Gå til innhold

Den store Sketchup tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det noen her som kan forklare meg hvordan jeg kan printe ut sånn at tegningene "passer" på arket? Jeg har laget en mal i realistisk målestokk og når jeg skal printe ut så deler tegningen seg opp på 8 ark, selvom jeg ser at den kan klare seg med 4. Jeg har prøvd å flytte tegningen rundt, men det ser ikke ut til å ha så mye for seg.. Noen som skjønner?? Og har noen tips..?

Lenke til kommentar

gå inn på "file" så "print setup" så kan du se om det blir riktig på "print prewiew..."

 

Jeg har prøvd print prewiew, og ser jo der at det blir feil.. Jeg skulle gjerne bare flytta tegningen min lengre ned på arket liksom, for den begynner midt på. Ikke så lett å forklare, men tar gjerne imot flere tips dersom noen har. Og takk for svar!! Jeg har forresten også prøvd å snu arkene, men det gjorde heller ikke susen..

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Heihei!

 

Jeg har nettopp begynt å bruke SketchUp, og jeg tenkte at det var greit å begynne å lage huset mitt for å lære meg programmet. Nå har jeg støtt på et noe irriterende problem, og det er lister. Jeg lagde en list rundt mesteparten av huset, så lagret jeg og avsluttet SketchUp. Nå merker jeg at listen er helt feil, ettersom listen går rett over dører og jeg mangler dørlister osv, så problemet er at jeg ikke kan fjerne listen. Jeg kan ikke Ctrl+Z, og jeg aner ikke hvordan jeg skal slette listen. Jeg sitter helt fast, og jeg aner ikke hvordan jeg skal ordne det.

 

Listen har heller ingen ende, ettersom jeg brukte "Alt", og den går rundt overalt. Må jeg bare starte hele prosjektet på nytt igjen? Det vil ikke ta meg mer enn 2 timer ca. å gjøre dette, men det er prinsippet.

Lenke til kommentar

bruke eraser for å slette den. etter på lager du en ny, markerer den og lager en groupe av den.(marker objectet-> høyreklikk-> trykk på make group)det samme kan du gjøre bare med vidur, dører osv som det finnes flere av, bare da lager du en component. da kan du redigere alle dørene samtidig. finnes nok av videoer for dette på youtube. bare søk etter "group" og "component"

:)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

:(

Av og til hender det at programmet zoomer ut så langt at jeg ikke ser figuren min... Vanligvis er det bare å lukke programmet for deretter å starte det opp igjen, men denne gangen var jeg litt for raskt ute med crtl-s ... og som resultat finner jeg ikke igjen figuren...I'm lost in space....

 

Hvordan finner jeg igjen figuren???????

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jo, det sier seg egentlig selv faktisk. :) Jeg tegner streker og linjer tvers over firkantene, uten å tenke på symmetri. Deretter bruke jeg Move-verktøyet til å flytte hele linjen utover eller innover. Alt fra hva jeg føler for. Ofte må jeg holde inn Ctrl for å få dratt linjen i den aksen jeg vil. Edit: Det "skumle" med dette er at det kan bli krøll i figuren. Man må da passe på å rette opp feil etterhvert som man ser dem. I tillegg kan man dra det hele enda litt lenger og eksportere modellen til Zbrush eller Mudbox og begynne å virkelig lage "sculpts". Prosessen med å eksportere modellen til Zbrush har vært veldig vanskelig.. Sketchup har masse quirks i seg og jeg måtte faktisk eksportere modellen til Maya først, så lime sammen alle "faces" for å deretter eksportere den modellen igjen til Zbrush. Så måtte jeg subdivide ca 6 ganger for å få nok punkter å arbeide med. Nå har det kommet ny versjon da som kanskje gjør det enklere. Jeg vet ikke. Hvis jeg ikke importerte til Maya så eksploderte modellen når jeg prøvde å subdivide i Zbrush. Beware!

post-39653-0-15332400-1290408664_thumb.png

post-39653-0-78812500-1290408670_thumb.png

post-39653-0-68558900-1290408923_thumb.jpg

post-39653-0-01834200-1290408931_thumb.jpg

Endret av Kenny Bones
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...