Gå til innhold

Private videregående skoler?


Anbefalte innlegg

Her i landet virker det sannelig ikke lett å skifte klasse i samfunnet.

Det der er bare vås. Du kan da umulig finne samfunn hvor det er så lett å skifte klasse som her i Norge. Dette klasseskillet mellom rik og fattig er også oppskrytt, selvfølgelig tjener noen mer enn andre, men en "kløft" og "ugjentrenglig barriere" er det absolutt ikke.

Ut i fra den kommentaren vil jeg tro du er relativt ung og naiv.. no offence..

I Norge er miljøene veldig sammensveiset. De du går på ungdomsskole med, kan bety mye. Er du først introdusert i f.eks. juristmiljøet, så er det ok, og de vet hvem du er, og du er der, men det krever litt å utmerke seg. Har du derimot gått på samme fester og skoler som halvparten av de andre, så ordner det seg mye enklere. Du er der liksom fra day one.

 

Jeg kommer fra en juristfamilie. Med engang det er en advokat i media så kommer det fra mama eller papa, "å, han ja, så det er det han er blitt" eller lignende.

 

Sånn er det i alle miljøer. Alle kjenner alle. Og da er det ikke lett å ta "skrittet opp". Enten blir du invitert i de riktige selskapene og brylluppene, eller ikke. Man er veldig bundet i Norge.

 

I f.eks. USA er det nok enklere. Rett og slett fordi miljøene er mye større.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå blir dette ca det samme som jeg har sagt i en tidligere tråd om nesten det samme, menmen.

 

I Tr.heim blir denne friskoleloven sannsynligvis vedtatt ganske snart. Da vil det komme flere kommersielle vidregående skoler hit. Den ene av de har gått kraftig ut med å love bærbare PC'er, stipender og alt mulig flott. Da har selvfølgelig ikke den offentlige skolen noe å stille opp med. Men hvordan kan får de så mye penger til dette? Statsstøtte selvsagt. Disse private skolene som ikke er større enn min skole, vil få mer penger av det offentlige enn min skole! Da begynner jeg virkelig å lure, burde ikke staten heller bruke pengene på sine egne skoler i steden?

Lenke til kommentar
Disse private skolene som ikke er større enn min skole, vil få mer penger av det offentlige enn min skole! Da begynner jeg virkelig å lure, burde ikke staten heller bruke pengene på sine egne skoler i steden?

Staten burde avvikle alle statlige skoler og støtte til private skoler. All skoledrift bør være privat og finansiert av brukerne. På denne måten står skolene direkte ansvarlige overfor kundene, og kvaliteten på undervisningen vil øke.

Lenke til kommentar
Disse private skolene som ikke er større enn min skole, vil få mer penger av det offentlige enn min skole!

Har du noen dokumentasjon på dette? Det er ikke hva loven sier:

 

§ 6-1. Offentlege tilskot til grunnskolar

 

       Frittståande grunnskolar som er godkjende etter § 2-1 får offentleg tilskot etter reglane i denne paragrafen. Dette gjeld likevel ikkje skolar oppretta for funksjonshemma, sjå § 6-6.

 

1. Grunnskolar får tilskot av staten med 85 % av vanlege driftsutgifter til all godkjend undervisning som går inn under lov om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova). Utgifter til pensjonsinnskot skal likevel innarbeidast i tilskotsgrunnlaget slik at tilskota dekkjer 100 % av gjennomsnittlege utgifter til pensjonsinnskot i offentlege skolar. 

        Tilskotet vert rekna ut på grunnlag av ein normalsats pr. elev, særskilt for barnesteget og ungdomssteget. Tilskotsgrunnlaget vert fastsett av Stortinget. Ved utrekninga av normalsatsen skal dei gjennomsnittlege utgiftene i den offentlege grunnskulen til dei typar utgifter som går inn i tilskotsgrunnlaget, leggjast til grunn. Det skal likevel takast omsyn til skilnaden mellom utgiftene i den kommunen skolen ligg og utgiftene på landsbasis. 

Mine uthevninger. Støtten til friskoler er altså ifølge loven 85% av normalsatsen for offentlige skoler. Den vedtas av Stortinget, og justeres etter lokale forhold. I tillegg får ikke friskolene dekning for kapitalkostnader. Så vidt jeg vet har departementet foreslått å fjerne forskjellsbehandlingen, men hvordan friskoler skal få mer penger fra staten kan jeg ikke se.

 

Link.

 

EDIT: Jeg ser at du refererer til en friskolelpv som snart skal vedtas i Trondheim. Har du noen link til dette? Jeg trodde ellers skolelovene var nasjonale, ikke lokale...

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Disse private skolene som ikke er større enn min skole, vil få mer penger av det offentlige enn min skole! Da begynner jeg virkelig å lure, burde ikke staten heller bruke pengene på sine egne skoler i steden?

Staten burde avvikle alle statlige skoler og støtte til private skoler. All skoledrift bør være privat og finansiert av brukerne. På denne måten står skolene direkte ansvarlige overfor kundene, og kvaliteten på undervisningen vil øke.

Godt poeng, men jeg kan nok ikke støtte deg. Da må du i såfall gjøre skolegang frivillig også. Ellers enig.

 

Friskoleloven vedtas for landet. Ikke noe Trondhjem kan reservere seg imot. Trodde jeg... :shrug:

 

De private skolene får ikke mer. 85 % er riktig, men i dette er ikke husleien iregnet. Ergo er skolepengene 15 % + husleie. Og dette vet ejg, da jeg går på privat skole.

 

I Sverige er det en del friskoler som får samme stykkpris per elev som offentlige. Dette fører blandt annet til at det finnes friskoler som er gratis å gå på. En forrettningsforbindelses sønn går på John Bauer Gymnas i Malmø, uten å betale noenting. Interresant? Fungerer det svenske skoleverket bedre enn det norsk?

Lenke til kommentar
Friskoleloven vedtas for landet. Ikke noe Trondhjem kan reservere seg imot. Trodde jeg... :shrug:

Fylkeskommunen kan nekte de plass (til en viss grad)

 

Har du noen dokumentasjon på dette? Det er ikke hva loven sier:

Ingen dokumentasjon dessverre. Adressa er ikke så flink på slikt.

Men poenget er uansett at de 3 midtbyskolene i Tr.heim er veldig billig i drift og mattar derfor mindre penger.

Endret av _Julenissen_
Lenke til kommentar
Godt poeng, men jeg kan nok ikke støtte deg. Da må du i såfall gjøre skolegang frivillig også. Ellers enig.

Såklart. Jeg er sterkt imot slags form for statlig tvang; dette inkluderer overformynderi som skoleplikt. Det bør være opp til de enkelte foreldre om de vil sende barna på skole eller ikke (skjønt hvis de ikke gjør det bør de besørge et visst minimums undervisningsnivå i hjemmet).

Lenke til kommentar

Økt klasseskille?

Hva er dere snakker om?

De som ikke har penger til det får stipend!

Er mange på skolen min som ikke får penger av foreldrene sine til å gå på privat skole.

 

Jeg går selv på en ny startet privat skole i Bergen!

Det er bare tull at folk ikke skal kunne velge om de vil gå på privat eller offentlig.

Nå offentlige skoler er så pass dårlig som de er så skulle det bare mangle.

Etter første halv år på den private skolen gikk karakterene min ganske mye opp, det skyldes veldig god opp følging og miljø!

 

Har bare en ting å si ALDRI mer offentlig :no:

Lenke til kommentar
Staten burde avvikle alle statlige skoler og støtte til private skoler. All skoledrift bør være privat og finansiert av brukerne. På denne måten står skolene direkte ansvarlige overfor kundene, og kvaliteten på undervisningen vil øke.

Dette lar seg jo ikke gjøre, blir nok ikke mange som har råd til å gå på skole da.

Endret av chris
Lenke til kommentar
Jeg går selv på en ny startet privat skole i Bergen!

Det er bare tull at folk ikke skal kunne velge om de vil gå på privat eller offentlig.

Nå offentlige skoler er så pass dårlig som de er så skulle det bare mangle.

Etter første halv år på den private skolen gikk karakterene min ganske mye opp, det skyldes veldig god opp følging og miljø!

Sorry for litt off topic, men ord deling har dere tydeligvis ikke lært om i norsken ennå? :D

Lenke til kommentar
Staten burde avvikle alle statlige skoler og støtte til private skoler. All skoledrift bør være privat og finansiert av brukerne. På denne måten står skolene direkte ansvarlige overfor kundene, og kvaliteten på undervisningen vil øke.

Dette lar seg jo ikke gjøre, blir nok ikke mange som har råd til å gå på skole da.

Tja. Hvis vi antar at private kan drive skolen like billig som det offentlige, og det er vel ikke urimelig, så koster en privat skoleplass ikke mer enn en offentlig. Du hadde bare betalt dem direkte istedet for gjennom skatteseddelen. Med lavere skatt hadde du kanskje hatt råd allikevel.

 

"Fordelen" med den offentlige er at kostnaden spres over hele ditt (eller snarere dine foreldres) yrkesaktive liv, gjennom skatteseddelen. Det tilsvarer egentlig bare at man tok opp et langsiktig lån for å finansiere skolegangen. Man kan selvsagt diskutere hvorvidt den offentlige skolen trigger en rentekostnad tilsvarende den du ville fått ved et privat lån. Jeg er fristet til å si ja. De pengene du idag betaler i skatt kunne du nemlig satt i banken og fått renter på.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
blir nok ikke mange som har råd til å gå på skole da.

Du kan jo starte med å begrunne hvorfor mange ikke får råd til å gå på skole når disse er utelukkende privat finansiert, før du fortsetter med å godtgjøre hvilken rett folk har til skolegang (og gjerne hvilken rett de har til skolegang på andres bekostning).

Lenke til kommentar
blir nok ikke mange som har råd til å gå på skole da.

Du kan jo starte med å begrunne hvorfor mange ikke får råd til å gå på skole når disse er utelukkende privat finansiert, før du fortsetter med å godtgjøre hvilken rett folk har til skolegang (og gjerne hvilken rett de har til skolegang på andres bekostning).

Du nevnte at de private skolene ikke da skulle fått støtte fra staten, hvordan er det da mulig å gå på en privat skolen uten å betale dyrt. Ellers går det ikke rundt.

Dersom staten da ikke la seg på et lavere skattenivå slik som er blitt foreslått. Skal staten sette lavere skatt går det utover andre ting eks olje pengene. Som er prioritert å spare store summer av.

 

En annen ting er at det da hadde antagelig blitt en spis krig uten like, hvem tilbyr hva for hvilken pris? Det hadde blitt håpløst. Men det er mye som spiller inn her.

Lenke til kommentar
blir nok ikke mange som har råd til å gå på skole da.

Du kan jo starte med å begrunne hvorfor mange ikke får råd til å gå på skole når disse er utelukkende privat finansiert, før du fortsetter med å godtgjøre hvilken rett folk har til skolegang (og gjerne hvilken rett de har til skolegang på andres bekostning).

Dokumenter neste gang

 

Privatskoler får faktisk støtte (mulig noen få ikke gjør men)

 

http://www.stortinget.no/inno/inno-200203-127.html (bare å lese hvis noen ønsker)

Lenke til kommentar
Dokumenter neste gang

Jeg har da ikke påstått at det er slik idag, men jeg har ytret et ønske om at det skal bli slik i fremtiden.

 

chris: selvfølgelig skal staten kutte skatter når den legger ned statlig skoledrift. Mitt mål er at alle statlige oppgaver unntatt forsvar, politi og rettsvesen legges ned og at private initiativ overtar all drift - skatter kuttes og avgifter kuttes da tilsvarende. På denne måten vil folk få råd til å sende sine barn på kvalitetsskoler som konkurrerer seg i mellom på både pris og kvalitet, i stedet for dagens ordning der det offentlige tar ca. 70% av det du tjener og tvangssender barna dine på en elendig, ensrettet skole.

 

Det hele handler om valgfrihet. Kanskje jeg har lyst til å sende mine barn på en skole hvis undervisning bygger på helt andre verdier enn den offentlige; per i dag har jeg ikke dette valget. Kanskje vil jeg prioritere ny bil fremfor sykeforsikring; per per i dag har jeg ikke dette valget. Kanskje vil jeg prioritere det beste universitetet til mine barn fremfor pensjonsordning til meg selv; per i dag har jeg ikke dette valget. Kanskje vil jeg investere i småbanker som gir mikrolån til den 3. verden; per i dag har jeg ikke råd da staten tar 2/3 av min inntekt. Og så videre og så videre ad nauseam.

Lenke til kommentar
Hva er det, i deres mening, som er fordelen med privatskoler?

Bedre lærere, bedre lokaler, bedre utstyr, bedre miljø. Skolen er faktisk nødt til å tilfredsstille krav kunden setter (som er elevenes foreldre), i motsetning til den offentlige skolen hvor lærerene er en beskyttet rase.

 

Skolen vil strebe etter å være best mulig, fordi foreldre vil sende sine unger på den beste skolen. Dagens skoler streber hovedsakelig etter å holde budsjettet og de ansatte vil beskytte sin arbeidsplass med krav som går utover elevene.

Lenke til kommentar
Hva med å vri på krona da...

 

Hvis du som foreldre har muligheten med penger å gi dine barn det aller beste fortrinn de kan få i starten av sitt liv, vil ikke du gjøre det da?

 

Eller skal man være solidarisk og fornekte barna dine det fordi du vil at de skal stille på lik linje med alle andre?

 

AKIRA

Det blir jo ikke rettferdig for de foreldrene som ikke har muligheten til å gi sine "barn det aller beste fortrinn de kan få i starten av sitt liv". Dette medfører bare større klasseskiller og bidrar til at de rike forblir rike. :nei:

Lenke til kommentar
Selvfølgelig eksiterer den. Men den ville blitt større. Saken er at også de som fra oppveksten av er ressurssvake burde ha muligheten til å få en god utdanning. Og hvis det baserer seg på private skoler blir det vanskelig.

Jeg er ikke uenig med deg utfra et idealistisk synspunkt men dessverre vil det være så og si umulig å opprettholde dette i fremtiden. De rike vil få enda bedre valgmuligheter og da muligens bli enda rikere. Her i landet virker det sannelig ikke lett å skifte klasse i samfunnet.

Mye lettere her enn i mange andre land. De fleste andre land faktisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...