Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...


SGE7000

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når det gjelder kjøp av ny gitar til en som ikke vet hva han vil ha;

 

Kjøp den gitartypen som favorittbandet/bandene din(e) bruker!!

 

Gitar spilles først og fremst for spillegledens skyld! Og spillegleder kommer av å spille noe man liker..

 

Liker man bare "Cavatina" -sanger, så kjøper du man en nylon-streng -gitar.. Er man "Iron Maiden" -fan, så kjøper man elgitar først! Ta det som ligger hjertet nærmest..

 

Selv begynte jeg med en Squier til rundt 2k, og et par Guns N' Roses tab-bøker.. Mitt beste valg noensinne..

Lenke til kommentar
HVa prøver du å skrive, da? Tekst eller en melodi?

 

 

Tekst har jeg aldri klart, men med melodier så går det fint om jeg legger bort gitaren sitter og nynner litt til jeg finner en melodi, så tar jeg frem gitaren og noterer hvilke toner den går i.. Så har jeg en melodi ;)

6373817[/snapback]

Skriver et lite instrumentalstykke. Har introen, men sliter med å finne noe påfølgende.

Lenke til kommentar
Ser ENDELIG ut til at eg har fått tak i ein Engl til å plugge PRS'en i. :love:

Dæven, har vore på jakt i eit halvt år no. ^^ ^^ ^^

6371824[/snapback]

Steve Morse hadde deler av sitt Engl oppsett med på klinikken idag. Lått utrolig bra. Minimalt med stash, to forhåndsinstilte delaypedaler (en på lang og en på superkort delay) mellom preampen og slutt-trinnet, det var alt. På scenen bruker han også en oktav-pedal og volumpedaler. Se mer av riggen her:

 

http://www.stevemorse.com/

 

Music Man gitaren var skikkelig fet også. Årets modell er lit anderledes, en pickup mindre, og en 5-veis switch istedet for den gamle som hadde 3-veis pluss 2 toggles. Som han sa det selv, den siste pickupen brukte han bare i studio, og han fikk alle de vanlige kombinasjonene inn på 5-veis switchen, og da ble den enklere å bruke.

 

Hagstrøm har en inne, i quilted maple med sunburst lakk og plexi plekterbrett. Det er rett og slett lekkert. Men den koster 20 lapper eller der omkring veiledende...

 

Geir :)

Lenke til kommentar

qweac: Jeg anbefaler deg å begynne med en stålstrenger. Hvis du liker akkustisk musikk. Det er uansett ingen dum tanke, for med stålstrenger er strengene mye tyngre, og halsen mye tykkere, så den blir vanskelig å spille på. Så når du venner deg til å spille på den blir det ufattelig deilig å begynne på el-gitar. (Trikset til Van Halen for å bli såpass god teknisk til å spille gitar, var ved å begynne med kassegitar)

 

I tillegg er det mye kjekkere å ha en kassegitar til 2000 enn en el-gitar til 2000, fordi en el-gitar til 2000 er mye mer "jalla" i forhold til kassegitaren. Derfor vil du uansett etter kanskje et år eller to begynne å tenke på å kjøpe en ny og skikkelig gitar til mange tusen. Og da vil den eventuelle billige el-gitaren havne i glemmeboken. Men med en kassegitar vil det ikke bli sånn.

Lenke til kommentar

:ohmy:

Word... Ved mindre du vil spille klassisk fløtemusikk, så gå for stålstrenger. Personlig finner jeg nylonstrenger ekkelt. Venn fingrene dine til å spille på stålstrenger med en gang :)

6381035[/snapback]

Nylonstrenger er så hippie :love:

 

 

Neida, stålstrenger er mer allsidig, men det hender jeg ønsker at jeg hadde en nylonstrengsgitar. Det er vel ikke så veldig mange sanger jeg vil spille som er med nylonstrenger, så jeg er glad for at jeg har stålstrenger. Dessuten tror jeg nylon blir lettere ustemt, men jeg har bare en dårlig juniorgitar med nylon, så kan egentlig ikke uttale meg om akkurat det.

Lenke til kommentar

Heisann!

Skal ha ny gitar nå, siden jeg føler at jeg har vokst ifra Dean Baby Z'en min.

Har kikket litt på ESP LTD EX-400, men den er litt i det dyreste laget, men LTD EX-260 virker som en grei gitar. Noen innspill/forslag til andre gitarer?

Jeg spiller mest thrash/heavy metal (metallica, exodus, megadeth, metal church etc.)

Endret av Evil_Nerd
Lenke til kommentar

Min far har tenkt å kjøpe seg en ny resonator og lirte på et par ting... han liker å spille bottleneck og prøvde eastone til 3000 som han likte godt, eneste ulempen var at det ikke var mikrofon på den. Har også sett på Dean resonatoren her hvilken tror dere hadde vært det beste valget? lurte også på hvor mye denne koster....

så vanvittig kos ut :love:

noen erfaringer?

Lenke til kommentar
HVa prøver du å skrive, da? Tekst eller en melodi?

 

 

Tekst har jeg aldri klart, men med melodier så går det fint om jeg legger bort gitaren sitter og nynner litt til jeg finner en melodi, så tar jeg frem gitaren og noterer hvilke toner den går i.. Så har jeg en melodi ;)

6373817[/snapback]

Skriver et lite instrumentalstykke. Har introen, men sliter med å finne noe påfølgende.

6375807[/snapback]

Kvintsirkelen hjelper deg!

 

615px-Quintenzirkel4.PNG

 

Hvis vi sier du skriver et stykke i C, finner du ut at F og G passer. Om du legger til paralelltonene (Dm, Am, Em) har du plutselig mange toner å velge mellom.

Lenke til kommentar

 

så det er bare ett merke??

6427077[/snapback]

 

Kan virke sånn... Er egentlig fornøyd med at jeg har en multieffektpedal (Boss GT8), så slipper jeg alt stresset med å kjøpe mange pedaler :p

 

Den har også et Wah-modus som heter "Cry", sammen med mange andre.

6427119[/snapback]

 

Ja, ok...

Bare lurte siden jeg stadig hører om folk (både ukjente og kjente gitarister) som har en slik...

Har forresten en multiefektpedal(Korg Toneworks AX1500G) så jeg trenger egentlig ikke en CryBaby...

Lenke til kommentar

 

Ja, ok...

Bare lurte siden jeg stadig hører om folk (både ukjente og kjente gitarister) som har en slik...

Har forresten en multiefektpedal(Korg Toneworks AX1500G) så jeg trenger egentlig ikke en CryBaby...

6427310[/snapback]

 

Nei, da er det jo bare å eksprimentere seg frem til den lyden man vil ha.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...