Gå til innhold

Venstresidens stadig økende propagandanettverk


Anbefalte innlegg

Du må huske på at dette var før krigen i det hele tatt tok til. Dt var høyst uklart hva resultatet i sikkerhetsrådet ville bli. Men media satte fokus på USA og begynte allerede da å spoekulere i USA sine oljeinteresser. Er greit nok det, men personlig er jeg interessert i at det også blir satt søkelys på nasjoner som er villig til å bruke alle midler for å hindre et eventuel flertall. Om du ikke ønsker det får så være, men personlig syntes jeg man er tjent med at media setter fokus på begge "leirer".

Det var vel aldri særs uklart om Sikkerhetsrådet ønsket gå til krig. Frankrike så at det som var på bordet ikke var nok til å gå til krig, uavhengig av hva Usa måtte fabri... unnskyld, finne, av mer informasjon. Dette er et helt legitimt standpunkt, da det er helt i overensstemmelse av charteret og bestemmelse der.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det hadde de kanskje hatt om en sjokkerende og troverdig avsløring hadde kommet for dagen. Men for øyeblikket ser jeg ingen grunn til å betvile Frankrikes begrunnelse for sitt standpunkt.

 

Eg veit ikkje kva Frankrikes begruning var, men har ikkje mykje tru på at dei gikk i mot bare fordi dei synest krigen hadde for tynt grunnlag. Det faktum at det var Franske og Russiske oljeselskap som hadde kontrakter i Iraq og at desse då går mot krigen er nok ikkje heilt tilfeldigt. Sjølv var eg mot krigen og synest det var bra Usa ikkje fekk presset krigen gjennom i sikerhettsrådet. Men eg har ikkje noko tru på at Frankrike satte det humanitere spesielt høgt i den beslutningen.

Lenke til kommentar
Det faktum at det var Franske og Russiske oljeselskap som hadde kontrakter i Iraq og at desse då går mot krigen er nok ikkje heilt tilfeldigt.

Nå har ikke oljeindustrien den samme posisjonen i disse landene som i USA. Russiske oljeselskaper (eller retter sagt lederne) blir regelrett trakkasert av regjeringen. I Frankrike er oljeindustrien relativt mislikt. Den blir sett på som snuskete og korrupt pga. skandalene i Elf og miljøfiendtlig pga. CO2-utslipp og svarte strender. Man skal ikke overdrive relevansen av dette faktumet.

Men eg har ikkje noko tru på at Frankrike satte det humanitere spesielt høgt i den beslutningen.
Det gjorde de nok ikke heller. Det handlet om FNs rolle i sikkerhetsspørsmål, i hvilken grad man skulle bruke agressiv krigføring i konfliktløsning, hva som var legetime grunner for å angripe land, og ikke minst markere sin motstand mot preventive angrepstiltak (som da gjaldt spørsmål om MØV).
Lenke til kommentar

Det hadde de kanskje hatt om en sjokkerende og troverdig avsløring hadde kommet for dagen. Men for øyeblikket ser jeg ingen grunn til å betvile Frankrikes begrunnelse for sitt standpunkt.

Nei, men det er ikke det som er saken. Det er snakk om hvorfor media ikke setter søkelyset på de klare paralellene som den gang eksisterte (angående olje). Man reagerer på at USA ikke ville bøye seg for flertallet (noe de ikke gjorde), men det samme ville ikke Frankrike eller Russland gjort, noe de sa klart fra om. Media burde satt søkelyset på det også, men det ble nesten utelukkende fokusert på USA.

 

Merk at jeg ikke er ute etter å betvile Frankrike sitt standpunkt, jeg er ute etter å belyse at media hadde gode grunner til å sette søkelyset på Frankrikee og Russland som sa fra om at de ikke ville bøye seg for flertallet, men valgte å la vær.

 

Det var vel aldri særs uklart om Sikkerhetsrådet ønsket gå til krig.

Hele den påstanden der er totalt usansynlig og lite logiskt. Frankrike og Russland ville ikke gå til det steg å true med veto hvis de ikke var redd for at sikkerhetsrådet ville stemme i favør USA / Storbritannia :ermm:

 

Frankrike så at det som var på bordet ikke var nok til å gå til krig, uavhengig av hva Usa måtte fabri... unnskyld, finne, av mer informasjon

Blir rimeig oppgitt av din stadige fraviken av hva vi diskuterer og hele tiden vil dra det over på USA istedenfor å svare på det jeg spør deg om som er relatert til emnet i denne tråden

Frankrike var ikke uenig i ny resolusjon, de ville fjerne delen som gav mulighet for krig. Men igjen, det er så OT at vi kan ta det i en relevant tråd.

Endret av Dotten
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...