjonale grupper som nettopp har til felles at man har sin opprinnelse fra et annet sted i verden (der betegner jo etterkommere etter folk som emigrerte tilbake på 1600-tallet seg fortsatt med immigrantenes etniske tilhørighet). Men i et lite land med en nasjonal identitet som bygger mye på en opplevelse av fellesskap, vil en slik kulturell fragmentering nok i større grad skape uro, mener jeg. Endret 30. januar av Hugo_Hardnuts 1 2
Svindel Finn Skrevet 30. januar Skrevet 30. januar For å hevde at man er norsk så bør man kunne navngi tre norske folkesanger. Der ekskluderte jeg 95% av befolkningen. 2
herzeleid Skrevet 31. januar Skrevet 31. januar Hugo_Hardnuts skrev (På 30.1.2026 den 10.08): Vet ikke hvor hensiktsmessig det er å - nok en gang - skulle diskutere disse definisjonene, men... Etnisitet er en ganske løst definert begrep, sammensatt av både genetiske og utseendemessige, og kulturelle komponenter. Det betyr at det ikke er mulig å klart definere et skille mellom ulike etnisiteter, og dermed også tilnærmet umulig å klart definere når noen kan sies å tilhøre den ene eller den andre etniske gruppen. Jeg har brukt meg selv som eksempel tidligere, der jeg har samiske, danske og belgiske aner 3-4 generasjoner tilbake, et utseende som nok lett kunne forveksles med en søreuropeer, men allikevel kulturelt har føttene dypt plantet i den norske kulturen. Hvilken etnisk gruppe tilhører så jeg? Jeg vil jo definitivt si at jeg er etnisk norsk, nordmann, osv. Altså må det på et eller annet tidspunkt være slik at man også med aner fra andre steder i verden må kunne bli etnisk norsk, særlig hvis individet det er snakk om har en klart opplevd kulturell tilhørighet til Norge. Men samtidig blir det veldig merkelig å betegne noen som etnisk norske dersom de i svært liten grad er kulturelt integrert i Norge. Her er jo språket en svært sentral komponent. For min del blir det også rart å tenke at noen som ikke behersker språket skal betegnes som etnisk norske eller nordmenn selv om de innehar norsk statsborgerskap. Jeg tipper også de aller fleste mennesker som er bosatt i Norge, men ikke snakker norsk, heller ikke vil betegne seg selv som etniske nordmenn. Sånn sett er norsk statsborger, etnisk norsk og nordmann begreper som overlapper hverandre, men allikevel ikke er synonymer. Edit: Bare for å legge til: Tanken med å regne noen som etnisk norsk fom. 3. generasjon er nok i utgangspunktet god. Jeg har flere venner med innvandrerbakgrunn - både 1. og 2. gen. - og ut fra hvordan jeg ser deres barn lever sine liv med deltagelse i skole, fritidsaktiviteter og kulturelle begivenheter, ville det bli veldig rart å si at de ikke er etnisk norske. (Det hører dog med at alle mine innvandrervenner har fått barn med partnere fra Norge.) Etter tre generasjoner vil nok barn av innvandrerforeldre som har integrert seg generelt føle svært liten grad av tilhørighet til tidligere generasjoners hjemland (litt som at jeg på ingen måte føler meg dansk, belgisk eller samisk). Utfordringen kommer igjen når det skjer en utvikling der man får områder der andre kulturer blir den dominerende. Når også andre og tredje generasjon ikke behersker norsk fullgodt, vitner det om at de vokser opp i en slags kulturell limbo. Noen steder i verden - feks. USA - er dette mindre problematisk fordi hele samfunnet er bygget opp med en identitet om at man består av ulike kulturelle og nasjonale grupper som nettopp har til felles at man har sin opprinnelse fra et annet sted i verden (der betegner jo etterkommere etter folk som emigrerte tilbake på 1600-tallet seg fortsatt med immigrantenes etniske tilhørighet). Men i et lite land med en nasjonal identitet som bygger mye på en opplevelse av fellesskap, vil en slik kulturell fragmentering nok i større grad skape uro, mener jeg. Min far (som for øvrig også er kritisk til den høye innvandringen) sa en gang om en av mine aller beste venner (som er halvt ‘langveisfra’) at «han er jo mer norsk enn deg», basert på hans vaner, hobbyer og integrering i norsk kultur. Jeg er ikke uenig. Jeg tror de aller, aller fleste - selv de av oss som er kritiske til og har advart mot uansvarlig innvandringspolitikk - vil akseptere innvandrere og deres barn som ‘fullgode nordmenn’ så lenge de er godt integrerte, noen vil si assimilerte. Så jeg er enig i at definisjoner på dette området er vanskelig og fort kan bli misvisende. Det som likevel er foruroligende er at vi fort får statistikk som misbrukes når 3. generasjons innvandrere med svak tilknytning til storsamfunnet, kulturen osv. regnes som etnisk norske. Det vil potensielt kamuflere en alvorlig utvikling og brukes ofte som bevis på at andelen ‘innvandrere’ ikke blir så høy som mange frykter. Antagelig har vi et fenomen vi mangler gode definisjoner og målemetoder for. Dette siste rører også borti hele ‘utbytting’-diskusjonen, der jeg er redd en ofte blander sammen konspirasjonsteorien og observasjonen. For det er klart, når over en tredjedel av skolene i Oslo har flertall minoritetsspråklige (og flere har mye høyere enn det) og vi ser stor grad av segregering så skjer det et ‘bytte’ av hvem som bor i ulike områder. Det betyr ikke at det er en stor konspirasjon, men en observerbar endring av befolkningen kan en vanskelig komme unna. Og til sist; jeg er helt enig med deg at kulturell fragmentering vil skape utfordringer. Utfordringer som kanskje tvinger oss til å bli mer ‘amerikanske’, hva identitet og sikkerhetsnett gjelder. Jeg tror vi vil få store utfordringer med å inkludere og integrere det store antallet som har kommet i det ‘gamle’ norske, særlig etter å ha applaudert ‘multikultur’ i flere tiår, og jeg ser ikke at etniske nordmenn har apetitten for å gjøre ‘jobben’ integreringen tross alt innebærer. Nordmenn flytter fra områder med mange innvandrere, og sender helst barna sine på skoler med flere av ‘sine egne’. Vi segregerer oss akkurat like mye, eller kanskje enda mer, fra ‘multikulturen’ som vi anklager innvandrerne for å gjøre. Nettopp derfor er det så rart at vi har hatt en så liberal innvandringspolitikk, når så få virker å omfavne ‘berikelsen’ i sine egne liv. 3
Theo343 Skrevet 1. februar Skrevet 1. februar (endret) Det er godt noen tør å se på løsningern på problemene fremfor å være redd for å bli stemplet som rasister. Og til de som ikke forstår, så er ikke lovlydige borgere som bidrar til samfunnet noe problem. Endret 1. februar av Theo343 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå