Gå til innhold

Krysse SATA og IDE


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det skal gå i teorien, men ikke alltid i praksis.

Jeg har hatt et DFI Lanparty kort hvor dette ikke fungerte i praksis.

 

Den hadde 2 ide porter og 1 s-ata port.

 

ide-1 brukte jeg til cd og dvd-rom.

 

Hvis jeg brukte s-ata porten ville den blokkere for ide-2 porten min vice versa. Her var det enten eller. Greit å merke seg, men har ikke hatt det problemet på senere kort. Kunne sikkert være en jumperstilling som kunne ordne på dette problemet.

 

Helt greit å merke seg hvis du vil får dette problemet.

Endret av Krizz80
Lenke til kommentar
Det skal gå i teorien, men ikke alltid i praksis.

Jeg har hatt et DFI Lanparty kort hvor dette ikke fungerte i praksis.

 

Den hadde 2 ide porter og 1 s-ata port.

 

ide-1 brukte jeg til cd og dvd-rom.

 

Hvis jeg brukte s-ata porten ville den blokkere for ide-2 porten min vice versa. Her var det enten eller. Greit å merke seg, men har ikke hatt det problemet på senere kort. Kunne sikkert være en jumperstilling som kunne ordne på dette problemet.

 

Helt greit å merke seg hvis du vil får dette problemet.

Jeg tror du kan stille inn dette i BIOS også!

Men har ikke erfart dette.

Lenke til kommentar
Jeg har hatt et DFI Lanparty kort hvor dette ikke fungerte i praksis.

 

Den hadde 2 ide porter og 1 s-ata port.

 

ide-1 brukte jeg til cd og dvd-rom.

 

Hvis jeg brukte s-ata porten ville den blokkere for ide-2 porten min vice versa. Her var det enten eller. Greit å merke seg, men har ikke hatt det problemet på senere kort. Kunne sikkert være en jumperstilling som kunne ordne på dette problemet.

 

Helt greit å merke seg hvis du vil får dette problemet.

Nå er det vel slik at IDE-1 er avsatt hovedsakelig til systemdisk(primary master).

Har vært borte i at endel hovedkort kan slite med at man bruker optiske enheter her og systemdisk på IDE-2.

 

Sikker på at det ikke oppsto en konflikt med SATA pga. dette?

Lenke til kommentar
Det skal gå i teorien, men ikke alltid i praksis.

Jeg har hatt et DFI Lanparty kort hvor dette ikke fungerte i praksis.

 

Den hadde 2 ide porter og 1 s-ata port.

 

ide-1 brukte jeg til cd og dvd-rom.

 

Hvis jeg brukte s-ata porten ville den blokkere for ide-2 porten min vice versa. Her var det enten eller. Greit å merke seg, men har ikke hatt det problemet på senere kort. Kunne sikkert være en jumperstilling som kunne ordne på dette problemet.

 

Helt greit å merke seg hvis du vil får dette problemet.

Jeg tror du kan stille inn dette i BIOS også!

Men har ikke erfart dette.

Forhåpentligvis skal dette ikke være et problem på de nyere kortene samt at du vil kunne stille det inn i bios.

 

I bruksanvisningen til DFI kortet mitt tror jeg det spesifikt at s-ata porten og ide-2 porten gikk på samme kanal. Derfor ville de blokkere hverandre.

 

Videre info. er at dette var da s-ata var ganske nytt. Litt merkleig at du ikke skal kunne bruke alle portene på hovedkortet ditt samtidig spør du meg. Kansje det ligger en bios flash der ute et sted.

 

Anyhow, viktig å informere om hva som kan gå galt, og at det ikke er unormalt på noen kort. :thumbup:

Endret av Krizz80
Lenke til kommentar

Bytt til Asus, det virker hver gang :p

 

Jeg har kjørt 4 x ide enheter (2 x hd og 2 x dvd-drev) + 2 x s-ata hd'er på mitt Asus A7N8X-E Deluxe uten problem.

 

Det eneste jeg har opplevd er at (siden jeg booter fra en S-ata disk) legges det noen skjulte filer på ide1 hd'en.

 

I dag har jeg gått ned på 2 x sata hd'er og 2 x dvd-drev for å redusere støy.

Endret av torkelma
Lenke til kommentar
Bytt til Asus, det virker hver gang  :p

 

Jeg har kjørt 4 x ide enheter (2 x hd og 2 x dvd-drev) + 2 x s-ata hd'er på mitt Asus A7N8X-E Deluxe uten problem.

 

Det eneste jeg har opplevd er at (siden jeg booter fra en S-ata disk) legges det noen skjulte filer på ide1 hd'en.

 

I dag har jeg gått ned på 2 x sata hd'er og 2 x dvd-drev for å redusere støy.

hmm jeg har dette hk'et også, men får ikke til å bruke min WD p-ata disk...jeg booter med s-ata, men når jeg prøver å bruke p-ata'en (som slave) insisterer bios å boote med denne =\

skal prøve å skifte til ide2, se om det hjelper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...