Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...


SGE7000

Anbefalte innlegg

Har et par spørsmål om opptak av gitar. Har en gammel Music Man-gitarforsterker, med "rørpoweramp". Denne har en line-in som kommer etter preampen (som er transistorbasert). Planen min var å forsøke å koble effektbrettet mitt inn på line-in på forsterkeren, og en DI-boks på speaker out. Dermed vil lyden fra brettet gå igjennom powerampen til forsterkeren, vrenge i rørene, og komme ut i fint mic-signal som da igjen går inn i lydkortet på maskinen.

DI-boksen er en Behringer DI100, og ifølge produktsiden kan den takle inntil 3000 Watt. Det jeg lurer på er:

 

1. Må jeg koble på speakeren til forsterkeren på noen måte? Eller vil DI-boksen gi nok motstand, slik at det ikke blir trøbbel? Kom nemlig over dette her: it must be stressed that unless the speaker simulator also contains a 'dummy' loudspeaker load, it is necessary to connect a loudspeaker to the amplifier via the thru connector of the DI box. Failure to do this will leave the amplifier running into such a high impedance that it is effectively the same as having no load connected and, depending on the amplifier type, this could do serious damage to the output stage. Fra Sound On Sound. Vil dette gå greit med andre ord?

 

2. Hvordan vil lyden bli? Feit rørvreng? Siden selve speaker-biten ikke blir tatt opp, så må jeg kanskje bruke en speaker simulator av noe slag på resultatet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hey, trenger noen tips om noen enkle å fine sanger som jeg kan prøve å lære på gitar. Jeg har ikke egen gitar engang, bare låner. Men har planer om å kjøpe etterhvert. Foreløbig kan jeg Knocking on heaves door hehe. Hadde vært greit med noen sanger som gir litt motivasjon, for akuratt nå er det litt kjedelig. :)

Lenke til kommentar
Hey, trenger noen tips om noen enkle å fine sanger som jeg kan prøve å lære på gitar. Jeg har ikke egen gitar engang, bare låner. Men har planer om å kjøpe etterhvert. Foreløbig kan jeg Knocking on heaves door hehe. Hadde vært greit med noen sanger som gir litt motivasjon, for akuratt nå er det litt kjedelig.  :)

6445793[/snapback]

 

Kva med Don't Cry av GR?

Lenke til kommentar

jeg har hatt en gitar liggende i evigheter men aldri spilt mer enn i musikken på ungdomsskolen for 2 år siden.

men siden jeg hører på musikk 3-4 timer daglig, mest mange former for metal, har jeg nå fått lyst til å spille litt gitar.

men et problem er at jeg må starte med å få stemt den. noen tips?

 

akustisk gitar.

Endret av Spazz
Lenke til kommentar
jeg har hatt en gitar liggende i evigheter men aldri spilt mer enn i musikken på ungdomsskolen for 2 år siden.

men siden jeg hører på musikk 3-4 timer daglig, mest mange former for metal, har jeg nå fått lyst til å spille litt gitar.

men et problem er at jeg må starte med å få stemt den. noen tips?

 

akustisk gitar.

6446425[/snapback]

 

Stem gitaren gratis. Legger ved et lite bilde, så tar jeg en step-through:

 

a) Begynn med den tykkeste strengen (nr.6) Hold på fret 5 (rød prikk på bildet) Spill på strengen, og stem streng nr.5 likt.

 

b) Slipp, og begynn med streng nr.5. Hold på fret 5 (oransj prikk). Spill og stem streng nr.4 likt.

 

c) Slipp, gjør det samme med streng nr.4 (blå prikk).

 

d) På streng nr. 3 holder du på fret 4 (gul prikk), og stemmer streng nr.2 likt.

 

e) Slipp, hold fret nr.5 på 2. streng. Stem den tynneste strengen (nr.1) likt.

 

f) For å sjekke at det blir rent, spill annenhver gang på den tynneste og tykkeste strengen (nr1. og nr.6). Disse skal da begge være tonen E i ulik oktav. De vil altså høres bra ut sammen, ikke falskt.

 

Har du godt gehør, er denne metoden no problemo. Jeg bruker ikke stemmebokser lengre med mindre jeg spiller sammen med andre (for at alle gitarene skal starte på det samme).

post-83845-1152307786_thumb.jpg

Endret av tronni_87
Lenke til kommentar
Hey, trenger noen tips om noen enkle å fine sanger som jeg kan prøve å lære på gitar. Jeg har ikke egen gitar engang, bare låner. Men har planer om å kjøpe etterhvert. Foreløbig kan jeg Knocking on heaves door hehe. Hadde vært greit med noen sanger som gir litt motivasjon, for akuratt nå er det litt kjedelig.  :)

6445793[/snapback]

 

Oasis har mange fine sanger med enkle akorder, hvis det er hva du er ute etter.

Lenke til kommentar
Hey, trenger noen tips om noen enkle å fine sanger som jeg kan prøve å lære på gitar. Jeg har ikke egen gitar engang, bare låner. Men har planer om å kjøpe etterhvert. Foreløbig kan jeg Knocking on heaves door hehe. Hadde vært greit med noen sanger som gir litt motivasjon, for akuratt nå er det litt kjedelig.  :)

6445793[/snapback]

 

Nirvana har også mange fete sanger som er veldig enkle å starte med når en skal lære gitar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...