Gå til innhold

Trene fotografisk hukommelse...


Anbefalte innlegg

Da jeg gikk på videregående eller ungdomsskolen, husker ikke helt, testet jeg min "hukommelse" opp mot daværende pi-mester i Norge. Jeg klarte "bare" 96 desimaler med 2minutters forberedelse. Vi begynte fra en vilkårlig desimalplass, og fortsatte utover.

Det er vanlig å assosiere et tall med en gjenstand, et rom, maleri eller lignende. Jeg syntes derimot at en slik assosiasjonslek ofte er unødvendig tungvint, og lite effektiv. Ja, man kan kanskje huske både ett og to tusen desimaler i pi, men man husker ikke et telefonnummer eller personnummer når det blir lest opp, eller registreringnr. på bilen som suste foran deg i 100 i en 50-sone. Selv bare husker jeg det. Det er ikke noe "bilde", og minnet er langt fra fotografisk, eller memo-grafisk - og slikt er også bare en myte - jeg husker gjerne "klangen" i det første gangen jeg tenkte på det, men det er alt. Helt vanlig hukommelse, bare mer presis enn hva andre gjerne har når det kommer til tall, farger, ord etc. Men skal jeg kjøre fra Bergen til Flesland, med stopptur innom Kokstad, så husker jeg pokker ikke veien ut igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...