Gå til innhold

Trene fotografisk hukommelse...


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Memo boka virker spennende, men hvis den ikke hjelper til noe annet enn å huske tallrekker har jeg lite bruk for den. Kunne trengt noe som hjalp meg huske skolesaker og slikt istedet.

6641948[/snapback]

 

 

Den vil hjelpe deg til å huske det meste, alt fra å huske å gå til frisøren, til å memorere en kortstokk til å huske gloser.

Forfatteren av boken går på universitet i Bergen og gjennomfører eksamen i fag etter to dagers lesing, uten noe forkunskaper.

Lenke til kommentar
Men hva med de som husker det de ser da? De må ha en form for fotografisk hukommelse. Ble jo nevnt noe her tidligere om en som husket absolutt alt han så og leste.

6642604[/snapback]

 

Det kan godt være noen har noen av disse egenskapene mer eller mindre naturlig enn andre folk. Men poenget er at uansett hvor mange som påstår de eller noen andre har fotografisk hukommelse, er det folk som har trent hukommelsen som kan huske mer og\eller bedre og\eller raskere. Begrepet fotografisk hukommelse er en misforståelse fra folk som ikke forstår at hemmeligheten til en slik hukommelse er et innøvd system. Dermed er det ingen bevis for at såkalt "fotografisk hukommelse" overhode eksisterer.

 

Memo boka vil jeg si går innom mer eller mindre alle områder "memo" systemet kan hjelpe på. Det meste, altså. alt fra tallrekker, geografi og årstall, til navn, morsealfabetet og memorering av manus, taler og tekster; og mye, mye mer.

Lenke til kommentar

En sang som er fin for å huske det periodiske system er Tom Lehrers "The Elements". Lehrer: "its simply the names of the chemichal elements, set to a possibly recognisable tune, which some of you, perhaps, somday, will find useful, in somewhat bizzare kind of circumstances!" Fritt etter hukommelsen :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Anbefallar alle å lese memo, som så mange andre også har nevnt her.

 

Held på å lære meg dobbletsystemet no, det er litt styr å komme inn i det, men håpar på å kunne memorere ein kortstokk på eit par minutt om ikkje så alt for lenge. Det seier jo litt om kor bra dette faktisk er.

Lenke til kommentar

Jeg kom til å tenke på noe.

Finnes det et menneske som kan memorere lange binærtallrekker?

Et slikt menneske kan jo for eksempel skrive koden for et foto i notepad, og etter kompilering har man en eksakt kopi av et digitalt bilde.

 

Eller hva om noen kan huske kodene for tusenvis av farger, og rett og slett "male" med maskinkode...

Lenke til kommentar

Et bilde på 1 MB har 1.048.576*8=8.388.608 1-tall og 0-er. Eller 1.000.000*8=8.000.000. Kommer an på om du regner 1 kB som 1024 B eller 1000 B. Hvis vi går utifra 8 bit systemet, og ikke 7 bit som noen bruker, så blir det mellom 8 og 8,3 millioner siffer. Blir ikke det riktig da?

 

Hvis det derimot er et lite bilde, si 1 kB, så er det 1024 B, 1024*8=8192 bit. Så han Ben kan huske et bilde på ca 400 byte. Det er et ekstremt lavoppløst bilde.

 

Men jeghar ikke så mye peiling på det. Kan noen mer mer peiling si om jeg har rett? ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

Jeg leste IQ-spalten i Magasinet for noen uker tilbake. Der fortalte skribenten om en herremann som om jeg husker rett kunne lese en side tekst på mellom 8-10 sekunder, og i løpet av livet sitt hadde lest over 9000 bøker som han husket hvert eneste ord av. Den hjernedelen som håndterte hukommelsen hans o.l. var langt større enn den som håndterte f.eks. motorikk. Han kan gjenfortelle Bibelen ord for ord og på et sekund regne ut hvilken ukedag en hvilken som helst dato var, men å kneppe sine egne skjorter, det klarer han ikke...

Lenke til kommentar

Oi. Hvorfor er det slik. Enten så husker du alt, men du er stokk dum, eller så er du et geni og gal... :p

 

Har testet pugge-teknikken. Hvis du bare gidder så går det fint. At det er 1048576 byte ien MB og 1073741824 byte i en GB er lett å huske på den måten. Sliter derimot med å lære hvor mange byte det er i en YB. 25 siffer... (ja, jeg kjeder meg nå) ;)

Lenke til kommentar
Jeg leste IQ-spalten i Magasinet for noen uker tilbake. Der fortalte skribenten om en herremann som om jeg husker rett kunne lese en side tekst på mellom 8-10 sekunder, og i løpet av livet sitt hadde lest over 9000 bøker som han husket hvert eneste ord av. Den hjernedelen som håndterte hukommelsen hans o.l. var langt større enn den som håndterte f.eks. motorikk. Han kan gjenfortelle Bibelen ord for ord og på et sekund regne ut hvilken ukedag en hvilken som helst dato var, men å kneppe sine egne skjorter, det klarer han ikke...

6753983[/snapback]

 

Jeg leste også dette, veldig interessant. Men, 9000 bøker, var ikke det litt mye? Synes å huske det var mindre.

Lenke til kommentar

å kunne vite hvilken ukedag det er, er kun et spørsmål om enkel matematikk ;) Det lærer man i boken jeg nevner i hvert av mine inlegg, hehe. Jeg har bare ikke lagt meg skikkelig inn i akkurat det systemet enda. hvert år har en tallfaktor, og hver måned har en forskjellig tallfaktor. du går utifra datoen og legger til hvert av disse tallfaktorene til summen, og hver gang du kommer over tallet 7, trekker du fra 7, helt til du kommer under, så legger du til neste tall og så videre. resultatet blir et tall mellom 1 og 7 som logisk nok blir til en ukedag. 7 blir søndag og 1 blir mandag f.eks.

Men det er uten tvil en veldig imponerende ting og kunne ^_^.

Det må da tross alt være rimelig kjedelig og kunne så mange bøker *helt* utenat :p

Lenke til kommentar

Jeg hadde mye nytte av Memo-boka på skolen. Nå har jeg fått tak på Memo-håndboka. Der forklares teknikkene for skolen mye mer inngående og bedre. I tillegg er oppskriften på å memorere siffer og kortstokker gjort enklere. Memo-håndboka er bedre enn den første boka. Hjemmesiden er visst oppdatert også: www.oby.no

Lenke til kommentar
  • 7 år senere...

Neitakk: stilig at du prøver ut teknikker selv https://www.diskusjon.no/public/style_emoticons/#EMO_DIR#/smile.gif men på bare nevne at den teknikken virket utroolig tungvint å bruke i forhold. med Oddbjørn by sin teknikk memoriserer du ikke bare utroolig raskt, utroolig lenge, men det er like enkelt å legge til informasjon til det du har memorisert etter en stund. Et eksempel er når jeg skulle lære desimaltallene i Pi. Jeg startet med ca. 20 - 25 stykker. så la jeg til 6 - 12 tall (det tar mindre enn 1 minutt å memorisere\legge til 12 tall til langtidshukommelsen https://www.diskusjon.no/public/style_emoticons/#EMO_DIR#/smile.gif ) . i et friminutt på skolen en gang gikk jeg til datarommet, å la til minst 12 tall på kansje 1 minutt.

 

Jeg gleder meg til å presse grensene litt etter hvert med disse hukommelsesteknikkene. Mitt neste omfattende prosjekt er et prosjekt jeg har fryktelig lyst å klare. å memorisere alle stoffene Periodetabellen i rett rekkefølge. Jeg kan allerede de 10 første i rett rekkefølge. etter jeg kan alle navnene, kan jeg bare legge til informasjon (slik som atomvekt, hvilken type stoff atomet er, og så videre) når det passer for meg, hehe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...