Gå til innhold

Guide: Fjerning av reklame i opera

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

De mest hardbarkede Opera-fans har sikkert brukt dette lenge, men jeg regner med det er mange som ikke vet om det, eller har giddet å brydd seg så voldsomt.

Opera har egentlig en ganske effektiv "reklame-fjerner" innebygget, men av åpenbare grunner er den ikke aktivert som standard (Opera er adware... funksjonen er for øvrig heller ikke ment til dette formålet).

Jeg har lastet ned en ganske stor blokkeringsliste som jeg har fornorsket litt, slik at den stopper reklame fra en del norske nettsteder også.

Slik gjør du det:

1. Finn frem profilmappen din. Dersom du valgte å installere operat med flere brukere ligger denne mappen antagelig "C:\Documents and Settings\NAVN\Application Data\Opera\Profile\". Hvis ikke, "C:\Program Files\Opera\Profile"

2. Åpne opera6.ini, og finn [Adv User Prefs]

3. Under [Adv User Prefs] legger du til URL Filter File=C:\Program Files\Opera\Profile\filter.ini <-- bytt ut med sti til din profilmappe!

4. Last ned den vedlagte filen, og pakk den ut til samme mappe som opera6.ini (dvs profilmappen din).

5. Tøm cache/tempfiler, og avslutt Opera.

6. Start opera, og nyt f.eks. vg.no uten et eneste avbrudd i listen over overskrifter.

Dersom du finner bannere som ikke er borte er det svært enkelt å oppdatere filter.ini. Bare finn linken til bildet og legg til serveren evt mappenavnet (dersom det er åpenbart at mappen kun inneholder reklamer) til i listen. For flash-animasjoner må du søke etter dette i kildekoden.

Hvis noen oppdaterer sin filter.ini, kan det jo være kjekt å poste de nye linjene her slik at andre kan dra nytte av det også?

Advarsel: Det er godt mulig at litt relevant info også forsvinner, pga min aggressive blokkering. De mest aggressive oppførinene er lagt til øverst.

filter.zip

Endret av Lurifaksen
Videoannonse
Annonse
  • 5 måneder senere...
Skrevet

Tusen takk.

Har lett etter noe slikt lenge. Har brukt Norton sin Ad block en stund, men jeg skal prøve denne nå. Denne kan jeg jo legge inn på maskiner som ikke har Norton.

Mvh.

Valentino

Skrevet

La inn dette reklamefilteret i går. Det er noe av det glupeste jeg har gjort. Opera er blitt minst 3 ganger raskere på å laste nettsider med reklame (og det er jo de fleste). Jeg er virkelig fornøyd med dette, går jo ikke akkurat glipp av så mye spennende selv om man ikke får se (eller høre) alle de dustete reklamene på vg.no, itavisen.no, dagbladet.no, osv, osv..... Anbefales på det varmeste til alle Opera-brukere... :thumbup:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...