Gå til innhold

Feedback på bilde.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

som oftest vil du få en masse bilder av en tv inni hverandre, med litt lag jo lenger "inn i bildet" du ser pga forsinkelser på noen få ms i de elektriske sígnalene. Det kan jo og hende at kameraet overeksponerer og du får, som du sier, hvitt bilde.

 

Det kan i og for seg ikke sammenliknes med feedback, som er lyd i en viss frekvens som blir forsterket om og om igjen mange ganger, og forvrenges i prosessen.

 

edit: litt sein der ja :blush:

edit2: kjører du os9 psilocybe?

Endret av Tonberry
Lenke til kommentar

Hvis du filmer kun biledrøret blir det det da og? eller vil det ikke pga forsiknkelse i signal(tvilsomt pga lite) eller at skjermen har en oppdaterings frekvens som deler opp slik at det ikke blir et kontinuerlig signal..

 

Lyd er jo et kontinuerlig signal pluss at det forsterkes..

Endret av Bogan
Lenke til kommentar

På TV får man som nevnt bilde i bilde. Det som skjer dersom man får hvitt område i bildet er at man filmer noe som gjengis litt lysere på skjermen. Så gjengis det litt lysere igjen, osv. Dette er en feedback hvor bildet gjengis sterkere og sterke til det går i metning.

 

Men dette er ikke det samme som skjer ved feedback på lyd. Ved lyd så forsterkes en viss frekvens gitt av lengden på lydens forsinkelse. Mens video er en rekke bilder gjengitt etter hverandre, så er lyd et kontinuerlig signal som er uten mening dersom det ikke er gjengitt over tid. Det vil si, man kan fryse et bilde, men man kan ikke fryse en lyd. Et bilde er statisk, men lyd er kontinuerlig.

 

Feedback når det gjelder lyd utnytter altså denne kontinuiteten i hva som definerer lyd. Feedback for lyd er et lydsignal som faller i fase med seg selv. Det vil si at den lyden man hører har en frekvnes gitt av lengden på feedback-sløyfa. Mer forsinkelse vil gi lavere frekvens. Det kan man høre ved å gå nærmere eller lengre fra høyttalerne med mikrofonen, og høre at frekvensen endrer seg.

 

Når det er snakk om lyd, så er det et system som resonerer ved en egenfrekvens.

Når det er snakk om video, så er det ingen resonans, men et signal som fortserkes til det går i metning.

Lenke til kommentar

Bra forklaring jblack :thumbup: Når jeg leste kom jeg på at vi lærte litt om det der i regtekninkk..

 

Uansett. En har en "forsinkelse" ta bildet til psilo som eksempel. Det er en viss avstand mellom bildet som minker... Hvilke faktorer spiller inn på denne avstanden? er det hovedsaklig frekvensen? signal forsinkelsen er vel så liten sammenlignet at den kan ses bort fra?

 

Men fortsatt lurer jeg litt på hvordan et slikt bilde ville sett ut om en filmet kun skjermbildet og hadde en maksimal frekvens..

 

på bildet vises jo ikoner.. hva om det hadde vært fullskjerms bilde?

Lenke til kommentar

hvis jeg forstår deg rett, så vil du KUN filme det bilde, da blir det den fargen som egentlig, hvis da bildet ikke blir lysere og mørkere, blir det lysere eller mørkere, så vil det også bli gradvis lysere eller mørkere jo mer mot midten av den firkanten du filmer...

 

det blir det samme, bare uten ramme :thumbup:

Lenke til kommentar
hvis jeg forstår deg rett, så vil du KUN filme det bilde, da blir det den fargen som egentlig, hvis da bildet ikke blir lysere og mørkere, blir det lysere eller mørkere, så vil det også bli gradvis lysere eller mørkere jo mer mot midten av den firkanten du filmer...

 

det blir det samme, bare uten ramme :thumbup:

joda, men hva er bildet egentlig av da? for du filmer jo egentlig ikke noe... altså du filmer kun det som vises ikke noe rundt. Men da filmer en jo ikke noe...

 

Må få testa det med et kamera en gang

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...