Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...


SGE7000

Anbefalte innlegg

Vel, jeg har:

- en Amuse stc-33 står det..

- en Cort et eller annet(den kostet 1900kr eller 2999kr for noen år tilbake), husker ikke i hodet. er ikke hjemme, så jeg kan ikke skjekk:P

- samme med den andre, husker ikke i hodet.. fikk den nettop, eller er broren min sin, men... Fikk den for 250kr elr nå på et market.. :p

 

men hva er beste gitaren man får til rundt 4-5000kr da?

Har sett Epi LP, og syns det er fet. Har søkt på youtube, og høres ut som den låter bra også(spørs forsterker, men..)

edit: men hva er egentlig prisen på EPi LP standar(?)? har sett at noen ligger på 2700kr, mens noen annen er på 4-5000kr...... er lik også

Endret av mtpower
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det blir jo litt som å si at du ikke vil ha en 2008 Porsche 911 fordi du synes en Porsche 914 fra 70-tallet hadde for stive seter.

 

Nei, dra til en gitarforhandler du. Så kan du prøve ut forskjellige gitarer.

 

Etter hva jeg vet, så ligger (LP) Standard-utgaven på et sted mellom 4 og 5000, og Studio-utgaven rundt 3000.

Lenke til kommentar

100 = Kjipast. Lav selektering av treverk, billegare harware og elektronikk, skrudd hals. (flat topp?)

Studio= Hakket bedre material, lakk og deler, limt hals og lønnetopp.

Standard= Enda litt bedre all over, god hardware og absolutt brukbar elektronikk. Penare i toppen, fine detaljar som trapezoid inlays, binding rundt kropp og hals osv. Limt hals. Ikkje minst.

Lenke til kommentar

Tenker jeg får mase litt her igjen! :)

 

Skal etter planen kjøpe meg ny gitar neste uke. Som sagt tidligere i tråden: min første el-gitar. Det er 7 år siden jeg begynte å spille,(men har hatt lengre pauser fra gitaren) så er vel kanskje på tide å få seg en el-gitar nå. Uansett, jeg spurte om en pakke, om det kunne være et greit kjøp, bare en som gadd kommentere, og han mente at en pakkeløsning ikke var noe å satse på.

 

Har sett litt rundt nå, og forsøker å holde meg innenfor et ganske trangt budsjett. Denne forsterkeren og denne gitaren lurer jeg på om kan være lurt å gå for.

 

Ser at forsterkeren bare er 15 watt, hva har det å si? Gjør det bare at jeg ikke kan spille voldsomt høyt uten skurring, eller er det andre ulemper?

 

Hvordan vil dere vurdere det overnenvte utstyret mot følgende pakker?:

 

Pakke 1

Pakke 2

 

Setter stor pris på noen svar her!

Lenke til kommentar

Gitaren er sikkert en grei gitar, det er ihvertfall ikke jallamerke. Ibanezen, altså.

 

15W er mer enn nok til kun hjemmebruk. Når jeg spiller her hjemme med min 20W forsterker, har jeg på en knapp som reduserer utgangssignalet til 2W, også har jeg volumet på 4/10. Når det gjelder transistorforsterkere (som den du linker til), vrenger ikke forsterkeren naturlig. Derfor har det ikkenoe å si hvor høyt du spiller, så lenge du har på cleankanalen, for å få ren lyd.

 

Såvidt jeg vet :p

Lenke til kommentar

Skulle jeg brukt i overkant av 4000 kr på gitar og amp til meg selv i dag, så ville jeg muligens gått for Sound1's julekalender tilbud på Squire Strat til kr 998 og en liten rørforsterker, f.eks Epiphone Valve Standard (eller evt Special). Da har du en grei gitar med allsidig pickup-konfigurasjon (HSS) til en god pris, samt en forsterker som kan gi deg ekte (ikke modellert) rørcrunch/vreng og som duger til både hjemme- og bandøving.

Lenke til kommentar

Erfaringsmessig trenger de aller fleste gitarene fra Squire en runde hos doktoren før de blir spillbare. Det gjelder gjennomgående elendig fretwork (spesielt skarpe båndkanter og ujevne bånd) og intonasjon. Det vil sannsynligvis koste deg minst 750,- i tillegg. Byggekvaliteten og lyden ellers er vel grei nok.

 

Vil sterkt anbefale deg å prøve aktuelle gitarer innenfor din økonomiske ramme i stedet for å bestille uprøvd.

 

Har ingen voldsomme meninger når det gjelder forsterkere, selv har jeg endt opp med en cube 30x (rundt 2 300,-) etter 25 år med utallige forskjellige forsterkeroppsett i høyere prisklasse. Cuben funker svært godt i studio og øvingssammenheng, og kan med litt kreativ kabling spille gjennom slutt-trinn + eksternt kabinett, og dermed har du headroom i mengder.

 

Har ellers smått lyst på en av de små epiphonemodellene Jon67 nevner. Bare tull å ikke ha en, nå som det nærmer seg jul, faktisk...hmm...sjekke lønnskontoen......

 

Edit: longwinded kom meg i forkjøpet når det gjelder å kjøpe over nett, kontra first hand experience.

Endret av Tumbleweed
Lenke til kommentar

Hjemmebruk er det jeg er ute etter. Så da passet det bra om at 15W fungerer til det bruket. Grunnen til at jeg linket til Musik Magazinet er at det er en butikk i nærmiljøet hvor jeg kan prøvespille.

Når det gjelder hvilken gitar du skal velge, er det en problemstilling som kanskje vil interessere flere hvis den f.eks. formuleres slik: Hvilken førstegangsgitar er den beste for en som vil spille Pink Floyd?

Men hvis den formuleres slik: Vil kunne spille det meste pga. en ganske variert musikksmak. Spesielt Led Zeppelin, Pink Floyd og Metallica er band jeg liker, men vil også ha mulighet til å spille litt fra band som Opeth og In Flames. Da blir det straks litt verre.

 

Det viktigste for meg er kort sagt at gitaren er lettspilt, i en butikk i nærområdet og kan brukes tvers over de fleste sjangere.

 

Når jeg ser på gitarpakken så er det jo mye unødvendig. Kan såpass at jeg vet å stemme min egen gitar uten gitar-tuner. Gitaren kommer sannsynligvis ikke til å bli transportert mye, ergo blir trekk og slikt unødvendig.

 

Men siden det blir min første el-gitar, og jeg ikke har den ringeste anelse om hva diverse spesifikasjoner osv. har å bety.

 

Flott så mange har kommet med tips. Men sier ikke nei takk til flere. Vil tross alt gjøre et godt kjøp på en gitar som kan holde noen (ti)år! :)

 

EDIT: Tror dere denne forsterkeren vil holde til mitt bruk? Den er iallefall ganske rimelig. Og en ting til, hvor mye må man ut med for kabel som forbinder gitar og forsterker?

Endret av The Grand Vizier
Lenke til kommentar
Men hvis den formuleres slik: Vil kunne spille det meste pga. en ganske variert musikksmak. Spesielt Led Zeppelin, Pink Floyd og Metallica er band jeg liker, men vil også ha mulighet til å spille litt fra band som Opeth og In Flames. Da blir det straks litt verre.

 

Det viktigste for meg er kort sagt at gitaren er lettspilt, i en butikk i nærområdet og kan brukes tvers over de fleste sjangere.

 

 

Flott så mange har kommet med tips. Men sier ikke nei takk til flere. Vil tross alt gjøre et godt kjøp på en gitar som kan holde noen (ti)år! :)

 

Hehe, tror mange som har spilt noen år vil fortelle deg at det er vanskelig å finne en gitar som kan gjøre "alt". Den universale gitar finnes sannsynligvis ikke, selv om noen har gjort hederlige forsøk på å kombinere det beste fra alle verdener. (PRS, feks). Finn deg en gitar som er god å spille på, låter bra, og ser bra ut (prioritert rekkefølge??). Vær forberedt på at du vil ha flere gitarer etterhvert! Og gled deg...!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...