Gå til innhold

Private videregående skoler?


Anbefalte innlegg

Jeg ser ikke hvorfor private skoler vil medføre noe negativt, den vil gi flere og bedre tilbud til foreldre. Og den offentlige skolen må skjerpe seg i konkurransen slik at den blir attraktiv.

Hvem er det som får flere valgmuligheter? Valg av grunnskole (og langt på vei videregående også) er veldig geografisk betinget. For Oslo-folk kan private skoler føre til flere valg, men i mer grisgrendte strøk har man kanskje bare én skole som er innenfor akseptabel avstand. Derfor mener jeg det er bedre at alle har en god offentlig skole i nærheten.

 

Så du mener helt alvorlig at valgfrihet kun skal telle om alle har den valgfriheten? Uavhengig av lønn og geografi? Det blir jo direkte tåpelig. Man skal ikke bli straffet fordi man tjener godt eller bor i en storby. Om man i distriktene ønsker å sende ungene på en privatskole så får man flytte.

 

Og at man får privatskoler i Oslo tilsier ikke at den offentlige skolen ute på bygda vil bli dårligere, slik du indikerer.

 

Valgmuligheter er ikke nødvendigvis et gode heller fordi blant yngre elever er det i praksis bare foreldrene som bestemmer, og jeg hadde helst sett at INGEN foreldre hadde mulighet til å sende sine unger på private religiøse hjernevaskings-skoler som det har blitt flere og flere av her i landet  :no:

 

Derfor bør private skoler være offentlig godkjent, og i en slik godkjenning bør det ligge føringer som blant annet hindrer slike skoler.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva med å vri på krona da...

 

Hvis du som foreldre har muligheten med penger å gi dine barn det aller beste fortrinn de kan få i starten av sitt liv, vil ikke du gjøre det da?

 

Eller skal man være solidarisk og fornekte barna dine det fordi du vil at de skal stille på lik linje med alle andre?

 

AKIRA

Det blir jo ikke rettferdig for de foreldrene som ikke har muligheten til å gi sine "barn det aller beste fortrinn de kan få i starten av sitt liv". Dette medfører bare større klasseskiller og bidrar til at de rike forblir rike. :nei:

Du som mener at alle skal stille like. Fint nok, si at alle stiller likt. Men still deg spørsmålet : Hvorfor vil de stille likt?

Jo, fordi da vil de ha lik sjanse til å bli bedre enn andre. Da er det jo slik at barna til de som kommer best ut, vil få bedre utgangspunkt enn de som ikke kom best ut. Skal barna til de rikeste da tvinges til å stille med ett dårligere utgangspunkt enn det de kunne ha stilt med? Verst av alt, skal foreldra til disse barna bli tvunget til å ikke gjøre deres beste for barnet sitt?

 

Jeg håper at du leser gjennom innlegget mitt og skjønner hvorfor noen foreldre vil gjerne sende sine barn på den private skolen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...