Gå til innhold

Trene fotografisk hukommelse...


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lag tankekart og tving deg til å bruke dem. Hør på musikk når du gjør ting og tang. Studér bilder av situasjoner hvor det aktuelle temaet tas opp.

 

Uten mer spesifikk info om akkurat hva du skal trene deg opp på, er det vanskelig å svare.. (er det fysikk, geografi, mennesker, fuglearter?)

Lenke til kommentar

Hukommelsen vår fungerer ved assosiasjoner. Skal du huske en ting, gjelder det å assosiere så mange ting som mulig med denne. De som deltar i disse konkuransene hvor det gjelder å huske flest mulig tall, bruker som regel en teknikk hvor de assosierer tallrekken de skal huske, med venner og familie.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Jeg vil bare begynne å si at et flertall forskere er enige om at fenomenet "fotografisk hukommelse" ikke eksisterer. det finnes kun folk som er bedre enn andre med hukommelsesteknikker. noe som kansje virker som fotografisk hukommelse, er bare et resultat av et system som personen kan inn og ut.

anbefaler på det aller, aller sterkeste folk her til å lese boken "Memo" av oddbjørn by.

Han lærer der bort alle hukommelses-teknikkene han og resten av verdensmesterene bruker. de er ikke vanskelige, men ekstremt enkle, og ufattelig effektive.

 

Jeg har jobbet med å trene opp min tallhukommelse. det vil si å huske lange tallrekker som tallet "pi" for eksempel. For å gå igjennom systemet raskt, så har hvert tall mellom 0 og 9 kan bety to forskjellige tall hver. taller 8 kan for eksempel både stå for "å" og "k". selve hukommelsesteknikken jeg bruker, er at jeg tar 6 tall om gangen, og lager en setning. 3 tall er ett ord, og de 3 andre er noe annet. jeg tar assosiasjoner til begge, og lagrer det, for så å gå videre til neste setning. veldig enkelt når man kommer inni systemet. Jeg har øvd denne egenskapan med tallet Pi, og har klart å memorisere 52 (eller 54, jeg er ikke helt sikker :p ) av de første desimaltallene i Pi i hodet.

 

PS: teknikkene du lærer i boken "Memo" blir lagret i din langtidshukommelse du allerede har. For å gi et eksempel; jeg leste rekken med Pi-tallene for ca. litt mindre enn ett halvt år siden, og jeg husker dem ennå like korrekt :p .

 

Fy f dette ble et langt innlegg :p

Lenke til kommentar

Jeg har eksperimentert med lange tallrekker og hukommelsesteknikk!

 

Prøv ut følgende:

 

Skriv ned en tallrekke på 50 siffer.

Eks: 65538756086769586129184546330283156384553812998472

 

Gi lappen med tallrekken til en venn. La denne vennen lese opp første tall, hvorpå du gjentaqr det. La vennen lese opp det andre tallet, hvorpå du gjentar det første og det andre. Slik fortsetter du helt til du ikke klarer å ramse opp alle tallene. La så si at vennen din har kommet til 65538756. Men nå har du begynt å glemme, og kommer ikke lenger enn til 65538. Da starter vennen din med å si det sjette tallet, 7, hvorpå du ramser opp frem til det tallet. Slik fortsetter dere helt til du kan hele tallrekken. Jeg kan garantere deg at du til syvende og sist klarer alle 50 tallene.

 

Gjør noe morsomt ut av det:

 

Få en lærer eller noen du kjenner til å skrive ned en tallrekke med 50 vilkprlige tall. Ta listen med deg hjem og pugg den med overnevnte metode. Kom tilbake til læreren eller vennen dagen etterpå, gi han lappen og rams deretter opp tallene.

 

Andre teknikker jeg pleier å bruke, er å binde tall til noe som interesserer meg kombinert med årstall.

 

Eks: Huske en pinkode på fire siffer. 6843

Da tenker jeg "Pink Floyd ga ut A Saucerful of Secrets i 1968. Andre verdenskrig hadde vart i tre år, alle gode ting er tre, i Norge i 1943.

Glemmer jeg koden, er det bare å tenke på regelen jeg lagde, og 6843 kommer med en gang.

Endret av neitakk
Lenke til kommentar

Neitakk: stilig at du prøver ut teknikker selv :) men på bare nevne at den teknikken virket utroolig tungvint å bruke i forhold. med Oddbjørn by sin teknikk memoriserer du ikke bare utroolig raskt, utroolig lenge, men det er like enkelt å legge til informasjon til det du har memorisert etter en stund. Et eksempel er når jeg skulle lære desimaltallene i Pi. Jeg startet med ca. 20 - 25 stykker. så la jeg til 6 - 12 tall (det tar mindre enn 1 minutt å memorisere\legge til 12 tall til langtidshukommelsen :) ) . i et friminutt på skolen en gang gikk jeg til datarommet, å la til minst 12 tall på kansje 1 minutt.

 

Jeg gleder meg til å presse grensene litt etter hvert med disse hukommelsesteknikkene. Mitt neste omfattende prosjekt er et prosjekt jeg har fryktelig lyst å klare. å memorisere alle stoffene Periodetabellen i rett rekkefølge. Jeg kan allerede de 10 første i rett rekkefølge. etter jeg kan alle navnene, kan jeg bare legge til informasjon (slik som atomvekt, hvilken type stoff atomet er, og så videre) når det passer for meg, hehe.

Lenke til kommentar

Selvsagt. Dette er jo to helt forskjellige måter å lagre i hukommelsen på. Med min teknikk husker du tallene uten å måtte assosiere. 50 tall kommet ut på rams uten at du må tenke deg om. Det legger seg dog ikke i langtidshukommelsen, og er glemt etter ca. en uke. Det greie med denne metoden er at du ikke må tenke deg om før du har alle tallene oppramset. På den andre siden har jeg aldri prøvd din metode, så jeg vet ikke hvor lang tid du bruker på å hente frem det som er lagret.

Lenke til kommentar

Dette er jo spennende å lese om!

 

Har prøvd å lære noen "tilsvarende" greier selv, og kan for eksempel Animaniacs-sangene Nations of the World (ramser opp alle verdens land, også kjent fra repertoaret til underholdningsduoen Ylvis), States and Capitals Song (alle de amerikanske delstatene og de tilhørende hovedstedene) samt Presidents Song (ramser opp de amerikanske presidentene fra Washington til Clinton i rekkefølge). Prøver også å lære meg noen pi-sifre og stoffer i periodesystemet (kan vel bare de tjue første eller noe, er vel nokså standard), men dette gidder jeg ikke holde på så mye med nå i skoleferien.

 

Da jeg øvde inn disse sangene (som gikk nokså fort), hørte jeg på dem og leste teksten samtidig, og prøvde etter hvert å rett og slett synge dem for meg selv. Dette blir jo ikke øving på samme måte som med pi-sifrene eller lignende tallfølger, men er vel likevel beslektet. Det er jo pugging, dette òg - jeg ser for eksempel ikke for meg kartet når jeg tenker på sangteksten.

Lenke til kommentar

Selvsagt. Dette er jo to helt forskjellige måter å lagre i hukommelsen på. Med min teknikk husker du tallene uten å måtte assosiere. 50 tall kommet ut på rams uten at du må tenke deg om. Det legger seg dog ikke i langtidshukommelsen, og er glemt etter ca. en uke. Det greie med denne metoden er at du ikke må tenke deg om før du har alle tallene oppramset. På den andre siden har jeg aldri prøvd din metode, så jeg vet ikke hvor lang tid du bruker på å hente frem det som er lagret.

6536041[/snapback]

[/

Hvis du bare repeterer historien et par ganger etter du har laget den, sitter informasjonen svidd i minnet ditt i laang tid framover. hele konseptet går ut på at du først lager en reiserute på en plass som er allerede svidd i langtidsminnet ditt. Du knytter så assosiasjonene til punkter (punktene skal være i en logisk rekkefølge) og så er det lagret. Du vil aldri glemme veien hjem fra skole\jobb for eksempel. like lang tid som du klarer å "gå" hjem via sånne punkter, bruker du på å hente fram assosiasjonene du har knyttet der. jo flere ganger du går igjennom historien etterpå, jo lettere er det å huske. Jeg repeterte historien til de 54 Pi-tallene kansje 4 eller 5 ganger... for ca. et halvt år siden ;) og husker de ennå.

 

Det som er det nydelige med denne teknikken er at jeg like enkelt som jeg memoriserte informasjonen i utgangspunktet, kan legge til informasjon. jeg tok pi-tallene gradvis, normalt sett 12 tall om gangen. samme måte kan brukes med å memorisere det periodiske systemet. etter du kan alle navnene på stoffene i rekkefølge, kan du for eksempel begynne på nytt å legge til informasjon som for eksempel atomvekt, type metall og så videre.

 

Er forresten heelt enig med deg ;) dette er ufattelig interessangt. gleder meg bare til jeg kan imponere naturfaglæreren min med å kunne hele periodesystemet i hodet, hehe ;)

Lenke til kommentar
Ifølge VG skal koffein gi bedre hukommelse.

6550469[/snapback]

Jeg så en dokumentar på national geographic en dag som ramset opp mange forskjellige ting som skulle hjelpe på hukommelsen (bl.a. koffein). Som for eksempel å ta en kald dysj rett etter du har gjort noe du vil huske (for eksempel). Da blir et spesiellt adrenalin utgitt som "svir" det du husker bedre inn i hukommelsen. men de sa også at mens de hjelper på hukommelsen, er det ingen betydelig forskjell.

 

[beklager hvis dette går for langt fra temaet :p ]

Endret av GaboonViper
Lenke til kommentar

Leste "Memo" selv for noen dager siden, og jeg ble helt hekta. I sted spurte jeg mamma om å ramse opp 20 tall til meg, og jeg klarte 17 av de ved å bruke enkelsystemet. Har veldig lyst å begynne å bruke dobbelsystemet, men jeg har problemer med å få fyllt ut navnelista. Dere kan jo hjelpe meg her hvis dere gidder. Syntes selv det var rart at han brukte et slikt system for å navngi tall, da jeg så flere som bruke a, b, c, osv.:

0 = n

1 = l

2 = b

3 = t

4 = r

5 = f

6 = s

7 = g

8 = k

9 = m

 

Men så ser jeg jo at det bare er konsonanter, og ved å ha de slik kan man ta i bruk trippelsystemet (Konsonant - vokal - konsonant).

 

Edit: Kanskje vi skal lage ny topic i stedet for å ødelegge stakkars Dark Knight sin? I grunn så har han vel egentlig fått svar på spørsmålet sitt uansett.

Endret av Matias
Lenke til kommentar

Jeg lærte meg en teknikk for å lett lære meg å huske mange objekter. Med denne teknikken kunne man ramse opp 25 objekter(en sykkel, et tre, osv) en gang og jeg ville kunne huske det lenge. Jeg kunne ramse det opp forlengs, baklengs eller spesifikke objekter (f.eks. nr 15).

 

Teknikken var å for hvert tall assosierer du en ting som passer til tallet. f.eks.

 

1- Enarmet banditt

2- Tomat

3- Trehjulssykkel

 

Når det blir ramset opp ting assosierer du de med objektene fra listen du har pugget. Om det er en litt spesiell situasjon er det bare bra, hjernen har en tendens til å huske rare og spesielle situasjoner. F.eks objektene trompet, kløver7 og en fotball.

 

1- Du vinner en trompet på en enarmet banditt og trompeten faller ut av maskinen

2- En tomat jukser og vinner i poker med 5 kløver7 på hånden

3- En trehjulssykkel vinner vm i fotball

 

Nå er det enkelt å hente frem alle objektene i vilkårlig rekkefølge, du vil også kunne huske hvilket nr objektene har.

 

Jeg fikk opplest rundt 25 objekter med noen sekunders mellomrom og husket de i flere måneder. Begrensningen går i hvor lang rekke med trehjulssykler o.l. du klarer å pugge, men hvis du starter med rundt 20 burde det være kurant, også kan du bygge videre senere...

 

Skal sies at dette er mer et nerdete partytriks enn noe du kan bruke til å lese til eksamen e.l. Det kan heller ikke brukes til å pugge tallrekker. Ihvertfall ikke like bra som objekter.

 

edit: la til siste avsnitt

Endret av Raggie
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...